Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

 

Jeg har ett 2.9 v6 12v twinturbo prosjekt gående.

Nærmer seg oppstart nå, og håpte noen kunne hjelpe meg med litt info om de turboene jeg har.

 

Motoren:

Blokken har vært demontert fulstendig og satt i nye lager simmeringer, ny piper turbokam, cosworth 24v stempler. ventilsetene er slipt, samt ventiler. Begge toppene er portet maksimalt. Sylinderene ble hont før cosworth stemplene ble satt i.

 

Turboene:

 

Fra turbo technics merket med:

P. No. 107

S. No. 8101

 

Eksosdel:

Garrett F18D88

MA

DH 2/2

A/R 47

 

Turbin:

Air Research M10

 

Har surfet litt rundt etter info om de.

Fant denne oversikten på turbo technics sin hjemmeside.

http://www.turbotechnics.com/docs/turbo/hybridrange.htm

 

Viss det Nr. 107 stemmer så er de beregnet for:

 

Make Part No. Power (BHP)

Ford Escort RS Turbo Stage 3 S107 210 - 280

 

 

Lurer litt på hva jeg kan forvente av de da.

Hadde likosm tengt ca. 350hk på 1,2-1,3 i trykk

 

Noen som har peil på dette?

Noen tips?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Posted
Hei.

 

Jeg har ett 2.9 v6 12v twinturbo prosjekt gående.

Nærmer seg oppstart nå, og håpte noen kunne hjelpe meg med litt info om de turboene jeg har.

 

Motoren:

Blokken har vært demontert fulstendig og satt i nye lager simmeringer, ny piper turbokam, cosworth 24v stempler. ventilsetene er slipt, samt ventiler. Begge toppene er portet maksimalt. Sylinderene ble hont før cosworth stemplene ble satt i.

 

Turboene:

 

Fra turbo technics merket med:

P. No. 107

S. No. 8101

 

Eksosdel:

Garrett F18D88

MA

DH 2/2

A/R 47

 

Turbin:

Air Research M10

 

Har surfet litt rundt etter info om de.

Fant denne oversikten på turbo technics sin hjemmeside.

http://www.turbotechnics.com/docs/turbo/hybridrange.htm

 

Viss det Nr. 107 stemmer så er de beregnet for:

 

Make Part No. Power (BHP)

Ford Escort RS Turbo Stage 3 S107 210 - 280

 

 

Lurer litt på hva jeg kan forvente av de da.

Hadde likosm tengt ca. 350hk på 1,2-1,3 i trykk

 

Noen som har peil på dette?

Noen tips?

 

Betviler at det er samme turboer til tross for samme nr. TT sin sats til 2,9 motoren gikk med T2 turboer og en skikkelig bygget motor gav 320 hk med 1,04 BAR ladetrykk. Korrekt oppsatt fikk man 0,25 BAR allerede på 1750 o/min.

Det teoretiske effekt potensialet i forhold til den økte luftmengden ved 1,2 og 1,3 BAR ladetrykk blir henholdsvis 345 og 360 hk.

 

Ford Escort RST steg 3 turboen vil nok være en ren T3 og vil på en 3 syl 1,5L motor lade mye senere enn ovennevnte.

 

Tips vil være å måle diametrene på begge hjulene i turboen. Smådiametrene i første omgang, men alle 4 er alltid å foretrekke.

 

Tips ang. motor er høyt oljetrykk, ettermarkeds rådebolter, forsterkede ventilfjærer og nytt eller minst overhalt vippetøy. Forhåpentligvis har du dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Betviler at det er samme turboer til tross for samme nr. TT sin sats til 2,9 motoren gikk med T2 turboer og en skikkelig bygget motor gav 320 hk med 1,04 BAR ladetrykk. Korrekt oppsatt fikk man 0,25 BAR allerede på 1750 o/min.

Det teoretiske effekt potensialet i forhold til den økte luftmengden ved 1,2 og 1,3 BAR ladetrykk blir henholdsvis 345 og 360 hk.

 

Ford Escort RST steg 3 turboen vil nok være en ren T3 og vil på en 3 syl 1,5L motor lade mye senere enn ovennevnte.

 

Tips vil være å måle diametrene på begge hjulene i turboen. Smådiametrene i første omgang, men alle 4 er alltid å foretrekke.

 

Tips ang. motor er høyt oljetrykk, ettermarkeds rådebolter, forsterkede ventilfjærer og nytt eller minst overhalt vippetøy. Forhåpentligvis har du dette.

 

Stemmer nokk veldig bra det med att det kan være T-2 turboer.

Håper og det som du sier med tidelig trykk, så får vi se hva de klarer på 1.3 i trykk ;)

Satser på tidelig trykk og greit register, blir ikke noen recer grandan, bare en bil som går greit likosm. Kjørbar er vell ordet jeg er ute etter.

Kan måle turboene og se.

 

Er ikke 100% sikker på motoren, er lenge siden den ble satt sammen. har bare ikke blitt brukt mye etterpå.

Får se hva trykk osv. ligger på, er ett litt jalla tileggsprut på den og. Så viss ikke det blir bra med det, så hiver jeg på ett datasprut. Trond A. som bygget motoren for lenge siden så han husker ikke alt som ble gjort. Samme som bygget vingebilen som Arve har. ;)

 

Tror dysene er org, og så er det 2 ekstra dyser forand innsuget.

Har du noen forslag til andre dyser? bytte de 6. eventuelt holder det da med 6 nye dyser, og så ta bort de 2 ekstra dysene?

