Jump to content

turbo timer på escort


Recommended Posts

Guest hjelmeland racing
Posted

ein ledning på timeren (speed) skal koblast til hjernen , ka ledning . noken våre borti detta før ?? timeren er ein: greddy full auto timer

Posted

Er vel ment for speedometeret antar jeg. Om den trenger å være tilkoblet veit jeg ikke. Trenger den ett signal må du finne ut hva og evnt koble til jord, +, eller gjennnom en gitt motstand..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Jeg har også en turbotimer fra Greddy som jeg nettopp har koblet opp. Den "speedwire" ledningen skal ikke kobles opp mot noe. Dette gjelder bare biler som har en ledning istedetfor waier fra spedometeret. Søker du på Google på den turbotimeren din, finner du nok hele bruksanvisningen der. Det gjorde ihvertfall jeg :)

 

coskurt: Hvor ofte blir det til at du lar bilen stå på tomgang etter kjøring? Er faktisk ganske enkelt og koble dette opp.Ledningen til håndbrekket koblet du f.eks bak speedometeret der som håndbrekk lyset er, så slipper du å demontere midtkonsollen. Synes det er greit å ha en turbo-timer jeg! Ihvertfall ingen ulemper med det.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Guest Rabbit
Posted

Investerte i en liten bryter og 2meter ledning, kobla meg opp på viftebryteren i radiatoren. Etter en tur med frisk kjøring slår jeg på viftene (enda med motoren gående på tomgang) og lar de gå i et halvt minutt. Billig og enkel løsning.

Posted

Motoren bør jo alltid gå på tomgang etter endt kjøring. Sjansen for at du har kjørt bilen litt hardt når du parkerer den er stor. Da er det veldig greit å ta håndbrekket på, ta ut nøkkelen og gå! Så stopper bilen etter f.eks 2 minutter, istedetfor å sitte der med en bryter til å styre viftene med eller bare sitte der og vente. Tingen er jo at det er ENKELT med turbotimer, OG effektivt!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
slipper og kjøpe slike ting. jeg har jo defa. Start/stopp funskjon på defa alarmen.

 

På Defa alarm..?? Kan jeg også få det på Defa alarmen min? Hehe..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

turbotimer blir jo egentlig bare ett unødvendig utlegg...er jo tross alt bare etter ekstrem kjøring man trenger å la den gå noe lenger...om man venter ett lite minutt etter kjøring så er det jo good.

men hver sin smak for va man vil bruke pengene på.:)

Posted
Motoren bør jo alltid gå på tomgang etter endt kjøring. Sjansen for at du har kjørt bilen litt hardt når du parkerer den er stor. Da er det veldig greit å ta håndbrekket på, ta ut nøkkelen og gå! Så stopper bilen etter f.eks 2 minutter, istedetfor å sitte der med en bryter til å styre viftene med eller bare sitte der og vente. Tingen er jo at det er ENKELT med turbotimer, OG effektivt!

Ville ikke smelt på håndbrekket hvis bremsene er varme. :P

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Guest hjelmeland racing
Posted
Jeg har også en turbotimer fra Greddy som jeg nettopp har koblet opp. Den "speedwire" ledningen skal ikke kobles opp mot noe. Dette gjelder bare biler som har en ledning istedetfor waier fra spedometeret. Søker du på Google på den turbotimeren din, finner du nok hele bruksanvisningen der. Det gjorde ihvertfall jeg :)

 

coskurt: Hvor ofte blir det til at du lar bilen stå på tomgang etter kjøring? Er faktisk ganske enkelt og koble dette opp.Ledningen til håndbrekket koblet du f.eks bak speedometeret der som håndbrekk lyset er, så slipper du å demontere midtkonsollen. Synes det er greit å ha en turbo-timer jeg! Ihvertfall ingen ulemper med det.

nei trenge sikkert ikkje den, han justere seg under har kjøring ,men eg har kun kobla til strøm, skal sjå om eg får kobla til hanbremsen . eg syns da e veldi grett me turbo timer, vist du skal ein snar tur innom butikken, sleper du og stoppe bare ta nøklane me og ingen kan stikke av me bilen..

