Jump to content

Tips ang sveise/sparkle hjulbue&kanal


Recommended Posts

når du har slipt ned sveisen igjen, legger du på et tynt lag med grunning, deretter sparkler du det groveste med glassfiber sparkel , og tar det fine med polyestersparkel ( FOR ALL DEL, IKKE KJØP SPARKEL PÅ BILTEMA, kjøp hos en lakkforhandler)

Link to comment
Share on other sites

Endelig et interresant emne. pzycho, hva slags horrible erfaringer har du gjort med biltema-sparkel egentlig?? det er jeg interresert i å vite! Ellers hørtes det lurt ut å spraye et lag grunning på området med bart metall før du legger på sparkel. Tenk om ikke sparkelet legger seg 100% nedi alle kriker og kroker og det ligger bart metall under. ***** misvisende at det står "påføres bart metall" på sparkelboksene egentlig. Fester fint på grunning. Kanskje litt dumt at jeg ikke spraya på grunning før jeg hadde på glassfibersparkel på kanalen jeg sveisa... :( men men, Brunox ble flittig brukt.

 

Hvor tett punkter dere når dere sveiser på karosseriet? Jeg har aldri sveiset inn en originaldel, men lappet et par-tre kanaler. Da har jeg alltid helsveist inn den nye plata. Kan jo umulig være noe dårligere!

Link to comment
Share on other sites

Holder akkurat på med samme problemet selv, tipsene jeg fikk var å ha på  2 komp.Washprimer (syregrunning) sikkens har kommet med dette på spayboks og 3lag med fyllergrunning
Så det du sier er at etter du har sveiset inn ny plate, er det første du gjør å ha på syregrunning og deretter 3 lag grunning? (I forkant av all sparkling). Høres bra ut det egentlig. Selv smurte jeg inn hele området med Brunox epoxy, lot det tørke, så sparklet jeg pusset, tok på Brunox igjen noen plasser pussepapiret hadde ripet det opp, og grunnet med vanlig primer oppå Brunoxen. Brukte vanlig sprayboks og det funka ***** dårlig egentlig. Tynneren gjorde Brunoxen flytende igjen og det rant slik at jeg så brunoxen i gjennom flere plasser. Måtte vaske alt sammen vekk og legge på Brunox igjen. Lot det tørke mer enn 24t og sprayet meget lett med grunningen. Så gikk det til slutt. 3 strøk lakk oppå grunninga. Når vi la på grunninga med sprøyte gikk det helt smertefritt mht. Brunox (tror tynneren i sprayboksen er sterkere). Brunox er egentlig laget for områder hvor du pusser vekk rust, så metter du smårestene du ikke får vekk med Brunox.

 

kan være lurt å spraye godt med tectyl på innsida så slipper du å gjøre hele jobben på nytt til våren. driti meg ut på det en del ganger

På innsiden av kanalen mener du? Da ville jeg ikke brukt tectyl, fordi dette i hovedsak er steinsprutbeskyttelse. Den seige massen som tectyl er hindrer stein i å slå sprekker i rustbeskyttelsen (Brunox,Owatrol ol.). Dessuten er tectyl så tykt at det langt fra vil komme ned i alle kriker og kroker. Så når jeg har sveiset ferdig en kanal spruter jeg inn TYNTFLYTENDE Mercasol (oljeaktig). Den tjukke bruker jeg under bilen som understellsmasse. Og på innerveggen av kanalen (under bilen), oppå Brunoxen.

Link to comment
Share on other sites

Holder akkurat på med samme problemet selv, tipsene jeg fikk var å ha på  2 komp.Washprimer (syregrunning) sikkens har kommet med dette på spayboks og 3lag med fyllergrunning

Så det du sier er at etter du har sveiset inn ny plate, er det første du gjør å ha på syregrunning og deretter 3 lag grunning? (I forkant av all sparkling). Høres bra ut det egentlig. Selv smurte jeg inn hele området med Brunox epoxy, lot det tørke, så sparklet jeg pusset, tok på Brunox igjen noen plasser pussepapiret hadde ripet det opp, og grunnet med vanlig primer oppå Brunoxen. Brukte vanlig sprayboks og det funka ***** dårlig egentlig. Tynneren gjorde Brunoxen flytende igjen og det rant slik at jeg så brunoxen i gjennom flere plasser. Måtte vaske alt sammen vekk og legge på Brunox igjen. Lot det tørke mer enn 24t og sprayet meget lett med grunningen. Så gikk det til slutt. 3 strøk lakk oppå grunninga. Når vi la på grunninga med sprøyte gikk det helt smertefritt mht. Brunox (tror tynneren i sprayboksen er sterkere). Brunox er egentlig laget for områder hvor du pusser vekk rust, så metter du smårestene du ikke får vekk med Brunox.

 

kan være lurt å spraye godt med tectyl på innsida så slipper du å gjøre hele jobben på nytt til våren. driti meg ut på det en del ganger
På innsiden av kanalen mener du? Da ville jeg ikke brukt tectyl, fordi dette i hovedsak er steinsprutbeskyttelse. Den seige massen som tectyl er hindrer stein i å slå sprekker i rustbeskyttelsen (Brunox,Owatrol ol.). Dessuten er tectyl så tykt at det langt fra vil komme ned i alle kriker og kroker. Så når jeg har sveiset ferdig en kanal spruter jeg inn TYNTFLYTENDE Mercasol (oljeaktig). Den tjukke bruker jeg under bilen som understellsmasse. Og på innerveggen av kanalen (under bilen), oppå Brunoxen.

