Jump to content

enkel eller dobbel turbo på 2,9


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Hei

 

Klør mer og mer i fingrene etter å gjøre noe med motoren, men må innrømme at jeg er passelig grønn når det gjelder overladding.

 

spørsmål 1: Bør man satse på 1 eller 2 snurrer? Er ikke snakk om mer enn ca 0,4 bar pga originalsprutet. Men gjerne trykk så tidlig som mulig. Og ca hvor mye effekt vil dette gi utover de 145 originale føllene.. Bikker man over 200?

 

2: Dette skal jo være billigbillig, så hvilke(n) turbo anbefales å bruke på en slik motor som ikke skal ha så alt for mye trykk? Ser for meg en brukt turbo fra en eller annen turbobil som det finnes mange av på skroten

 

3: Hvis man velger singelturbo, går det da å dra rør nuder/bak motoren (fra original manifold) og opp til egenprodusert manifold på høyre side? Var kanskje silkesvarten som hadde gjort noe slikt?

 

4: Hvor mye må man regne med å betale for delene som trengs for å sette sammen alt dette? Passerer vi 15000 kan jeg jo like gjerne kjøpe en 24v motor og sette inn.

Link to comment
Share on other sites

2 små er best på respons men er ofte litt mye modifisering da det er dårli plass på førersida. så enkel er lettere å få plass til. da er det å dra rør under motor og opp i turbomanifolden helst dra den litt bakover så den ikkje ligger oppetter bunnpanna da det fort blir varmt der og da stiger oljetempen fort oppåver så eg har den langs clutchuset på min xr4i. pris er ikkje godt å si men vis du lager alt sjøl er det ikkje så dyrt. eg laget eit turbosett til ein xr4i som eg har gratis da eg fant alt eg trengde i stålcontaineren på arbeid og på vegvesenets stålcontainer hehe må få litt igjen for alle avgiftene. turbo fan eg fra ein turbodiesel motor som var røket men turbo var fortsatt litt liv i.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

har laga grenrør på pasasjersida på min og på førersiden har e berre snud manifoilen oppned og sett på et 90 gr.bend med flens til turboen. kommer litt langt fram men er bedre d en å svi bort ledninger og br.kraftforsterker.

 

kan lage flere manifoiler om noen er intr..

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
hører jo gang på gang at det er lettere med twin enn singel på 2,9...

Hvorfor skulle det være lettere med to enn med én?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierraxr4x4

er ikkje so masse stress me singelturbo på v6 må bare ha eit rør som går fra ene sida å over til den andre,

å da kan en no bruke oringal manifoil på den sida røret går i fra,

å bare ha de under bunnpanna å opp til en turbomanifoild,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tenker på å putte 2,9 v6-ern i scorpioen min, men har noen spørsmål, må bare få samla dem opp, hehe :P

 

spm 1: Hvem produserer turbomanifoiler til denne motoren? noen som har en link?

 

spm 2: Hvilke turboer anbefales? hvor får jeg kjøpt den/de?

 

spm 3: Er det like manifoiler på både BOA og BOB motoren ?

 

spm 4: Hvor får man skaffa eventuelt innsug som tåler høyere ladetrykk?

 

spm 5: Funker det med orginale dyser, eller bør jeg skaffe noen andre? i så fall hvilke og hvor får jeg kjøpt det?

 

Har sikkert mye mer og spørre om, men kommer ikke på mer nå i farten:P Hvis noen har noen linker til sider med info om disse motorene, samt linker til tråder/sider hvor folk har lagt ut info om hvordan de har gått fram ved turbokonvertering av 2,9 v6 motorene

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...