Posted (edited)

ikke for å kverrulere her men:)....men er du da nøøødt for å råkjøre slik at turboen er glo varm når du skal på butikken da?kjører du hele tia slik at turbo er rødglødende.?det er omtrent bare da man IKKE skal stoppe motoren med engang.faren er når turbo blir så varm at den bli rød...det som skjer da er at når man stopper motoren..så stoppes jo oljetilførselen og oljen "brenner "vekk og kokse seg ...når det er sååå varmt som det.ved vanlig kjøring vil ikke dette være ett problem.selv om det er en god regel å vente etpar sekund iafall før man skruer av.gjør det iafall sjøl uansett.

 

ser ut for du har nice bil anyways:)

Edited by lowman
Posted

som eg sa..det er ikke for å kverrulere..er bare det at det er en kostnad...dem er jo liksom ikke helt gratis liksom,,og går ann og bruke dem penga på noe annet som man faktisk har bruk for.en turbtimer er egentlig litt bortkasta spør du meg...du klarer deg fint uten.er liksom dem siste åra det har blitt "populært" liksom..me en slik gadget .er jo på en måte bare å bruke litt fornuft...ved vanlig kjøring så trenger man ikke la motoren stå og gå i etpar minutter for ver gang man skal stoppe.

har man kjørt hardt..da bør man la den stå og gå litt før man stopper...og er også sjelden at man råkjører helt til der man skal stoppe..har man kjørt rolig etpar minutter før man stopper så er jo det godt nok.

 

det er egentlig bare det som er poenget mitt.:)

men for all del..bare kjøp turbotimere dere som vil det.fett nok det.men eg for min del ser det som penger utav vinduet.:)

Posted

Hehe.. Tror ikke vi skal snakke om å kaste vekk penger på å investere i ting til Cosworth.. Det meste som du kjøper til en Cosworth for du sjeldent mye igjen for når det skal selges.

Turbotimer er en BILLIG investering. Koster cirka 1000 kr (noe jeg anser som billig). Tenk hvor mye annet fjas folk bruker penger på! Karbonting innvendig/utvendig, som bare er kult og faktisk INGEN funksjon (noe en turbotimer faktisk har i mine øyne..), slanger i alle mulige farger. Det er så mye annet som er unødvendig som koster MYE mer enn akkurat en turbotimer. ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Guest Dre Racing@
Posted

ha heller bare med grillspydd og grill pølser i hanskerommet...

etter du har hardkjørt, opp med panseret, det gløder fint der nede sjønner du, bare og grille 1 pølse mens du nyter utsikten av en heit turbo.. 2min med kos..

Guest hjelmeland racing
Posted

heilt enig med deg cosworth racing1

Posted
Hehe.. Tror ikke vi skal snakke om å kaste vekk penger på å investere i ting til Cosworth.. Det meste som du kjøper til en Cosworth for du sjeldent mye igjen for når det skal selges.

Turbotimer er en BILLIG investering. Koster cirka 1000 kr (noe jeg anser som billig). Tenk hvor mye annet fjas folk bruker penger på! Karbonting innvendig/utvendig, som bare er kult og faktisk INGEN funksjon (noe en turbotimer faktisk har i mine øyne..), slanger i alle mulige farger. Det er så mye annet som er unødvendig som koster MYE mer enn akkurat en turbotimer. ;)

 

 

helt enig..blir kjøpt mye vas til bilene våres...og får sjelden igjen det man legger ut iafall.

som eg sa ..hver til sin smak om hva en vil bruke pengene på...er klart..føler man behov for en turbotimer..så er det jo bare og kjøpe det.men man klarer seg fint uten...har me kjørestil..og vaner å gjøre.

har klart meg uten turbotimer i snart ti år eg..er en vanesak.:)

Posted
ha heller bare med grillspydd og grill pølser i hanskerommet...

etter du har hardkjørt, opp med panseret, det gløder fint der nede sjønner du, bare og grille 1 pølse mens du nyter utsikten av en heit turbo.. 2min med kos..

 

Hehe... Jammen ikke dum du! Hvis jeg vil ha kokte pølser kan jeg jo bare trekke de i kjølevannstanken også :lol:

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted
Hehe... Jammen ikke dum du! Hvis jeg vil ha kokte pølser kan jeg jo bare trekke de i kjølevannstanken også :lol:

Dytt oppi noen buljongterninger så du får bort litt av bismaken av frostvesken da :lol:

Guest hjelmeland racing
Posted

seriøs bilpreiking her no .. hehe :D

Posted

Jepp! Noen som har fler matlagingstips som kan lages..? Kan vel sikkkert fort koke opp en suppe.. hehe..

Men hvordan gikk egentlig oppkoblingen din? Fant du ut av det? Har akkurat koblet ferdig min..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...