Jump to content

Scorpio cosworth 2.9 24V motor i sierra 90-93 stv 4x4? +++


Guest Cossie77

Recommended Posts

Guest Cossie77

Finnes det scorpio cosw 2.9 24V 4x4 motor? Fungerer dette i sierra? Og hva må til for at det skal fungere? Må jeg bytte ledningsnett og hjerne i sierran da? Er vel automat gir i scorpioen, men er manuell i sierran. Går det greit, også i forhold til hjernen? Noen som har fått dette godkjent av biltilsynet?

 

Andre problemer med å montere en scorpio cos motor i en sierra stv? Hvilken bakstilling kan brukes på sierran da? Ellers regner jeg med at jeg bare kan bruke orginalt cosworth understell fra sedan, dvs drivverk, fjærer, dempere, bremser, caliptere.... og original senking

 

Er det forresten noen svakheter ved denne motoren som man bør passe på?

Edited by Cossie77
Link to comment
Share on other sites

I bakstilling må du bruke bakstilling fra 2,9 stv da den har skivebremser...

Ikke lik bakstilling på stv og sedan..

Ellers er det vel bare å putte oppi..

Bruke bunnpanne fra 2,9 4x4 og svinghjul og clutch fra 2,9 4x4

Veit ikke helt åssen utsparing det er i gulvet med tanke på 4x4 kassa..

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Noen som har montert cosworth motor i sierra stasjonsvogn? Og passer recaro stoff interiør fra sedan inn i stv? Framstoler er sikkert ok, og sitteputene til baksetet. Men hva med ryggen? Sedan styling, dvs skjørt og frontfanger regner jeg med passer på stv også, eller hva?

 

Noen som har bilder av en sierra stv med coswortn styling, motor og interiør?

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Cossie storm: Trenger ingen bakstilling akkurat nå i hvertfall

 

Vil gjerne se flere bilder av sierra cosworth stasjonsvogner :)

 

Og tar gjerne imot flere synspunkter på selve scorpio cosw motoren... Den er vel ganske sjelden. Vanskelig å få tak i deler til denne kanskje? Noen typiske slitasjer på denne motoren?

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdafun

Har hørt litt om reg.kjedet på dem, men hvem som var best av BOA og BOB husker jeg ikke i farta. Sjekk denne salgstråden til SlåstadRS , virker kurant. Ellers er vel "BR Racing V6" guden på V6 her inne :)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt litt om reg.kjedet på dem, men hvem som var best av BOA og BOB husker jeg ikke i farta. Sjekk denne salgstråden til SlåstadRS , virker kurant. Ellers er vel "BR Racing V6" guden på V6 her inne :)

 

BOA'en er mere driftssikker når det gjelder kjedesystemet og er "enklere" å kople opp hvis man bruker origial ECU, men har en noe "trang" innsugsmanifold.

 

BOB'en har en sterkere blokk og har bedre "flow" i innsuget, men kjedene er svakere og den skal være nesten umulig å kople opp med original ECU. (dette har jeg ikke forsøkt selv) Noen bruker BOA ledningsnett og ECU, men da må man ha et eget system som styrer det variable innsuget for å få ut full effekt..

 

Begge motor typene bør egentlig koples opp med datasprut for å få ut potensialet i motoren, men virker bra med original ecu også.

Har selv en standard BOA med original ECU i en Capri og den går som en kule :D :D

 

Og tar gjerne imot flere synspunkter på selve scorpio cosw motoren... Den er vel ganske sjelden. Vanskelig å få tak i deler til denne kanskje? Noen typiske slitasjer på denne motoren?

 

Å kalle den skjelden er vel ikke helt riktig... Motoren VAR skjelden i norge, det ble vel så vidt solgt Granada/Scorpioer med Cosworth i norge. Men de siste årene her det blitt importert masse delebiler fra fek.s Tyskland eller Sveits. Noen er hugget og solgt i deler, noen bygd over på norske scorpioer og noen få registrert som de er..

 

Har selv hatt 3stk Scorpio Cosworter i løpet av de siste årene og en kamerat av meg har hatt MANGE.. Å få tak i deler til denne hos Ford er vanskelig, der er det veldig lite å hente. Men det finnes mye brukte deler spesielt på engelske og tyske Ebay. Det finnes også noen som produsere nye deler til disse motorene, men ikke mange..

 

Det viktigste å sjekke på disse motorene er registerkjede/kjedene. Kjedene kan strekke seg, men det vikrtigste er styringene til kjedet. Disse er av plast og kan slites ut/knekke. Da blir kjedene veldig slakke og bunnpanna/oljesila full av plastbiter. Man bør aldri montere en slik motor i en bil uten å sjekke dette først. Dette gjelder både BOA og BOB, men spesielt BOB. Gutta i England som kan dette sier at motorer som har gått 120-150' MÅ man sjekke før man monterer, mens de som har gått mindre enn dette BØR sjekkes.

 

Min BOA har kun gått 76.000km men synes jeg allerede hører noen lyder fra kjedene..

 

Men som MAZDAFUN skrev: dette kan helt sikkert BR Racing V6 si mye mere om...

Link to comment
Share on other sites

Det er et svakt punkt på begge motorene, men spesielt på BOB.

 

Følg med litt på tyske internett sider for salg av biler, de aller billigste "frosken" scorpioene er som oftes merket med "motorschaden" i teksten. Da har veldig ofte ett av kjedene røket..

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ferdig her :P

 

 

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12...9sfd2WMp3146467

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Noen bruker BOA ledningsnett og ECU, men da må man ha et eget system som styrer det variable innsuget for å få ut full effekt..

 

 

Nja ikke helt enig i det der, det er ikke noe eget elektronisk system som styrer det variable innsuget. Dette blir kontrollert med ei vakum klokke. Går av seg selv dette :)

Link to comment
Share on other sites

Begge har litt rett, den er vakum operert, men elektrisk styrt...

 

Den skal åpne og lukke på visse turtall, det styres av en elektrisk ventil som blir styrt av orginal Ecu'en. Men det er vacumet i manifolden som fysisk vrir spjeldene via en vacumdåse..

 

Derfor må man ha et eget system til å åpne og lukke for vacum på forhåndsprogramerte turtall når man bruker BOA styreenhet og ledningsnett.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm interessant. Jg driver akkurat med dette selv, skal se litt nærmere på dette senere ikveld. Men vil ikke problemet være løst med å ha spjeldet åpent hele tida? Lufta må uansett igjennom hovedgass spjeldene før den evt kan passere denne elektrisk styrte vakumklokka.

Link to comment
Share on other sites

Motoren vil virke selv om spjeldet står åpent hele tiden, den vil også virke om det er lukket hele tiden.

Poenget er hvor godt den vil virke, man mister mye effekt ved å gjøre det slik. Noe av poenget med variable innsug er å få en høyere og jevnere momentkurve over hele registeret..

 

Husker jeg riktig skal spjeldet være lukket opp til rundt 3500 o/min, for så å stå åpent til rundt 5000o/min hvor det så lukker igjen. (Eller var det kansje omvendt? :wacko: )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...