Jump to content

Slutt på varmluft


Recommended Posts

Posted

Biltype: Xr4x4 1990

Symptomer: Dag får dag tokk det lengre tid å få kupeen varm, I dag får jeg kun kald luft inn i kupeen.

 

Noen som kan diagnosere kjærra mi? ERn kanskje vinterdemperimertk, eller er registeret tett, termostaten gått?

 

 

Rags

Guest JvhCossie
Posted

Sjekk Vannpumpa di... svakhet på disse motorene... :rolleyes:

Posted

ja sjekk vannpumpe. termostat,varme regsiter, evt topp pakning.

blir motoren varm? legg labben på slangene og sjekk

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted

Takk ¨får tips gutta.

Hvordan sjekker jeg om vannpumpa er gåen.

Hvor sitter varme registeret.

Guest JvhCossie
Posted

Varme registeret sitter inni varmeapparatet. Vannpumpa kan man sjekke med å holde HØYT turtall en stund og sjekke om det blir varmt da..... her bilen kokt en gang er den pumpa kaputt....

Posted

Temp måler er helt ny, og bilen hold fin temp ved alle typer kjøring.

Prøver med kauptisk soda først, for å skjekke om det ikke løser opp no gammal drit.

 

takker for svar

Posted
Varme registeret sitter inni varmeapparatet. Vannpumpa kan man sjekke med å holde HØYT turtall en stund og sjekke om det blir varmt da..... her bilen kokt en gang er den pumpa kaputt....

#1

Nå har jeg vært ute å kjørt med kauptisk soda. Brukte 1ss og kjørte 1.5mil. Skylte radiatoren godt. reptiterte prosedyren 2 ganger, uten betydelig effekt. Lufta som kommer er til å begynne med lett lunken, og så synker temp.

Tempen ligger alikeveld litt over kald luft.

 

#2

Joa, å så begynte vannet på radiatoren å småkoke litt da jeg parkerte. Dette har ikke skjedd før.

Temp. visern på instrumentalet viser Normal temp.

 

#3

Det som har vært en tendens en stund er at volumet på radiatoren stiker når vannet er varmt, logisk nok. Men jeg synes den stiger litt mye, (fra midt mellom min-max til ca 2cm over max.

 

#4

Den feite slangen som ligger over radiatorne er varm og hard etter kjøring. Det tyder vell på at termostaten funker?

 

#5

Det renner en liten stråle inn i påfylls tanken til radioatoren. Skulle tro at det kan skyldes at vannet er varmt og stiger, eller skjer det kun når vann pumpa funker. (jeg har ikke skjekket om "den lille strålen" ,heheh, kommer når vannet er kaldt.

 

No mer kan ikke jeg komme på bort sett i fra at hos ford koster vannpumpe 1507,- og register 1607,- kr

 

 

All tilbake meld ønskes.

Posted

hmmm hmmm

kan også være topp pakning, selv om den ikke mister vesentlig vann... merkelig nok. En på Ford som sa det......

 

Forsøk og ta vekk de to slangene som går inn i torpede veggen(går inn til kupene, varmeregister) så kjører du have slange på, og spyler den rein.

 

Ja da virker det som at termostaten virker.

Hva sier følere i instrumentet da? går den opp?

 

evt hvis du skal bytte noe, så kjøp det hos en hugger evt.mekonomen..

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted
Forsøk og ta vekk de to slangene som går inn i torpede veggen(går inn til kupene, varmeregister) så kjører du have slange på, og spyler den rein.

 

Hva sier følere i instrumentet da? går den opp?

Kauptisk Soda brukt jeg får å gjøre registeret og alt annet rent. Krafig greier. skjønner ikke at noen kan bruke det i matlaging (lutefisk, eller no sont)

 

Føleren i inst. viser normal, og er nylig byttet.

Posted

tror d er termostaten..

Sånn var d på granada`n vår i den siste stunda før vi skrota`n..

Alt funka bort sett fra at d var klin umulig og få varme i kupe`n...

eller d ble varme da, etter en 45min me kjøring... først da begynte d å komme, men på kort kjøring så villa den ikke i hele tatt...

Der var d termostaten som gjorde det, ville ikke åpne ordentlig...

