Jump to content

Olje og kulde


Knutte

Recommended Posts

Jeg kjører med 10w 30 olje på dohcen nå. La oss si at det er 15 blå. Og bilen har stått 2 dager med den olja. Vært like kaldt begge dagene.

Det som skjer med olja er at den blir "feitere" og når motoren rusler og går, blir jo olja varm. Så er dette skadelig for motoren?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører med 10w 30 olje på dohcen nå. La oss si at det er 15 blå. Og bilen har stått 2 dager med den olja. Vært like kaldt begge dagene.

Det som skjer med olja er at den blir "feitere" og når motoren rusler og går, blir jo olja varm. Så er dette skadelig for motoren?

 

Skjønner ikke helt hva du mener...."feitere"?....viskositeten til olja blir ikke "feitere", ettersom oljetempen blir høyere....olja blir tynnere,flyter lettere....

Motorvarmer kan "redde" en gammel fordmotor, spare den for MASSE slitasje, da man i nok minusgrader ville måtte gå drastisk bort ifra optimal viskositet (til motoren), for å få oljetrykk...man kan potensiellt kjøre på samme motorolja hele året, hvis man har motorvarmer, og ikke påføre motoren på langt nær samme slitasje i vintermånedene som man gjør uten...

 

Under tiden olja blir varmet opp, nok til å komme seg kjappt rundt i oljekanaler ol. er det som å vifte med ei skje i honningkrukka....motoren trives ikke,

ved å bytte til en tynnere olje, som smører bedre ved lavere temperaturer, gjør man i utgangspunktet motoren en bjørnetjeneste...motoren blir varm etterhvert!....også på vinterstid, og da blir oljefilmen som skal smøre, for tynn, og motoren slites...(man er "like langt")

 

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

sjøl om olja er tjukk om vinteren så er det ikke så veldig skadelig og ikke bruke motorvarmer. hvis man leser i instruksjonsboka til bilen sin og gjør det som står der ang. kaldstart så går det nok bra uten motorvarmer.

 

jeg er ikke fan av motorvarmer fordi den dagen det er 20 blå og du ikke har tilgang til motorvarmer da har du et problem hvis motoren er vant til motorvarmer.

har aldri brukt motorvarmer og motorene mine klager ikke. bare kjør med litt vett de første 20 min ihvertfall.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Jeg på min side digger motorvarmer....i kombinasjon med cupèvarmer er det bare helt knall...både for meg og bilen...

 

Å bruke hue de første km er et must...enten det er 30 plussgrader eller 20 blå...

 

Det stemmer nok at motoren blir bortskjemt av motorvarmere, men det er ikke forbudt å skjemme bort en gammel motor....den fortjener det...he he

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Ja...jo...det kan sikkert skje....men motoren blir vel ikke så varm at den ikke brukes?...vannkokern i kjølevannet varmer jo ikke opp mer enn "lunk"?...Hvor mange grader tror du kjølevannet holder etter 3 timer med DEFA`n?...

 

Synes det høres dommedagsaktig ut....også må man jo hjem fra dit man har dratt også (f.eks jobben)...og da er kaldstartsdysa i virkning....nei....er ikke noen klar konsekvens tror jeg...holder meg til motorvarmer jeg :lol:

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

tror det ikke er noen fare med at man skjemmer bort motoren med varmer, starter også uten varmer, men fy **** å mye dårligere levetid på batteriet du får også. så motorvarmer hjelper ikke bare motoren i kulda, men også batteriet, for da går alt lettere rundt. :D :D

Link to comment
Share on other sites

tror det ikke er noen fare med at man skjemmer bort motoren med varmer, starter også uten varmer, men fy **** å mye dårligere levetid på batteriet du får også. så motorvarmer hjelper ikke bare motoren i kulda, men også batteriet, for da går alt lettere rundt. :D :D

 

har vært borti et par bortskjemte biler. men de det er værst med er vel de som kjører bilen til butikken og hjem igjen og setter i varmeren med en gang de kommer hjem igjen.

batteriet får ikke kortere levetid men det får redusert effektivitet og i kombinasjon med kald olje blir motoren veldig vond å starte. det finnes en tabell som viser hvor mye batteriet taper seg i forhold til hvor mange grader det er ute. derfor er det viktig med godt batteri om vinteren.

 

det har vel noe og si om du bruker syntetisk eller mineral olje også. syntetisk smører vel noe bedre i kulda.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Bilen hadde stått akuratt 3 uker i dag. Starta den opp. Var litt tungstarta. Men så gikk den normalt igjen. Var 11 blå ute. Har vært gjevnt kaldt i det siste.

Tror jeg sponser på meg en motorvarmekabel. Litt kjekt en gang i blandt når det er som værst ute :)

Edited by Knutte

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

vi bruker 0- 30 biltema hel synt på 92 dohc etter forslag fra ford ( eid den siden ny ). som de sa dohc har hydrauliske kjede strammere om disse ikke får trykket med en gang "slenger" kjedet og det er fare for att det kan hoppe over + du har hydrauliske ventil løftere som ikke liker seg i kulden ...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...