Jump to content

87 OHC starter ikke


Guest andersw

Recommended Posts

Guest andersw

Hei, har i det siste hatt litt problemer med bilen, ladelampa lyser av og til svakt, og stereoen kobler nesten alltid ut når jeg skrur på blinklys eller fjernlys. Den kobler også av og til ut når jeg setter bilen i revers (ryggelys) og når jeg bremser (bremselys). Har vært sånn i noen uker. Har også skjedd at bilen har stoppet når jeg kjører på lavt turtall i 2. gir og skrur på blinkern.

 

Da jeg skulle prøve å starte den i går hørte jeg bare knirkelyder fra startmotoren og så døde den. Lyset i kupéen, tuta og klokka fungerer så det er strøm på batteriet. Når jeg vrir nøkkelen til trinnet før startmotoren (tenninga eller noe?), kommer ikke skiltlyset eller noen av de andre lysene på. Fant ikke noe sikring for tenningen, men fant reléet (svart, 70A), og det så fint ut (eller får man ikke sett om det er defekt uten å åpne det?). Jeg har prøvd å koble fra og til batteriet uten at noe mer skjer. Hva kan problemet være? Tenker det kan være noe ledninger som har hatt dårlig kontakt lenge, og mista kontakten helt i går.

 

Anders

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Har tenkt på det, men kupélyset, tuta osv fungerer. Kom samme lyden fra startmotoren for noen dager siden også, og da skrudde alt seg av. Venta 10-20 sek og da startet den.

Link to comment
Share on other sites

Tipper bilen din er tom for strøm jeg,og at du har problemer med ladinga.

 

Tror jeg også...Sjekke hvilespenninga (ved å måle over batteriet uten noen forbrukere på...ikke engang kupelyset.)

 

Og sjekke ladespenninga (ved å måle over batteriet med 2500-3000 omdreininger på motoren, og alle mulige tenkelige forbrukere på...vifte på fullt, varmetråder, fulltlys og eventuelle andre som trekker mye...)

 

Så kan du poste resultatet her også skal vi mene og tro om batteri eller dynamo er klare for utskifting...

 

Men kan også høres ut som du kanskje har en god gammel OVERLEDNING et sted...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Typisk tegn på dårlig batteri, eller noe i den dur.. Hadde det med sierraen min og, ingenting skjedde, plutselig var det liv, neste startforsøk helt dø. Ladet batteriet litt og da startet den, kjøpte nytt batteri og den har alltid startet siden:)

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw
Har du skikkelig jording fra batteri til motor ?

 

Vet ikke om det er fra batteriet til motoren, men hvertfall fra - til karosseriet.

 

Typisk tegn på dårlig batteri, eller noe i den dur.. Hadde det med sierraen min og, ingenting skjedde, plutselig var det liv, neste startforsøk helt dø. Ladet batteriet litt og da startet den, kjøpte nytt batteri og den har alltid startet siden:)

 

Da stikker jeg ut og prøver å lade nå da ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Bilen starten ikke selv om jeg hadde startkabler til en annen bil. Jeg prøvde å starte mens den stod og ladet og etter at den hadde ladet i 5-10 min. Tviler sterkt på at det er batteriet som er tomt for strøm, for det skjer absolutt ingenting når jeg skrur på tenninga, ingen lys kommer på. Allikevel fungerer tuta og kupélyset helt fint. Ingen andre enn meg som har noe tro på at det kan være brudd på ledninger eller sikringer som har gått? (og når jeg snakker om det, hvor sitter sikringa til startmotoren?)

Link to comment
Share on other sites

Bilen starten ikke selv om jeg hadde startkabler til en annen bil. Jeg prøvde å starte mens den stod og ladet og etter at den hadde ladet i 5-10 min. Tviler sterkt på at det er batteriet som er tomt for strøm, for det skjer absolutt ingenting når jeg skrur på tenninga, ingen lys kommer på. Allikevel fungerer tuta og kupélyset helt fint. Ingen andre enn meg som har noe tro på at det kan være brudd på ledninger eller sikringer som har gått? (og når jeg snakker om det, hvor sitter sikringa til startmotoren?)