 

Koster vertfall ikke mange kr for en på bilrema "biltema"

Posted

min gir også veldig dårlig varme i varmaapparatet. den gjorde ikke det i fjor vinter. da fungerte den veldig bra. men nå er toppakningen helt kaputt, så eksosen er hvit og mister kjølevann fort. kan kanskje ha noe med det å gjøre.

Posted
Biltype: Xr4x4 1990

Symptomer: Dag får dag tokk det lengre tid å få kupeen varm, I dag får jeg kun kald luft inn i kupeen.

 

Noen som kan diagnosere kjærra mi? ERn kanskje vinterdemperimertk, eller er registeret tett, termostaten gått?

 

 

Rags

prøv og bytt termostat.mulig den åpner for tidlig. og da strømmer bare vannet igjenom.og da rekker den ikke og bli varm.prøv det først.det er biligst :D

12 kuga 2.0

08 mondeo 2,0 (solgt)

07 focus 1.6 (solgt)

01 passat 1,8 T (solgt)

05 focus (solgt)

88 sierra xr4x4(solgt)

99 mondeo (solgt)

Posted

Bilen holder fin temp, Vannet koker altså ikke over, så jeg konkuluderer med at vannpumpa er ok,

Da er det nok bare varme registeret igjen.

Noen invenninger folkens?

Guest Mr.Escort
Posted

varmeregiteret som har tatt kvelden?? en mulighet..rart den ikke mister kjølevann...skulle mene den gjorde det...for si som reodor...her er det noe muffins,karer :P :P

Posted

var termostaten som var gåen på min nettopp;) radiatoren fryste, en eller annen smarting hadde glemt at det begynte å bli kaldt så det var nesten bare vann på( ja den tullingen var meg;) men da gikk i hvertfall termostaten også varmeregisteret tror jeg men helte på noe kanel og da skulle det visstnok tette seg, så vidt jeg har hørt tåler ikke varmeregisteret noen verdens ting

Posted

Prøv og skru av de to slangene jeg har ringa rundt...det er her vannet går ut og inn av registret...prøv og spyl no vann igjennom et av rørene og se om det kommer ut av det andre....hvis ikke er registeret tett...(kankje rusta opp inni?)

 

2.jpg

Guest JvhCossie
Posted

Kn jo være vaier'n fra bryter'n og inn i varmeapparatet som er gåen... :unsure: hvis strømpa er utslitt vil det bare bli værre og værre... og tilslutt ingenting men det kjennes ut som om den virker fortsatt... :rolleyes:

  • 2 months later...
Posted

Tenkte jeg skulle avslutte denne tråden, siden problemet er løst.

Nøklen til problemet ble å kjenne på slangene in/ut til registeret. Slangen som førte vannet ut var langt i fra varm, som kan tyde på en tettning i registeret.

 

Det hender nemmelig av og til at en del av en pakning eller andre ting løsner, og blir med strømmen. Stort sett fester det da seg enten i radiatoren eller i mitt tilfelde, varme-registeret.

 

Løsningen var som nevnt rett å slett veldig enkel. Jeg kobla av begge inn/ut slangen til V-registeret ved torpedoveggen med 6mm fast, som på bildet (litt anderledes på min bil, men kom lett til) Spylte godt (spesilt godt inn der vannet kommer ut fra registeret) med hageslange.

 

(skjekk da at vannet som kommmer ut er klart og ikke brunt, brunt vann kan tyde på rust, som vil si at registeret kan komme til å ryke)

 

Jeg fikk spylt løs no dirt, får resultatet ble bra. Både inn og ut slangen fra registeret holdt lik varme, og cupenen er igjen varm. Det er digg, får nå var jeg nesten blitt vandt til å kjøre med hemoride grill og varmetråder i frontruta på fult

 

:ph34r:

 

Takk får alle tippsa folkens, knallbra.. :D :P :lol:

Posted

det hugo sa. er nok problemet. men dette hjelper ikke 1 gang dette må gjøres 2 ganger. gjør rent en gang kjør noen min. ca 15 å gjør det igjen. hvertfall det som funket på min. første uka har du varme OVN..!! inni min var det 48 grader når jeg gjorde dette. hehe GOOOD LUCK..!!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...