Guest Albert Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Har borret opp motoren, og skiftet alle lagre. Må da kjøre inn motoren, men hva er anbefalt av maks turtall og antall kilometer å sånt? Noen spesiell olje som skal brukes? Ellers noe å tenke på? Bilen er en Sierra Cosworth 4x4 med 290 chip og filter og eksos
WingDude Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Det med innkjøring er vel egentlig et gammelt fenomen. Det man gjør i dag med en ny motor er å kjøre alt annet en pent, for ellers så vil ofte motoren gå dårligere hvis den er pent innkjørt.
esFORD Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 les om dette i instruksjonsboka, der står det hvordan den skulle innkjøres når den var ny.. så da er det egentlig bare å følge det
alibaba Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Følg denne metoden til punkt og prikke og du har en tett motor. Og husk for all del og bruk mineral olje. Biltemas 10w-40 mineral til 89kr/4l er ypperlig. x - RS Turbo S2
mr.cossie Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 50 mil med normal kjøring.. noen lette pådrag.. SÅ: STRAM WIRE !! -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Guest ykarlsen Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Full fjøl fra start sier nå jeg.Hadde en opel med turbo-diesel, og karen sa til meg: "full fjøl de første 1500km, og deretter en ventiljustering", og bilen var vesentlig kvikker enn de penere innkjørte iaf.....
frode Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 trodde bilen ville bruke mer olje hvis man ikke tok det litt med ro i begynnelsen jeg... kanskje jeg bare tar feil men...? '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
RsTurboTaule Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 kan jo ikke gi båann gass, da går jo alt til helvete.. lagrene må jo få tid å tilpasse seg i motoren og diverse 88 Escort RSTurbo
alibaba Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Feil, lagrene er kun i kontakt med veiva under oppstart. Problem med slitte lagre skyldes at ikke motoren får gå varm før man gir på. Kjører man ikke hardt den første timen vil ringene aldri tette skikkelig og da får man problemer med oljeforbruk og en dau motor. Bytt også olje og filter etter 32km pga at innkjøringen vil forårsake mange partikler i oljen. Og benytt KUN mineralolje de første 2400km. Du vil ikke få en tett motor om du bruker syntetisk olje. x - RS Turbo S2
RsTurboTaule Posted September 14, 2004 Posted September 14, 2004 er dette noe du VET eller bare noe du tror? 88 Escort RSTurbo
alibaba Posted September 14, 2004 Posted September 14, 2004 Det er noe jeg vet etter å ha snakket med motorverksteder. Teoretisk, men når man tuner en motor utenfor spesifikasjonene kan mye skje. En av de viktigste årsakene til motorslitasje er at motoren ikke er driftsvarm før den belastes hardt. Vri om tenningen og gi full gass er ikke lurt, det sier seg selv. x - RS Turbo S2
frode Posted September 15, 2004 Posted September 15, 2004 men å kjøre bilen "hardt" den første timen høres litt brutalt ut med en nyoverhalt motor. trodde lagrene og ringene skulle sette seg med at man kjørte bilen fint. ikke daukjøre og presse den, men kjøre bilen lett. det er ihvertfall det jeg alltid har hørt. faren min fortalte om en som hadde kjøpt en nesten helt ny mazda som ikke var gått mange kilometrene, og han kjørte isløp med den (d.v.s. temmelig hard kjøring), og da begynte oljelampa og lyse etter en stund. den sluttet å bruke olje da han kjørte fint med den igjen. '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
alibaba Posted September 15, 2004 Posted September 15, 2004 Bilen skal selvfølgelig være driftsvarm. Ringene vil ikke tilpasse seg den nyhonede sylinderveggen hvis den ikke belastes. Det er den første timen som avgjør hvor godt ringene vil tette. Etter det vil de aldri tette godt før man da honder på nytt og bytter ringer. Bytter man kun lagre er det selvfølgelig ingen innkjøring. Da kan du kjøre normalt. Ringer som ikke tetter slik de skal resulterer i en dau motor. Kanskje derfor nye biler ikke helt leverer det de skal av hestekrefter...? x - RS Turbo S2
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now