Jump to content

Granada Som Førstebil.


Guest Kalvatn

Recommended Posts

Guest Kalvatn

Godag. Er ein gut på 16 år, fiser fortsatt rundt på en Tsx, men tenker å kjøpe meg bil nå.. Lære meg å skru litt, style og freshe opp til jeg blir 18 :)

Er mildt sagt dritleid av moped :P

 

Har tenkt på Granada.. Gamle forder er vel enkle og fine å skru på?

 

Men hva er svakheter jeg burde se på når jeg ser etter granada? Noen spesielt utsatte rustplasser? Har hørt at gulvet med reservehjulet der er ganske utsatt, og rundt dørhåndtakene..

 

Hva er "langt" for en granada? Har hørt at 2.3 liters motorene er veldig holdbare, men jeg kunne igrunnen tenkt meg en 2.8i motor..

Fant denne bilen på autodb: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1665383 .. Hva tror dere om den?

 

Faren min har alltid vært Ford elsker, så han er vel ikke noe problem og overtale ;) Han har hatt b.l.a Taunus Coupe, granada, granada coupe faktisk, mondeo osv

 

 

 

Takker for svar :)

Edited by Kalvatn
Link to comment
Share on other sites

Granada er et supert valg! :D

 

Ruststeder meg erfart, reservehjulsbrønn, kanaler/ jekkfester, gulv, rust under bakruta og hjulbuer. Det mest kritiske er vel kanalene.

 

Den granadaen så god nok ut den! Så lenge du har 2 år på den å kan jo den bli super.

 

Har hatt en 2,3 gikk 500.000 før den ble solgt. hadde den siden ny. ikke noen store problemer, men noen normale slitedeler ble skiftet. Noen sier at 2,3l er lat, men den 2,3 granada'n som jeg hadde, var sprek til 2,3 å være! B)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest Kalvatn
Granada er et supert valg! :D

 

Ruststeder meg erfart, reservehjulsbrønn, kanaler/ jekkfester, gulv, rust under bakruta og hjulbuer. Det mest kritiske er vel kanalene.

 

Den granadaen så god nok ut den! Så lenge du har 2 år på den å kan jo den bli super.

 

Har hatt en 2,3 gikk 500.000 før den ble solgt. hadde den siden ny. ikke noen store problemer, men noen normale slitedeler ble skiftet. Noen sier at 2,3l er lat, men den 2,3 granada'n som jeg hadde, var sprek til 2,3 å være! B)

 

Lykke til!

Hørest bra ut..Kanskje jeg skal gå for 2.3 motor da.. 2.8 blir vel ett heftig bensinforbruk, spesielt om det er forgassermotor...

 

Hk er i 2.3 literene da? 110 eller noe sånt? Tenker på RS styling også, synest det er den peneste stylingen til granada :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kalvatn
granada er konge biler. enkle å skru på. du kjenner vel ikke til en som heter geir-ove enerhaugen? han har en dønn strøken granada ghia -80. han har hatt mange granada.

Jo jeg vet godt hvem det er. Kommer jo herfra han :) Den er sykt fin.. Virker som den går brukbart også. Er han her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Granada som førstebil er et godt valg. Eneste du igrunn bør passe deg for er sjuken du selv får. Får lyst på flere! Kødder ikke om jeg sier at 80% av alle granadaeiere har 2 eller flere Granadaer! Selv kjøpte jeg min første som 13åring! Og etter det har det bare rent på med biler..

De værste stedene for rust, er somsagt Rhjulbrønn, rammevanger framme, nedre bærebruer framme, innerkanaler bakkant, jekkfester og områder rundt jekkfester bak. Beltefester i gulvet spes til framsetene, girkassefester, og hjulbuer. Dette er områder du bør sjekke ut. Skal du handle Stv ville jeg også sjekka rammevangene bak. De ruster noe fryktelig!

 

Også ruster de under bakvinduene, og panseret gjerne på mk2s2! Ellers så er girkassene svake. Og det er jo litt annet småtteri også. Men det er igrunn mindre småfeil med Granadaene enn de fleste andre biler av samme alder.

 

Den bilen du linka til, virker som et fantastisk godt kjøp. Faktisk tenkt tanken på å hente den hjem selv. Men har absolutt ikke tid til flere prosjekter her nå, står 2 halvferdige coupè er, 2 stasjonsvogner som trenger sitt, en todørs mk2 som trenger litt sveising, og en injection som skal ha lakk her. Så enda et prosjekt ville være dumt.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Guest Kalvatn

Tusen takk for ett utfyllende svar, skrotnissen :-)

 

Jeg viste fattern bilen jeg linka til ista, og han virka ganske positiv... Så skal kanskje se på den neste uke :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for ett utfyllende svar, skrotnissen :-)

 

Jeg viste fattern bilen jeg linka til ista, og han virka ganske positiv... Så skal kanskje se på den neste uke :)

een granada är aldrig ett dåligt val,, mkt bekväm,,trots åldern,, måste säga att min 84as granada är mysigare än min 95a scorpio :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Kalvatn

Okay. Fant forresten ut at fattern hadde liggende ett sjalusi i fjøsen.. så jeg gikk ut å leita idag, å jammen fant jeg det :D

 

Det var heeelt strøkent, men helt nedstøva.. så vaska det med silikonspray :)

 

Heter "Auto-Plas"

 

Før:

furaiaa049.jpg

 

 

 

Etter:

 

ettersilikon.jpg

 

 

Er desse verdt mye eller? Tror ikke jeg skal selge det da, sjalusi må man ha på en granada :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...