Jump to content

Ford Torino


Lasse...

Recommended Posts

Hey!

 

For ett par måneder sia kjøpte jeg meg en 1974 Ford Gran Torino, siden dette er en bil fra midt på 70 tallet er vell motoren strupa ned pga høye bensinpriser i USA på den tia. Motoren maler som en katt men bruker for mye bensin, brukte ca 2 liter på lang kjøring, bruker mye mer på blanda kjøring og det går relativt dårlig. Lurer derfor på om noen vet hvor dissa motorne er strupa? skal ikke ha den til å gå fælt el noe slikt vil bare prøve å få den til å gå litt lettere og bruke litt mindre bensin, bilen veier tross alt 2 tonn og det er visst 139hk, så blir kanskje litt tungt for den! hehe

 

Håper noen har litt mer greie på dissa motorene en meg, sitter forresten en 302 i bilen.

 

Mvh Lasse Johansson :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva wikipedia sier om 1974-torinoens 302:

 

Engine:

302-2V Windsor V8

 

Horsepower:

140 hp (100 kW) @ 3800 rpm

 

Torque:

230 ft·lbf (310 N·m) @ 2600 rpm

 

Carburetor:

2-barrel

 

Compression ratio:

8.00:1

 

Bore/stroke:

4.00" x 3.00"

 

Vin code:

F

 

Det du vil tjene mest på er å bytte topper, innsug, forgasser og kamaksling.

Får du tak i noen høvelige topper, f.eks edelbrock sine, ville det vært et bra valg.

Holley 450/650 dobbelpumper-forgasser, med et matchende innsug, og en brukbar kam kommer du lett opp mot 250 hester.

 

Du kan sikkert få bearbeid toppene en god del, høvla de for å få ned kompresjonen, men det spørs om du vil tjene så mye på det,

pga etter som jeg husker var det ganske store forbrenningsrom på disse toppene.

Porting av toppene vil du tjene mye på pga trange innsug og eksoskanaler.

Etter som jeg huska så ble de originale toppene kalt smog-topper, pga de senka kompresjonen en del.

Når det gjelder forgassere, er det bare å bli kvitt den gamle to-porteren, og få inn en 4-porter og innsug så du kan fore beistet med luft.

Puster den lettere, så vil den gå ned i forbruk også, men det er tunge beist av noen biler, så ikke forvent så veldig mye under 1.3 liter på mila :P

 

Det var det jeg kommer på i farta som er enklest å gjøre :)

 

Disse bila er tøffe biler, råfett stuk på de, selv originale.

Onkelen min har en slik 74modell med en trimma 351 cleveland i. Den er rød, med hvitt vinyltak, og sofa fremme.

Den blir vel solgt en av disse dagene.

Stå på! kanskje du forteller litt om planene med bilen også?

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hey, her sto det mye nyttig ;) Var jo veldig lav komp i den da, ikke rart det går dårlig! hehe. Får byne å titte etter gasser og innsug jeg da, ta det først kanskje. Har ikke sånn veldig store planer for bilen, men har tenkt til å sleppe den nedpå noen cm og få på noen fine hjul, er jo plass til enorme hjul på bilen. Kommer ikke til å røre noe på motoren før 4 juli hvertfall, siden den går så pent nå, men kommer den ned på 1,3-1,5 på mila er jo det helt rått, bruker rundt 3L nå tenker jeg hehe. Kjøpte den for å ha noe å skli rundt med, er jo verdens deiligste bil å kjøre, bilen er i god stand også, veeldig lite rust så skal bare holde den i god brukstand. Men det må da være veldig få av disse bila i Norge? Har vært på noen treff nå å har ikke sett en eneste Torino!

 

Tusen Takk for nyttig info :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ser det er lenge siden forrige innlegg her, så eg aner jo ikkje status på den torino motoren i dag, men husk på å bytte ut dei orginale eksos manifoilene med headers, her tjener du også noko hester og moment. Som FunkyHunk seier så trenger beiste å få puste;)

1987 Ford Thunderbird LX

1972 VW 1302S (spiker)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey, motoren virker veldig fin den, starter alltid lett og bruker veldig lite olje, bare suser i den;) Starta den her om dagen, ca 4 måneder siden sist men gikk som ei klokke den.

 

Får vell prøve å få tak i Headers, innsug å ny gasser tenker jeg, det hjelper nok endel. Trenger ikke gå noe fælt, bare bruke litt mindre suppe! hehe! Men drømmen hadde jo vært en 460 med presse :D

Link to comment
Share on other sites

få deg et større insug og en 4porta forgasser.. d hjelper mye. kan høre me en kompis om han har noe trim til 302 om du enda er på leting.. trur han har headersa liggende vertfall.. sender deg et svar her imorga

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Headers er av intresse vettu, bare rope ut hvis han har noe ;) Kan prøve å få fiksa dere noen bilder snart jeg!

du kan skaffe deg ett sett med brukte 351 cid 4 barrel topper. kamm .eksos`\ grenrør.samt rpm innsug og 550 eller 600 gasser.da blir det det morsom motor

muligens ett gear til hvis du kjører med 3 trinn automat det hjelper på forbruket med 4 trinn

Edited by insane

1990 sierra cosworth 4x4 prosjekt jobbes på
2016 focus rs

2015 bmw 520 x

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...