 

Og jordinga til startern er ok?...

Kan også være innslagsrelèet til startern... billig med en ny starter kjøpt fra en høgger da...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw
Og jordinga til startern er ok?...

Kan også være innslagsrelèet til startern... billig med en ny starter kjøpt fra en høgger da...

 

Peder

 

Har ikke fått sett på det enda. Men hvis det er innslagsreléet til starteren som er gåen, er det ikke bare å bytte relé da? I stedet for å bytte hele startmotoren...

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Men skurrer litt at det skal være reléet på startmotoren som skal være ødelagt... Som jeg skrev oppi her så har bilen stoppa mens jeg har kjørt, og ladelampa har lyst svakt av og til. Så jeg mener det må være en ledning som har hatt dårlig kontakt slik at den ikke kan føre like mye strøm, og at den nå ikke kan føre strøm i det hele tatt. Virker det sannsynlig?

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i....og det er kanskje å skyte i blinde å annta det kan være relèet som forårsaker alt...kortslutning i det tror jeg neppe kan gjøre så mye ugang...men hva vet vel jeg....

Du får egentlig bare starte feilsøkning...hvis du tar ut startern, kan du teste den på bakken, med pluss og minus på den, med startkabler eller noe, da kan du utelukke den.

 

Diverse ledninger må du vel nesten bare teste på...sjekke tilkoblingene og sånt...

 

Fikk du målt ladespenningen og hvilespenning da?

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw
Det har du rett i....og det er kanskje å skyte i blinde å annta det kan være relèet som forårsaker alt...kortslutning i det tror jeg neppe kan gjøre så mye ugang...men hva vet vel jeg....

Du får egentlig bare starte feilsøkning...hvis du tar ut startern, kan du teste den på bakken, med pluss og minus på den, med startkabler eller noe, da kan du utelukke den.

 

Diverse ledninger må du vel nesten bare teste på...sjekke tilkoblingene og sånt...

 

Fikk du målt ladespenningen og hvilespenning da?

 

Peder

 

Skal se om jeg får målt spenningen i morgen, så legger jeg tallene ut her når jeg har gjort det ;)

 

(...) Og sjekke ladespenninga (ved å måle over batteriet med 2500-3000 omdreininger på motoren, og alle mulige tenkelige forbrukere på...vifte på fullt, varmetråder, fulltlys og eventuelle andre som trekker mye...) (...)

 

Det får jeg ikke testet :P Hadde jeg fått testet det hadde jeg heller aldri hatt et problem ;)

 

EDIT:

Testet spenninga over batteriet nå, uten noen forbrukere (koblet ikke fra, så klokka gikk). Måleren (feilmargin: 0.5%) viste 12.69 V...

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Fikk sjekket mye mer i dag, og det virker som om det er tenningslåsen det er noe galt med. Jeg tvangskjørte startmotoren, og den virket helt fint. Målte volten i den røde ledningen ved tenningslåsen til jord, og den var det samme som på batteriet.

 

Prøvde også et annet tilsvarende relé (for tenningsbryter) fra en Fiesta (70A 12V det også, er det noe annet jeg må se på?), og det virket fortsatt ikke. Skal sjekke med reléet mitt på Escorten også for å kunne utelukke at det er det det er noe galt med.

 

Jeg koblet også direkte fra batteriet til coilen, og tenninga kom på. Prøvde med startmotoren samtidig, men den startet ikke (er ikke sikker på om jeg koblet til + eller - på coilen. Hadde i hvert fall på + på batteriet.).

