Jump to content

Scorpio 2.9i automat


Guest Kim A Moe

Recommended Posts

Guest Kim A Moe

HallO!

har et problem med at motoren, når jeg ligger i ca 80km/h, og når jeg slipper opp gassen helt, stopper den.

kan det være noen vakum til girakassa eller noe?

Hvis jeg ikke forklarte problemstilling helt bra nå, så må dere spørre:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Kan ikke justere tomgang på de med map sensor.

 

Når man slipper gassen i 3. og 4.gir skal lockup gå av og converteren har en "freewheel" funksjon som gjør at bilen skal trille nærmest uten motorbrems, og turtallet skal falle til ca tomgang.

 

Virker nesten som om tomgangsregulatoren ikke klarer å holde motoren på tomgang. Dør bilen ut hvis du står i N, ruser den og brått slipper gassen? Det skal i prinsippet bli akkurat det samme

Link to comment
Share on other sites

Guest Kim A Moe

når den blir varm har den symptomer til å ville kveles når jeg ruses opp og slipper gassen med en gang, den vil heller ikke gå ned på tomgang med det samme, den surrer litt på litt under 2000 før den pluttselig faller. tror du det holder å bytte tomgangsrefulatoren?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Man skulle kanskje tro det, men da jeg opplevde like symptomer på min bil (hang på ca 2000rpm, falt ned og døde iblant osv) var det gasspjeldsensoren som juksa.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Carmann

Har lignende problemer nå plutselig i varmen. Doch med automat 2,0. -94.

 

Kjører fint opp i 80. Siger ned i 70 pga motbakker... gir gass og den liksom stritter imot og sier bare møøø.... så plutselig kommer tenningen som et skudd og alt virker normalt igjen. Så gjentar alt sammen seg. Ved lave turtall 1600 - 1900 omdr under kjøring i 65 virker det som motoren hikker av og til som om den helst vil stoppe. Må da gasse slik at automaten girer ned og får opp turtallet igjen.

Har bestilt nytt fordelerlokk og rotor.. skal også skifte tennpluggene etter ca 60.000 km...hehe.

 

Hadde det vært for 20 år siden skulle jeg trodd at det var vakumslangen til fordeleren som var hoppet av.

Link to comment
Share on other sites

Til: Kim A Moe

Jeg setter 10kr i potten på at det er gasspjeldsensoren (TPS) som fusker. Hadde samme problemet med en 2.0 DOCH. Ford derimot hadde aldri hørt om problemet. :closedeyes: Løste seg hvertfall med en "ny" TPS.

Edited by Scorpio24

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann
Til: Kim A Moe

Jeg setter 10kr i potten på at det er gasspjeldsensoren (TPS) som fusker. Hadde samme problemet med en 2.0 DOCH. Ford derimot hadde aldri hørt om problemet. :closedeyes: Løste seg hvertfall med en "ny" TPS.

 

Sorry. Det var ikke gasspjeldsensoren (TPS) som kødda. Dro av pluggen til denne og da fikk jeg andre problemer. Så den virker.

 

Byttet Fordelerlokk og Rotor idag. Og Voalà.... gikk som en kule igjen. Som ny sprut igjen. Slapp den ned i ca 59 km/t med automaten og ca 1700 omdr og tok den forsiktig opp igjen slik at ikke kickdown og andre sensorer skulle gire ned kassen. Det gikk helt fint med litt dundring og daukjøring, men ingen tegn til å stoppe og lugging og møøøiing ifra motoren.

 

Utrolig bare hva nye deler har å si etter 170.000 km.

 

Men sant skal sies... el anlegget på disse er skummelt og lever sitt eget liv og er som sure kvinnfolk: Kortslutter, overledninger og er umulig å forutse... :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann
Sorry. Det var ikke gasspjeldsensoren (TPS) som kødda. Dro av pluggen til denne og da fikk jeg andre problemer. Så den virker.

 

Byttet Fordelerlokk og Rotor idag. Og Voalà.... gikk som en kule igjen. Som ny sprut igjen. Slapp den ned i ca 59 km/t med automaten og ca 1700 omdr og tok den forsiktig opp igjen slik at ikke kickdown og andre sensorer skulle gire ned kassen. Det gikk helt fint med litt dundring og daukjøring, men ingen tegn til å stoppe og lugging og møøøiing ifra motoren.

 

Utrolig bare hva nye deler har å si etter 170.000 km.

 

Men sant skal sies... el anlegget på disse er skummelt og lever sitt eget liv og er som sure kvinnfolk: Kortslutter, overledninger og er umulig å forutse... :lol: :lol:

 

Får svare på mitt eget innlegg som info til andre:

 

Samme problemet dukket opp igjen... feiltenning og lav motorkraft... har kjøpt Haynes boken og leser nå. Der står at det kan være alt ifra gass spjeldsensoren til bensinpumpen (el).

Laget ny tråd. Kommer med flere opplysninger når bilen er frisk igjen.. en dag. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...