Jump to content

Skrapelyder Foran Til Venstre Når Jeg Svinger Til Høyre


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Har over lengre tid hatt en noe defekt kaliper foran på venstre side. Denne sliter tydelig med klosser enn den på høyre side, og er visstnok "treig" og holder litt igjen. Når jeg av og til rygger eller kjører igang svakt, kommer en slags ulelyd, men gir seg når jeg kjører et par meter.. Ellers i dag kom en mer urovekkende lyd.. Når jeg svingte inn til "bygda" mi, tok jeg en høyresving, og hei, det kom noen skrapelyder som fulgte med hjula. var akkurat som om jeg hadde følelsen av at noe var løst, dette er ikke hjullagerlyd, da jeg har bytta 5 hjullager, og er ganske rutinert på de lydene.

Kikka sånn fort ved hjula, og så at venstre kaliper har slitt merkbart mer kloss enn høyre.

Kan dette ha noe med denne lyden å gjøre? er bare når jeg svinger til høyre. og hjullagrene er max 5-6 måneder gamle! kan umulig være disse.. Drivakselen er kjøpt fra en hugger på denne siden, fra en MK1 som hadde gått 180, dvs nå har drivakselen gått nærmere 190.. Alt av drivledd skal være intakt mener jeg..

 

Skal uansett får sjekka ut priser på calipere i morra, eller vet noen om det? Eventuelt er det best å kjøpe en fra huggern? For som en kar sa til meg, sylinderen i kaliperen er treig..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Har over lengre tid hatt en noe defekt kaliper foran på venstre side. Denne sliter tydelig med klosser enn den på høyre side, og er visstnok "treig" og holder litt igjen. Når jeg av og til rygger eller kjører igang svakt, kommer en slags ulelyd, men gir seg når jeg kjører et par meter.. Ellers i dag kom en mer urovekkende lyd.. Når jeg svingte inn til "bygda" mi, tok jeg en høyresving, og hei, det kom noen skrapelyder som fulgte med hjula. var akkurat som om jeg hadde følelsen av at noe var løst, dette er ikke hjullagerlyd, da jeg har bytta 5 hjullager, og er ganske rutinert på de lydene.

Kikka sånn fort ved hjula, og så at venstre kaliper har slitt merkbart mer kloss enn høyre.

Kan dette ha noe med denne lyden å gjøre? er bare når jeg svinger til høyre. og hjullagrene er max 5-6 måneder gamle! kan umulig være disse.. Drivakselen er kjøpt fra en hugger på denne siden, fra en MK1 som hadde gått 180, dvs nå har drivakselen gått nærmere 190.. Alt av drivledd skal være intakt mener jeg..

 

Skal uansett får sjekka ut priser på calipere i morra, eller vet noen om det? Eventuelt er det best å kjøpe en fra huggern? For som en kar sa til meg, sylinderen i kaliperen er treig..

 

Jeg pleier og smøre opp treige calipere ;)

 

tar stålbørste og børster reint, så pleier de å komme fint ;)

Samtidig som jeg monterer nye klosser og bruker kobberpasta

Link to comment
Share on other sites

hmm.. jeg vurderer å bytte ut hele kaliperen uansett.. Blir nok til det. Men er det slik at jeg må på verksted for å bytte kaliperen? var no snakk om no ordentlig lufting av bremsesystemet, kunne visst ikke bare lufte med pedalen, osv. Kikka litt nærmere på det i dag, så at den ene klossen er nesten slitt innat, mens den andre har masse igjen.. :P typisk..

 

Jeg fant forresten ikke noe pris på kaliper Bige.. så jeg ikke godt nok?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

jeg ville byttet klosser - siden den ene er mere slitt en den andre tror jeg att kaliperen "henger" i boltene . Kjøp deg 7mm unbrako nøkkel på biltema - den lange - og tuben med kopper pasta . Skru av hjulet og sett det største skrujenet du har eller brekk jern - mellom kaliperen og bremse skiva på utsiden og press stemplet tilbake . Gjør dette før du løsner kalip . Så på innsiden finner du to plast tupper ta lite skrujern og vipp de ut - da kommer du til unbrako styre tappene bak - skru de ut - puss de blanke med smergel . løft kaliper av skiva og bytt klosser (kan sitte litt fast - bruk hammer forsiktig ).... ta kopper slip på bolten og monter dem .........monter alt i reværs .. til slutt start motoren og trykk på pedalen før du kjører første gangen - vandringen blir laaang første gangen ..

lite ekstra tips -når du har av kalip kjenn etter om skiva er løs - er den det smør litt kopper slip mellom navet og skiva inni - den ruster lett fast og er da ett h**** og få løs . eventuelt bytt skiver om du har stor slite kant på skiva ...... (biltema)

Link to comment
Share on other sites

fikk en brukt kaliper fra høggern nå, med garanti så klart. Er kaliperbytte stor jobb?

det som er "problemet" er lufting av caliperen . Den må luftes på en spesiell måte - det er sikkert noen andre som kan svare .????

Link to comment
Share on other sites

ikke noe spesiell. en halvlitersflaske med hull i korken litt bremsevæske oppi og en slang som passer over nippelen. en kamerat sitter inni og pumper til du ser at luftboblene er ute. må ha litt bue på slangen så lufta kommer ut. altså en bue oppover. husk etterfylling,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...