 

Bilen funket greit med dette oppsett og 0,7bar i trykk.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Posted
Stemmer nokk veldig bra det med att det kan være T-2 turboer.

Håper og det som du sier med tidelig trykk, så får vi se hva de klarer på 1.3 i trykk ;)

Satser på tidelig trykk og greit register, blir ikke noen recer grandan, bare en bil som går greit likosm. Kjørbar er vell ordet jeg er ute etter.

Kan måle turboene og se.

 

Er ikke 100% sikker på motoren, er lenge siden den ble satt sammen. har bare ikke blitt brukt mye etterpå.

Får se hva trykk osv. ligger på, er ett litt jalla tileggsprut på den og. Så viss ikke det blir bra med det, så hiver jeg på ett datasprut. Trond A. som bygget motoren for lenge siden så han husker ikke alt som ble gjort. Samme som bygget vingebilen som Arve har. ;)

 

Tror dysene er org, og så er det 2 ekstra dyser forand innsuget.

Har du noen forslag til andre dyser? bytte de 6. eventuelt holder det da med 6 nye dyser, og så ta bort de 2 ekstra dysene?

 

Bilen funket greit med dette oppsett og 0,7bar i trykk.

 

Hvis den har ett " litt jalla" tilleggsinnsprut så har den kanskje "litt jalla" kontroll på tenningstidspunktet også? I så tilfelle kaster du bort mye effekt og bedre kontroll vil gi deg en stor forbedring på det meste.

 

Når det gjelder dyser så må det først avgjøres om man kanskje skal forsøke seg med innblanding av E85, og hvilket sprut man evt skal kjøpe.

 

Grunnen er at med E85 trenger man store dyser, men med datasprut med riktige egenskaper trenger ikke dette gi noen ulemper selv om man bare kjører bensin. Dyser som vanligvis brukes på trimmede Cosworther er eksempler på valgmuligheter i størrelsen 500 ccm og oppover.

 

Hvis man i stedet bare skal kjøre bensin og man velger ett enkelt og rimelig sprut, da velger man andre og mindre dyser enn i ovennevnte eksempel. 300 - 500 ccm.

 

360 hk på en 6 syl. motor tilsvarer selvsagt 240 hk på en 4 syl. motor og da ser man at det er masser av dyser å velge mellom. Orig. alle Cosworth, Volvo turbo, Saab turbo, og div. amerikansk + mye annet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Har funnet ut hva jeg gjør nå.

Blir Autronic sm4, coilpakke fra opel omega, fjerner noen tapper i fordeleren så en står igjen som signal hallgiver osv. ny triggersensor på veiven. vekk med luftmengdemålere, og fordeler osv.

 

Nye dyser, "grønndyser" vovvo 940 turbo eller noe i den dur. fjerner de 2 ekstra ved spjeldet.

 

Blir 98oktan og 1,2 i trykk. se hvordan det funker.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Posted

Såpass ja.

 

Volvo turbo dyser #357 og #804 er lav ohm og i omtrent samme størrelse som originale Cosworth dyser, så det spiller liten rolle hvilken av dem du velger. Tør anbefale 3,0 - 3,5 BAR bensintrykk.

 

Potensialet er iallefall tilstede for ett meget godt resultat, så dette blir nok bra skal du se.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Såpass ja.

 

Volvo turbo dyser #357 og #804 er lav ohm og i omtrent samme størrelse som originale Cosworth dyser, så det spiller liten rolle hvilken av dem du velger. Tør anbefale 3,0 - 3,5 BAR bensintrykk.

 

Potensialet er iallefall tilstede for ett meget godt resultat, så dette blir nok bra skal du se.

 

 

Ja blir sikekrt noen volvo dyser.

 

Håper på ett greit register på motoren ja. viss ikke blir det nye turboer til 2009 sesongen.

Prioriterer og få bilen ferdig nå, har stått alt for lenge i lokale. hehe... snart sommer osv.

 

Takker for tips. kommer oppdateringer på prosjektet i tråden min på restureringer osv.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Posted

Bare hyggelig.

Skal følge med på prosjektet. :)

 

Med sekvensielt datasprut ville jeg valgt dyser som er minst 40% større enn de 300 ccm dysene du nevner dersom budsjettet tillater det. På den måten kan du lett fylle E85 og bruke MAP 2 til dette. Kjekt å ha hvis "det kniper".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Bare hyggelig.

Skal følge med på prosjektet. :)

 

Med sekvensielt datasprut ville jeg valgt dyser som er minst 40% større enn de 300 ccm dysene du nevner dersom budsjettet tillater det. På den måten kan du lett fylle E85 og bruke MAP 2 til dette. Kjekt å ha hvis "det kniper".

 

 

Jepp...

Autronicen burde ikke ha noe problem og takle for "store" dyser på 98 octan.

Og en bosch 044 pumpe burde vell holdt for E85 og? 8mm bensinrør...

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Posted
Jepp...

Autronicen burde ikke ha noe problem og takle for "store" dyser på 98 octan.

Og en bosch 044 pumpe burde vell holdt for E85 og? 8mm bensinrør...

 

Store dyser går fint så sant man ikke overdriver. Med så mild kam som du har skal motoren gå jevnt og fint på tomgang, noe som stiller andre krav enn om den hadde vill kam og gikk "som ett dass" uansett.

 

Det er det jeg ville valgt selv iallefall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...