Jump to content

Feilkoder


Cosworth_ftw

Recommended Posts

Leste av hjernen idag,og punkt 11,12 og 13 kom frem!! Noen som kunne tolket de?

 

feilkoder.jpg

 

11 og 12 e veiv og phase sensor. begge sensorene e målt til å være helt i orden. den phasesensoren e jo helt ny i tillegg.. men alikevel så kommer det frem på feilkodene som at det e noe gale me de. i tillegg så kommer kode nr 13 frem og som sagt.. ??

 

Lysdioden merker forresten ikke noen feil,før motoren er igang!

Edited by cossi_conditions
Link to comment
Share on other sites

er ikke ledningsnett som er slitent? husk det er jo gammelt, sparay kontakter og slikt med elktrospray, demonter ledningsnettet og se nøye over det om det er brudd, pleier alltid å være bagatuller som gjør feil, veivsensoren din er vel full i oljedritt som de fleste har, regngjør der for eksempel

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

er ikke ledningsnett som er slitent? husk det er jo gammelt, sparay kontakter og slikt med elktrospray, demonter ledningsnettet og se nøye over det om det er brudd, pleier alltid å være bagatuller som gjør feil, veivsensoren din er vel full i oljedritt som de fleste har, regngjør der for eksempel

 

Veivsensoren og området rundt på denne bilen er helt rent.. Hadde det vært brudd på ledningene hadde det kommet feilkoder frem når motoren ikke gikk også.. Om det var dårlit kontakt noe sted burde problemene kommet og gått, isteden for å være der konsekvent hele tiden.. Når motoren går med phasesensoren koblet fra kommer bare kode 12 frem.. 12 sier at phasesensoren/ledningene er ødelagt, men når phaseseosor er koblet til kommer kode 11, 12 og 13 frem.. Skulle kanskje tro at alt var i orden i forbindelse med veivsensoren siden den ikke indikerer feil med phasesensoren frakoblet..

 

Og feilkodene kommer tilbake etter at du har slettet dem?....Usikker på åssen detta fungerer på denne bilen, men forsøk å slette feilkodene og se om dem kommer igjen...

 

Peder

 

Sletting

Alle data i motorstyringsmodulens feilminne vil bli slettet når tenningen slås av.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig.. Ikke kontakten inn på fordeleren som er gåen da..? Kan jo også måle føleren på innsuget (brune) og den til vanntempen (blå).. Lager ofte en del problemer. Skjer dette hver gang du når 5-6000 omdreininger eller bare når den er varm..?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Er nok sikkert en føler.. Ohm alle følerne, pluggledninger. Finner nok sikkert ut noe mer da :) Bytt om kontakten på phase sensoren. Kanskje du har satt den i feil vei? :) De er egentlig like, men bare en vei som er rett.. hehe.. Alt er nå verdt å prøve ihvertfall!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet med bilen i utgangspunktet da..?
at når turtallet når 5.5-6000 omdr. dauer motoren!! og bilen starter ikke med halvgiver i fordeler!!

 

Og deretter må tenningen slår av og på igjen for å "resette" hjernen så den tenner igjen..

I tillegg fusker motoren stort sett mye fra tomgang og oppover i turtall..

 

Merkelig.. Ikke kontakten inn på fordeleren som er gåen da..? Kan jo også måle føleren på innsuget (brune) og den til vanntempen (blå).. Lager ofte en del problemer. Skjer dette hver gang du når 5-6000 omdreininger eller bare når den er varm..?

 

Både føleren på innsuget og på vannet er byttet pga begge var defekte. Kontakten på fordeleren er helt OK også. Hadde kontakten hatt problem hadde det vært feilkode nr 12 når motoren ikke går rundt.

 

Bytt giveren i fordeler.

 

Giveren er byttet. Hjalp ikke.

 

tror ikke jeg har prøvd med iskald motor! men ja det skjer Hver gang!!dauer-og så smeller det fra potten til slutt..

har ikke sjekket kontakten på fordeleren! men vann og lufttemp sensorer er skiftet for ikke lenge siden...

 

Feilkodene kommer uansett om motoren er varm eller kald. Og den går akkurat på samme måten..

Link to comment
Share on other sites

hadde eit lignende problem for lenge siden ,å fikk opp samme feil kodene synst ej å huske....å da sto fordeleren feil...timet skikkelig fordeler å reg reim å har funket siden den dag....

 

prøv dette du....

 

mvh torbjørn

 

Justerte du bare litt på fordeleren..? Vridde på den altså?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe bensinkutt eller noe da..? Sikker på den får nok bensin..? Bare tenker litt høyt..

 

 

Nei regner med det er tenningen som roter. Bensin er det nok mere enn nok av siden det smeller hinsides innimellom.. Blandingen ser helt fin ut på A/F måleren.

Link to comment
Share on other sites

hadde eit lignende problem for lenge siden ,å fikk opp samme feil kodene synst ej å huske....å da sto fordeleren feil...timet skikkelig fordeler å reg reim å har funket siden den dag....

 

prøv dette du....

 

mvh torbjørn

 

 

Dette har jeg lurt på litt. Så jeg justerte litt på fordeleren. Merket på rotoren va ikke helt 100% på merket på fordelerbasen. Hjalp ikke i det hele tatt. Var ikke så mye utav stilling i utgangspunktet egentlig men prøvde alikevel. Men det jeg lurte på var om det var merket på fordeleren eller den på løse plastikk greien mellom der instillingen skal gjøres etter? Det er en liten strek på fordeleren og et lite hull i plastikken. Hvilken skal det stilles etter? Jeg justerte etter fordeleren pga den var nermest merket til rotoren. Både i Autodata og annen info jeg har funnet så virker det som om det er fordeleren det skal stilles etter.. Er ikke mange kamgrader det er forskjell mellom merkene, men på veiven blir det kanskje litt for mye og den hjernen begynner å rote?

Link to comment
Share on other sites

Hva med avstandene på disse følerene? -Er de riktig justert?

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

har kontakten til reimhjul sensoren vært bytta? i såtilfelle, sjekk om ledningene kan være ombytta, det står + på ene siden av kontakten som er på sensoren.

ver borti dette en gang, da funka bilen"bedre" uten fordeler sensoren enn med... masse fusking og skyting

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Hva med avstandene på disse følerene? -Er de riktig justert?

 

Har målt de til å være innenfor det de bør være ja.

Skal sjekke enda engang for å være 100% sikker..

 

 

har kontakten til reimhjul sensoren vært bytta? i såtilfelle, sjekk om ledningene kan være ombytta, det står + på ene siden av kontakten som er på sensoren.

ver borti dette en gang, da funka bilen"bedre" uten fordeler sensoren enn med... masse fusking og skyting

 

Hmmm.. Tror ikke noe har vært byttet, men kan alltids forsøke å bytte om på de to ledningene ja..

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg endelig funnet ut av problemet med denne bilen..

 

viggo var inne på noe med at to ledninger kanskje va byttet om.. Men det var ikke veivsensoren det var rotet med, det var phasesensoren polariteten var byttet på.

 

Gudene må vite hvor lenge og hvem som har klart å bytte de to ledningene om hverandre.

 

Tipper det skjedde da bilen ble bygget om til Cosworth på midten av 90-tallet, og bilen har gått med feilen siden dengang :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...