Jump to content

girkasser escort....


OleK

Recommended Posts

hmmmm....sitter å tenker litt....ang girkasser til rst...

 

noen bruker orginale rst-kasser...

noen bruker xr3i-kasser...

noen bruker diesel-kasser...

 

og da lurer jeg på om det faktisk er noe bedre kvalitet i ei rst-kasse enn en ei xr3i-kasse osv?

er såklart klar over at man har fordelen med lsd-diff, og muligens annen utveksling osv, men er det noen som kan bekrefte av kvaliteten på innmaten i kassen er noe bedre enn noen andre?

bedre matriale?

større diameter på lager/kubber/drev?

 

noen som kan noe om dette?

 

og sånne "jeg tror"-, "kanskje det er det"- og "muligens at kompisen til han som er sammen søstera til naboen som kjenner han derre"-svar trenger jeg ikke :)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Eneste jeg oppdaga da jeg hadde rst var:

Kassa fra Xr3I døde mye fortere enn RSt-kassa. Men om årsaken var hjulspinn vites ikke. Er jo en kjensgjerning at kasser uten diffbrems/sperre dør fortere.....

Flere folk i england påstår at dieselkassa er bedre. Men jeg vil tro at dette skyldes utvekslinger etc. (andre belastninger..) Ikke større lagerskåler etc...

Escort 1,8diesel er IKKE så grom da......

Men dette var vel et slikt svar du ikke ville ha da.......

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte gearkassehus fra xr3i og innmat fra ei rs turbo kasse.. den eneste synlige forskjellen var kronhjulet på diffen og drevet på den kubba.. ellers var det prikk likt så vitt jeg husker..

1985 Escort Rs Turbo S1 (ombygd Xr3i)

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

jeg bruker 4 trinns escort mk3 1300 kasse og har ikke klart å rase den...bruker denne pga utvekslinga...kjapp opp til 160 men da er det stopp...

men skulle vel egentlig bruke bilen til 201 meter race å sånn da... :D :D :D :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Boondocks
jeg bruker 4 trinns escort mk3 1300 kasse og har ikke klart å rase den...bruker denne pga utvekslinga...kjapp opp til 160 men da er det stopp...

men skulle vel egentlig bruke bilen til 201 meter race å sånn da... :D :D :D :D :D :D

Men taxier i Larvik vil du ikke kjøre om kapp med! ;) :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort
:D å???? når har du prøvd a??? hvis du tenker på den hvite så er det bruksbilen min.... rs turboen er sølvgrå og har stått siden mai
Link to comment
Share on other sites

fikk tilbud om å kjøpe ei sånn for motorsport-kasse som virkelig tålte juling, men jeg fant ut at den var 4-trinns og siden bilen ble brukt til daglig (6 mil på e6) ville det blitt utrolig slitsomt å ligge på 4000 (?) rpm hele tiden...

 

grunnen til at jeg lurer på dette er at det sitter ei xr3i-kasse uten lsd i bilen min nå, og til våren kommer jeg til å passere ca 200-210 hk, og da er jeg redd kassa ikke holder...vil heller oppgradere nå enn å oppgradere etter jeg har rasa noen kasser :)

 

ang diesel-kasser så har vel diesel motoren et mye større moment?

 

med med ei diesel-kasse med innmontert lsd da? det må vel bli bra? hvis dette passer om hverandre da men....

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

er det ikke samme gearkasse (BC5?) på mk5 1.6 med cvh og zetec. Dermed burde vel omtrent alle fords 4cyl gearkasser fra pre-crossflow og framover ha samme boltmønsteret

Link to comment
Share on other sites

har kjørt med xr3i-kasse og ca 180-190 hk jeg nå, og den har egentlig fungert bra, men vil ha diff-brems, og jeg begynner vel egentlig å lure på hvor lenge xr3i-kassa holder...

 

mulig jeg kjøper en lsd-diff fra ford og setter i, får sjekke litt priser :)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

litt greit å tenke på at en ATB fra Quaife koster en relativt stor andel av det bilen er verdt. En original viskose lsd fra ford er nok både dyrere og dårligere. Har funnet ut at en som passer escorten min koster £354 + frakt og norsk moms hos rally design. Skal banne på at jeg angrer som f på at jeg ikke har kjøpt når jeg spinner meg fast denne vinteren også

Link to comment
Share on other sites

hvis mkV rs2000 har samme gearkassa som mondeo og focus burde det vel la seg gjøre å bruke den. Skulle tro den tåler en del

Link to comment
Share on other sites

alle husa på mk4-kassene som er 5-trinns skal være like så det er vel bare å sette i diffen, men jeg tror du må bytte drevet som sitter på sekundærakselen i kassa for å få det til å stemme med utvekslingene sammen med drevet som sitter på selve diffen....

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Boondocks
:D å???? når har du prøvd a??? hvis du tenker på den hvite så er det bruksbilen min.... rs turboen er sølvgrå og har stått siden mai

Sølvgrå? åja, trudde din var sånn grønn aktig.. og gikk på veien.. for det var en LS regga escort som kjørte rundt i larvik (den natta med streetmeet) for et par helger siden.. hehe.. Da var det nok ikke deg.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med en normal differensial vil det ene hjulet går rundt hvis du holder det andre igjen. En Limited Slip Differensial, eller differensialbrems vil kraften også bli overført til det hjulet du holder igjen, men dette til en viss grad. Hvis du sperrer differensialen vil kraften overførers likt til begge hjul.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...