Guest cokeloop Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Hei! Lurte på om noen kunne lage en liten "how-to" på hvordan turbo'er virker, og hvordan de er koblet sammen, hva trengs for å montere turbo til en vanlig bil osv..gjerne med bilder / tegninger.. Dette hadde vært greit, fordi jeg regner med at det er ganske mange med en brøkdel peiling på motor, som er interesert i nettopp dette, men har manglende kunnskaper.. Så kunne posten ha vært "pinned" slik at det kunne brukes som oppslagsverk Håper på positive svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Her har du en bra link!! http://www.turbo.no/virkemate.htm Bilde tatt fra denne siden!! Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle) Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Enda en forklaring: http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 min turbo har 0.42 A/R . (original rs turbo "turbo"..kan jeg bruke 0.63 A/R eller går det ikke? hva betyr A/R?? 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 A/R står for Area/Radie og er arealet av eksos-turbinen din, delt på radiusen på eksosturbinen.... tror a/r 63 blir litt for stort.....mye lag ihvertfall Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rscosworth Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 det blir ALT for stort for en stakkars rst motor.har du problemer med at den turboen du har ikke klarer å bygge trykk på høyt turtall? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ykarlsen Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 Trodde RST hadde A/R 0,36 jeg.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted October 8, 2004 Share Posted October 8, 2004 det blir ALT for stort for en stakkars rst motor.har du problemer med at den turboen du har ikke klarer å bygge trykk på høyt turtall? på min står det A/R 42..Den slår inn ved rundt 4000rpm .. og da drar den som ****...så A/r 63 er "bad"?? 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted October 8, 2004 Share Posted October 8, 2004 hvilken A/R har cosworth da?? 2wd 4wd sierra? escort cos?? 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted October 8, 2004 Share Posted October 8, 2004 Det er kompressorhuset til RST T3 som har a/r på 0.42. Men nå er standard turboen godt balansert for resten av motoren. Større eksoshus og du må vente i evigheter på trykket. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted October 10, 2004 Share Posted October 10, 2004 selv om du har chip og ca. 200 hk?? original er jo bare 132hk 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
rscosworth Posted October 11, 2004 Share Posted October 11, 2004 rst'en som Leo hadde var DEFINITIVT ikke plaga med at pressa ikke leverte nok luft til ca 200 blås. eneste der var vel at wastegaten ble for liten til å holde trykket nede på 5.gir i høy fart. cossien har a/r .48 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now