Jump to content

Turbo på 2.8efi.


Bewnie

Recommended Posts

Har begynt å overhale en 2.8efi motor som jeg skal overlade. Har som mål å ligge på ett holdbart oppsett med mellom 200 - 250hk, der turboen skal komme tidlig. Liker best drag fra bånn. Blir sikkert sugen på mer effekt etter hvert, men jeg vil helst skaffe meg litt erfaring når det gjelder å bygge turbomotor før jeg går i gang med storeslem.

 

Noen som har noen fornuftige typer å komme med? Gjerne i kombinasjon med IC valg. Butikkny turbo er uaktuelt.

Edited by Bewnie

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

Fine turboer er IHI RHB5. Dem kommer greit fra et par tusen rpm. Da har du turboer som er med et stykke videre den gangen du skulle få løst på mer! Kansje ikke så lett å få tak i brukt da. Jeg har sånne på twinturbomotoren min som jeg har nå.

Er du ute på en skikkelig budgett tur så kan du bruke to turboer fra mitsubishi pajero 2,3td. Det hadde jeg på den første twinturbo sierran min med orginal motor. Det gikk som et skudd og fult ladetryk (0,7) var oppnådd så vidt før 2000rpm. Knotete oljetilkoblinger på dem men dem har mye fint på tess som kan kombineres med et sveiseapparat og middels sveisekunnskaper. Brukte en intercooler fra SAAB 9000T. Den funker også meget godt på sierra. Et must er et tillegsprut! Helst med muligheter for å justere bensinmengde for forskjellige turtall. Muligheter for mapsensor på tilleggsprutet er også bra. Jeg har brukt dette med bra resultat: http://www.powerpage.dk/produkter_mf2_1mf2.aspx

Denne får du også på GIK-Turbo. På ene sierran jeg har nå har jeg èn Garret T3 A/R48 og den går meget dårlig i forhold til det den budgett twnturboen gjorde. Blir for høyt eksostrykk antakelig. Ikke er den spes sterk heller selv om den lader tidlig. (0,6/2300rpm) Jeg har ikke prøvd det, men en tenningsforskyver hadde vert bra ville jeg innbilt meg siden det som har stoppet meg fra å skru trykket høyere har vert tenningsbank i de to tilfellene som er nevnt over. Begge disse bilene har helt orginal motorinnmat. 230-250hk er fullt mulig med et slikt twinturbo oppsett på orginal EFI motor. Ringer du f.eks Burton eller Br-Racing her på forumet så kan de skaffe noen spesielle toppakninger og topplokksbolter som hever lista et par-tre runder til på ladetrykkskruen og 300hk nermer seg... Eneste er at ringer man sånne folk så baller det fort på seg og versting motoren er påbegynt før du aner ordet av det.

Siden jeg da har prøvd både singel og twinturbo på 2,8 V6 så har jeg litt grunnlag for å sammenlikne. Konklusjon.. Twinturbo er det eneste som duger. Mye raskere respons av to små enn en stor. Høyere effekt. Minus: Vanskelig å få plass på biler med K-jet og ABS, men det går...

 

Her er bilen med pajeroturboene. Ikke så strøkent etter at den tok fyr pga dårlig kvalitet på innfestninger til oljeslanger til turbo. Bruk ALDRI slangeklemmer! Dem glir av etterhvert, og olje spruter ned på rødglødende metall. Det tar fyr tverdt! Press noen skikkelige hydraulikkslanger med en gang.(tess eller lign)

100_0179.jpg

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Guest Ørjan G
Har begynt å overhale en 2.8efi motor som jeg skal overlade. Har som mål å ligge på ett holdbart oppsett med mellom 200 - 250hk, der turboen skal komme tidlig. Liker best drag fra bånn. Blir sikkert sugen på mer effekt etter hvert, men jeg vil helst skaffe meg litt erfaring når det gjelder å bygge turbomotor før jeg går i gang med storeslem.

 

Noen som har noen fornuftige typer å komme med? Gjerne i kombinasjon med IC valg. Butikkny turbo er uaktuelt.

 

Da turbosettet som vart solgt til 2,8 hadde T3 turbo og klarte 3 psi før 2000. Eg trur du fekk 230 hesta med 7 psi.

GIK har da i katalogen sin.

Link to comment
Share on other sites

Ja har prata med frode å skal kjøpe meg de toppakningene og boltene tenkte jeg. Ble vel litt sugen på twinturbo å nå:P så må vel inn på offroad.no å se om det er noen som vil selge ett par snurrer.

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

Guest TurboPower

hei,

har slike toppakninger liggende, 600kr paret? Har også ARP rådebolter + blybronseforinger til veiv og råde

Link to comment
Share on other sites

hei,

har slike toppakninger liggende, 600kr paret? Har også ARP rådebolter + blybronseforinger til veiv og råde

 

Mye skal du ha for dette da? Pakningene pluss lager og rådebolter altså?

Edited by Bewnie

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...