 

Grunnen til at jeg tror det er tenningslåsen som er problemet, er at siden jeg har målt at det er strøm frem til tenningslåsen (gjennom den rød ledningen), og både tenninga og startmotoren går gjennom den, er det veldig sannsynlig at det er der problemet ligger. Ledningen til startmotoren og tenninga splittes vel etter tenningslåsen? Siden ingen av de fungerer er det mer sannsynlig at problemet er i tenningslåsen, som ville rammet begge, enn at det er etter tenningslåsen, der det måtte vært to separate feil... If you catch my drift :P

 

Eventuelt samme problem som han her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=18149

Hvilke ledninger burde jeg sjekke før jeg kjøper ny tenningslås?

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Må også legge til at jeg målte spenningen over der reléet til tenningsbryteren skal være (der signalet går, ikke der strømmen skal gå), og jeg fikk bare 0.3V. Syns det hørtes lite ut, men egentlig skal det ikke vise noe volt i det hele tatt, siden når man måler med voltmeter skal man parallellkoble og ikke seriekoble som jeg gjorde... Så vet ikke hvor mye man kan stole på den målingen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk sjekket mye mer i dag, og det virker som om det er tenningslåsen det er noe galt med. Jeg tvangskjørte startmotoren, og den virket helt fint. Målte volten i den røde ledningen ved tenningslåsen til jord, og den var det samme som på batteriet.

 

Prøvde også et annet tilsvarende relé (for tenningsbryter) fra en Ford Escort (70A 12V det også, er det noe annet jeg må se på?), og det virket fortsatt ikke. Skal sjekke med reléet mitt på Escorten også for å kunne utelukke at det er det det er noe galt med.

 

Jeg koblet også direkte fra batteriet til coilen, og tenninga kom på. Prøvde med startmotoren samtidig, men den startet ikke (er ikke sikker på om jeg koblet til + eller - på coilen. Hadde i hvert fall på + på batteriet.).

 

Grunnen til at jeg tror det er tenningslåsen som er problemet, er at siden jeg har målt at det er strøm frem til tenningslåsen (gjennom den rød ledningen), og både tenninga og startmotoren går gjennom den, er det veldig sannsynlig at det er der problemet ligger. Ledningen til startmotoren og tenninga splittes vel etter tenningslåsen? Siden ingen av de fungerer er det mer sannsynlig at problemet er i tenningslåsen, som ville rammet begge, enn at det er etter tenningslåsen, der det måtte vært to separate feil... If you catch my drift :P

 

Eventuelt samme problem som han her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=18149

Hvilke ledninger burde jeg sjekke før jeg kjøper ny tenningslås?

 

Kikk litt på koblings-skjemaet til bilen din...for det høres ut som du er på rett spor synes jeg...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Bah, koblingsskjemaet er noe dritt... :P

 

Men fikk testet reléet til tenningsbryteren (som det står i oversikten i et av heftene som fulgte med bilen) i Fiestaen, og der fungerte det fint, så kan utelukke det. Blir mer og mer sikker på at det er tenningslåsen som er problemet. Eller hva mener du/dere?

 

EDIT: Fiesta, ikke Escort :P

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Fant nettopp ut at da jeg koblet direkte fra + på batteriet så koblet jeg til den grønne på coilen, altså - . Lysene kom på for det, men regner med at dette er grunnen til at bilen ikke startet da jeg tvangskjørte coil og startmotor samtidig, eller tar jeg feil? Og kan det ha skadet bilen på noen måte at jeg koblet "feil vei" på coilen, altså at strømretningen ble motsatt av vanlig?

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Guest andersw

Fikk startet bilen igjen i dag, og det viste seg at det er tenningslåsen det er noe galt med. Demonterte den og brukte en skrutrekker for å kortslutte mellom den rød ledningen og den blå/svarte ledningen for å få i gang startmotoren, samtidig som låsen var stilt på tenning (merkelig nok funket den nokså bra når den ikke var skrudd fast til rattstammen).

Edited by andersw
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...