Jump to content

Godkjenning


Recommended Posts

Guest 93Cossie
Posted

Noen som har fått godkjenning av 18tommere på escort cosworth?

Hvilke papirer må en evt kunne framvise?

Saken gjelder 8*18 et15

Posted

Reglene for at de skal være "godkjent" er vel +/- 5% av orginal dimensjonens rulleomkrets og at sporvidde ikke er økt med mer enn 7mm pr side. Det vil si at ET15 får du ikke godkjent hvis du ikke har TUV dokumenter eller lignende så vidt jeg har forstått.

Guest 93Cossie
Posted

Fantastisk instans dette biltilsynet altså...

 

Noen i området hamar/elverum som har mulighet til å låne meg noen originalfelger til eu godkjenninga?

Posted

Så sant hjulet ikke går utenfor hjulbuen, skal de gå gjennom EU-kontroll..

Gjelder kanten på dekket, der dekksida og dekkmønsteret møtes..

Felgen kan faktisk gå utenfor, så sant kanten på dekket ikke er utenfor.. Tenker da på tyskerstil, for å gi et eksempel..

 

Og du har vel 225/40-18 dekk eller noe sånt? Og de er innenfor 5% av rulleomkretsen, så de er også lovlige.

 

På EU-kontroll blir aldri hjulene tatt av, og innpress står som oftest på felgen der den blir lagt inntil spindelen.

Så de kommer nok ikke til å merke de 3mm på innpresset ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Guest 93Cossie
Posted

Han merka at felga var uorginale og ga 2er feil på det... Nytter liksom ikke å kverulere, for da slår han bare opp i regelboka og så er vi like langt. Inpresset står forøvrig på utsiden på compomotive felger. Brenner meg på sporvidda som JHS sier..

Posted

Kan ikke gi 2er feil bare fordi felgene er uorginale...

Men er litt pes at innpresset står på utsiden da ja..

 

Men går ikke hjula fint på innsida av felgkanten da?

Syns har var litt vanskelig gitt...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

Har godkjent de tre escosene flere ganger, den ene hadde 8,5x18 ET18 og andre 8x18 ET25 og d har aldri vært noe problem!!!

 

Hvordan går d i Tel batn for tiden da, jobbet der før... Hilste på deg:)

-2007 Porsche 997 GT3 Clubsport
-Alt går, bare ta nok fart-

Posted

Men de felgene har ET innenfor det som er lovlig uten videre godkjenning.

Er der han har fått problem, pga ET 15. Mer enn 7mm utenfor org. innpress på hvert hjul.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

Felgene kan IKKE gå utenfor hjulbuene,

 

Kopiert ifra lovdata..-----

 

2. Kjøretøys hjul skal være tilstrekkelig skjermet. Avskjermingen skal være solid og slik at den dekker hjulene i hele deres bredde og slik at den mest mulig effektivt hindrer fare og ulempe for annen trafikk ved vann-, søle- og steinsprut fra hjulene.

 

Avstanden mellom hjul og avskjerming skal være slik at det blir tilstrekkelig plass for kjøretøyets fjæringsbevegelse. På bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg skal det dessuten være plass for kjettinger.

 

 

Litt annet div om hjul og dekk og slikt...

 

6. Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

 

 

Fig. 2

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

0 Endret ved forskrift 23 des 2004 nr. 1810.

 

 

 

Nyttig link til dere som lurer på godkjenning av felger/dekk...

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...%d8y*&&

Guest 93Cossie
Posted

Der ser man. Innpresset som er problemet.

 

Går bra i batn Mulder, snart ut på tur igjen. Du som hadde den grå escorten?

Posted
Der ser man. Innpresset som er problemet.

 

Går bra i batn Mulder, snart ut på tur igjen. Du som hadde den grå escorten?

Stemmer d! Skal til Mazar igjen ell?

-2007 Porsche 997 GT3 Clubsport
-Alt går, bare ta nok fart-

Guest 93Cossie
Posted

Nei blir Meymaneh igjen. Kjører fortsatt escorten du importerte rett før du slutta eller?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...