Du har helt rett, brukes direkte på ny plate som er sveiset inn. Mye gode tips,å sprøyte kanalene med mercasol skal jammen prøves.

Link to comment
Share on other sites

hjulbue sveising:

måte nr.1 : legg den nye hjul buen uten på den gamle. og skjært ut. og da spiller ingen rolle om du skjært litt ujevn.. og sveis butt i butt.. punkt i hver ende og i system sånn det ikke slår seg.. gjerne ta pause etter hver punkt sånn det ikke blir varmt... og slipp sveisen ned.. og sparkle rett oppå bart stål og puss ned og holde på til du syns det kjennes bra ut med fingerene.. ha på svart blank lakk(prøve lakk) for å se hvordan det er.. slipp ned lakken og der lakker er igjen må det legges mere sparkel på. til slutt så ha på techtyl tynn stoff på baksiden. og ha på grunning og lakk i bilen farge

 

måte nr.2: omtrent som nr.1 men isteden for å sveise butt i butt. så falser(med en spes. tang) du plåten "inn" plate stykkelse sånn man kan legge litt i overlapp uten at det er legge uten på.. ser ut som butt i butt... det fine med denne måten her er at Bakskjermen blir stivere.

 

sparkel kjøper man ikke på biltema eller bilxtra. hagman sparkel er luftig(som en stratos). det gjelder oxo biltema. kjøp fra lakkering verksted. fra wurth. grunning/fyller kjøper man oxo fra lakkering verksted. sprutsparkel er ikke det samma som fyller. sprutsparkel som hagman produser er ikke bra...lakker sitter dårlig.

Link to comment
Share on other sites

forsøkt det rsmuffe?

sparkel rett på stålet?

jeg driver med forarbeid før lakkering og han lakker`n som jeg skal sende escorten til sier alt hva jeg skal gjøre.. og det var å sparkle rett på stålet blant annet...sparklen sitter bedre på rent stål enn stål med grunning.. ring å snakk med et lakkerings verksted og hør hva dem har av råd å gi.

 

 

 

RsTurboTaule: den ser kanskje grei ut. men er ikke bra inni sparkelen når den har tørket. masse luftporer i sparkelen blant annet

Link to comment
Share on other sites

jeg sparkler alltid på bart metall jeg.. og sliper ned, et lag med grunning, også fyller (hvis det trengs) og et lag med grunning til, før lakk..

 

angående punktsveising, ha ca 1 cm mellom hvert punkt, ikke mer..

falsemetoden på hjulbuesveising fungerer best, ikke helsveis, det fører til mere sliping og unødvendig arbeid.. + at stålet vrir seg.. dvs : MERE sparkling og sliping ..

 

snakker av erfaringer.. har bytta så mange kanaler/hjulbuer at jeg har kommet ut av tellinga :P .. ingen som har klaget enda :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Guest Ford Gnomen

Tectyl er noe MØKK!

Bruk Waxoyl eller lignende produkter.

Ser finere ut, enklere å inspisere for rust,

veier mindre og dritten henger ikke så godt fast som

på tectylen.

 

Må gjerne påføres en gang i året,

men fy **** for en forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lille rudi

Du legger den nye hjulbuen rett oppå den gamle merker rundt den, sliper den gamle vekk. Så ser du etter der du har skjørt ut at de ikke er tein på rust, punkter opp nye hjubuen. Når du sveiser hjulbuen må du ta de steg vis, fksa gjunne på mitn. Man hopper frem og til bake, du kan og bruke trykkluft etter kvar punkt, mellom rummer mellom kvar punkt skal ikke ver mer ein 2.5cm når du har sveisa den pusser du ned punkta med fks vinkelsliper. Du KAN sparkle rett opp blankt stål trenger ikke noe grunning men då må de ver 100%reint får alt av smusk/rust å dritt. Først sparkler du de groveste med slik glasfiber sparkel, denne trekker ikke til seg vatn osv. Når du har sparkla godt nok med den grove tar din fin sparkel å\ fin sparkler du det. Mellom alle laga i bunnen må du min bruke 80 papir ikek noe finere, 80 er bra for da får den nye sprakelet bedre feste punkt. De er kun dei øverste laga som skal slipes ned med 120/180. Når du har sparkla godt nok har du på eit lag med fuller grunning. Den skal slipes ut med min 320 sandpapir, noe bruker 320 først og 8oo og vatn etter på men de godt nok å bruker 320. Når du har slipt ned med 320 er hjulbuen din klar fål lakering. Kan fks ha på bedysjuts eller hva når de skrives på hjulbuen før du lakerer. Håper du forsto noe av dette, leter å forklare på fks telefon osv.

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

hehe, har dere lite og gjøre en dag, bare si ifra... dere kan jobbe på bilen min... betaler sunt (en potet, litt kål en halv løk og en agurk) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...