Jump to content

Turbokonvertere 2,0 DOCH


Guest TND

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg planlegger å bygge om Scorpioen min til Cosworth. Enten BOA eller N5B motor. Men snakka med en kollega på verkstedet jeg jobber som lurte på hvorfor jeg ikke heller turbokonverterer motorn jeg allerede har.

 

Men jeg har ikke hørt om noen som har turokonvertert denne motorn før. Det er 2,0l DOHC motorn som sitter i bilen min nå. Noen som har gjort dette? Det jeg har hørt er at DOCH motorn er dårlig egna for trimming.

 

Hvis noen har gjort dette, kan de si litt om hva de har gjort? Bytting av stempler og råder, kvassere kam osv? Og eventuelt har en tråd om det på f. eks prosjektforumet, kan jeg få link? tror allikevel jeg bytter motor når jeg først setter igang, men hadde vært litt spennede å se på noen resultater fra folk som har gjort dette.

 

Hilsen TND

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha turbo på doch tror jeg det beste utgangspunktet er 2,0l 16v som er scorpio fra 1995 modell. Dette er vel i grunn samme motoren som sitter i escort rs2000. Men noe forskjell er det der også, da rs 2000 har 150hk mens scorpio motoren har 136 tror jeg.

2,3l fra scorpio går vel sikkert ann å bruke også, denne har 146 hk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå bestemt meg for å ikke dra alt for mye ut av scorpioen, men heller gjøre det med en egen prosjektbil ved siden av. Men kunne tenke meg å få piffa den opp littegrann veldig kjapt og enkelt. Noen her som vet hvor mye doch motorn tåler av ladetrykk med alt orginalt av innmat, innsug, dyser osv?

 

Denne motorn har vel mapsensor, men hvor mye tåler denne av trykk før den kutter? Har ikke planer om å dra ut mye effekt, men littegrann. Er helst hypp på turbo, ikke sugetrim :P Skal vel eksprimentere litt, men hvis noen kunne gitt meg en liten pekepin på stilte spørsmål, så jeg har noe å gå etter, hadde det vært fint :)

Link to comment
Share on other sites

mapsensoren tåler ikke mye trykk nei. Om dette er ett billig bygg så må du sette på ein ventil som stenger på trykk på slangen som går til mapen. Kan bruke slike ventiler som sitter på slangen til bremskraft forsterkeren. Så må du også ha tilleggsdyser styrt av 1 eller 2 trykkbrytere. Dette blir biligste måten å gjøre dette på.

Link to comment
Share on other sites

Du har desverre bare bensin til ca 0.2bar orginalt.

Viss du ikke har veldig dårlig tid så kan du jo vente å se åssen det går med min, begynner å bli ferdig med steg 1 :P

Oppstart i løpet av ei uke håper jeg på.

 

Planen er i allefall å få bremsa den på bremsetreffet, viss alt virker som det skal da (som ikke er HELT sikkert :P).

 

Even

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...