Jump to content

Felg innpress


Guest Fordulf

Recommended Posts

Guest Fordulf

Trengte åsså noe dokumentasjon i forbindelse med felgenes innpress, som var noen mm for mye. Granada har originalt 47.5 mm innpress, mens felgene hadde 35 mm, altså en økning på 25mm, mot tillatt 15mm. Her fant jeg to måter, som begge funket.

Nr 1. Som de av dere som har instruksjonsboka til Granada kanskje har sett, står det der, av en eller annen merkelig grunn, at Ghia har 1528 mm sporvidde, mens GL har 1515 mm. Dette pga alu- felger på Ghia. Dette tilsier et innpress på 41 mm(dette stemmer ikke, er faktisk 47,5 på disse å). Dermed blir mine felger innenfor, med en økning fra 41 til 35 =12 mm sporviddeøkning.

 

Nr 2. I en gammel RS katalog, fantes en RS felg til Granada å Scorpio, med ET 28mm. Etter mye om å men, to verksmestere på Ford ville ikke gå god for dette, til tross for at jeg hadde med katalogen, sendte jeg mail til Ford Motor Norge.

 

Fant dette i tråden til 351RS

 

NOEN SOM HAR EI SÅNN INSTRUKSJONSBOK??? ELLER KATALOG?? HASTER=)

Edited by Fordulf
Link to comment
Share on other sites

Sporvidde forandringen, kommer ikke den pga bredere alufelger enn GL felger?

Jeg synes å huske at det er 25mm forandring som er lovlig, altså at ET35 skal kunne gå greit.

ET28 skal vel også gå med de rette papirene. Men om det er gunstig å kjøre med er vel gjerne noe annet.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...