Jump to content

kortsluttet strømledningene til bilstereon


b1rken

Recommended Posts

Heisann. Laget ny kasse til 12" min idag. Måtte skynte meg fordi jeg skulle på nattskift. Var mørkt, og jeg klarte å komme borti jord eller noe slikt med den tykke røde strømkabelen (plussen?). Kom et gnist, så sluttet det å gniste.

Fikk ikke gjort det ferdig, å jeg kjørte på jobb. På vei til jobb virket ikke spilleren i bilen (Komp. sett er tilkoblet spilleren, så det virket tidligere idag når subb, forsterker og kondensatoren var ute.

 

Jeg hadde ikke tid til å sjekke hvorfor før jeg kom hjem nå.

Sikringen til den røde strømkabelen er gåen, den sikringen ved batteriet. Den svære som sitter rett før batteriet.

Men alle sikringene til spilleren så ut til å være i orden.

 

Så da lurer jeg på, hvorfor vil ikke spilleren på? Ingen ledninger fra spiller til forsterker var koblet til da jeg kortsluttet strømledningen og røyk sikringen til pluss ledningen. Kan ikke så mye om bilstereo, men kan det være at spilleren sin + er tilkoblet den store røde som går til batteriet? Jeg tok ut spilleren og tittet. Det gikk en ledning fra spilleren til en plugg, og mellom der satt en sikring som var helt fin. Vet ikke om det er noe sikring etter denne pluggen.

Prøvde å nappe ut den ledningen som var merket med (+battery) fra spilleren. Hadde ikke multimeter, så jeg tok en slik som viser om det er spenning, og om det er 6,12volt osv. Jeg tok den ene pinnen av dette måleutstyret i den som skulle gå til + på batteriet, og på jord i sigaretteneren. Ingen spenning. Måleapperatet testet jeg først i sigarettenneren for å sjekke at det virket.

 

Noen som har peiling på hvorfor spilleren min ikke virker? Virker ut som den ikke får strøm. Men jeg trodde spilleren var koblet til det orginale cdspiller ledningsnettet? Ligger det noen sikringer der også utenom de to i sikringsboksen (som er helt fine)?

Link to comment
Share on other sites

Etter du målte spenningen til spilleren og ikke fant strøm så har du vel problemet der? Spilleren får ikke strøm! Om den ledninga går direkte til batteriet skal det sitte en sikring på den en plass.

 

Bytta du den store sikringa før batteriet? Kanskje spilleren er koblet inn på den kabelen en plass. (som går til forsterker)

Sjekka den lille sikringa bak på spilleren?

 

+Battery og memory(på spilleren) skal kobles sammen og videre til ledninga som gir strøm til spilleren.

 

Om jeg forstod dette rett, så får ikke spilleren strøm. Ta en ny ledning rett fra batteriet (husk en sikring på turen) og legg til spilleren, finn en ny jord ledning, legg den og til spilleren. Så kobler du til dette å ser om du får liv i spilleren. da SKAL den starte opp, hvis ikke stikk nesa i spilleren og kjenn etter svidd lukt.

Min spiller tok kveld her for en stund siden pga dårlig kontakt en plass.

 

Edit: og ja, kjøp deg et multimeter;) Koster ikke mange kronene, og det kan spare deg for MASSE arbeid :)

Edited by rubenl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...