Jump to content

Sierra doch'en fusker når den blir varm.


Guest Lynvingen

Recommended Posts

Guest Cossie77

Tusen takk :) Mye fine oversiktlige bilder her ja. Nå veit jeg hvor TPS'n sitter å. Prøvde å koble ifra den i dag og tenkte å prøve å kjøre uten den, men det var håpløst. Så fort jeg ga litt gass kveltes bilen. Hva betyr det?

 

Har tidligere prøvd å koble ut MAP, Hego og ACT under kjøring, men ingen endring da heller. Begynner å bli litt lei nå.

 

Hva er forresten det engelske ordet/forkortelsen for veivkselsensor? Crank position sensor (CPS) som ligger over olje filteret? Lurer litt på om det kan være noe feil med denne.... Er den grei å bytte? Må jeg under bilen da? Noe spesielt verktøy for den?

Edited by Cossie77
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk :) Mye fine oversiktlige bilder her ja. Nå veit jeg hvor TPS'n sitter å. Prøvde å koble ifra den i dag og tenkte å prøve å kjøre uten den, men det var håpløst. Så fort jeg ga litt gass kveltes bilen. Hva betyr det?

 

Har tidligere prøvd å koble ut MAP, Hego og ACT under kjøring, men ingen endring da heller. Begynner å bli litt lei nå.

 

Hva er forresten det engelske ordet/forkortelsen for veivkselsensor? Crank position sensor (CPS) som ligger over olje filteret? Lurer litt på om det kan være noe feil med denne.... Er den grei å bytte? Må jeg under bilen da? Noe spesielt verktøy for den?

 

hvis du ikke hadde noen endring når du nappet ut map, hego eller act så er nok disse bare å kaste.. husk å bare ta ut en sensor om gangen.. hvis det blir verre virker den, hvir det er null endring eller den blir bedre er det bare å kaste sensoren.. :P cps er veivsensoren ja.. sitter mellom starteren og oljefilteret.. trur denne bare er festet med to skruer.. er nok lettest å ta denne ut under bilen men går nok over å hvis du er lang nok i armene.. :P tviler i grund på at denne sensoren er gåend på bilen din.. trur ikke motoren hadde gått iheletatt uten denne.. noen som vet dette for sikkert?..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Undersøkte litt nærmere i dag. Ble tipsa om luftmasse måleren. Hmm. Aldri hørt om det på Doch'en jeg. Noe som heter det, og hvor sitter den? Eller er det MAP som fungerer som det?

 

Han jeg prata med tvilte også på at det var noe feil med veivakselsensoren i og med at bilen starter. Den er tydeligvis enten eller, så siden den starter uten trøbbel er den ok. Stemmer det?

 

Hva med feil på hjernen? Leste at det kan forekomme ved bytte av batteri på bilen. Og fuskinga kom den dagen jeg byttet batteri. Noen erfaringer med det?

Edited by Cossie77
Link to comment
Share on other sites

Undersøkte litt nærmere i dag. Ble tipsa om luftmasse måleren. Hmm. Aldri hørt om det på Doch'en jeg. Noe som heter det, og hvor sitter den? Eller er det MAP som fungerer som det?

 

Han jeg prata med tvilte også på at det var noe feil med veivakselsensoren i og med at bilen starter. Den er tydeligvis enten eller, så siden den starter uten trøbbel er den ok. Stemmer det?

 

Hva med feil på hjernen? Leste at det kan forekomme ved bytte av batteri på bilen. Og fuskinga kom den dagen jeg byttet batteri. Noen erfaringer med det?

 

er ikke luftmengdemåler på dohc.. som jeg sa rett over her så trur jeg å at det er enten eller med veivsensoren.. :P aldri hørt noe om dette du snakker om med hjernen, har du link eller neo til siden du leste det på?.. har foresten hatt av og ut batt mange ganger å aldri fått noen problemer etter det.. du har sjekket jordinger og slikt vel?..

Link to comment
Share on other sites

Heisann, hva med å lese av feilmeldingene på hjernen? På den Sierraen jeg har sett på (92 mod.) med doch motor, så satt det en EEC-IV hjerne.

 

Det vil si at en kan lage et lite lys og koble til diagnosekontakten. Sjekk for tips i denne tråden: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=42971 , her ligger det link til litt forskjellig hvis det er interessant.

 

Er ikke mye jobb å bytte hjerne nei, en 10mm bolt som skal ut, plug & play :) Bare husk å koble fra batteriet før du begynner, for å være på den sikre siden.

Edited by fkmeland

( ) Ford Kuga Titanium 09 -> Bruks bil

(x) Ford Escort RS Cosworth 95 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/68475-escort-rs-cosworth-drift/

( ) Ford Escort RS Cosworth 94 -> http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/28408-fkmeland-escort-cosworth-94/

(x) Mitsubishi Pajero 2.5 TD 93

(x) VW Golf mk3 2 TD 93

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Tror dette blir for avansert for meg, men Ford kan jo altids hjelpe meg avlesning av feilkoder. Var der i går, og en på verkstedet var nesten sikker på at det var TPS eller Hego som var gåen. Han mente Hego kunne være gåen i og med at jeg har kjørt en stundt med lekkasje på manifoil, slik at den har blitt fucka opp. Sannsynlig det ja, siden den leser signalene som kommer fra eksos. Ellers prøvde han å nappe ut TPS med motor i gang, uten noen reaksjoner. Dette var iflg han unormalt. Påstod at tomgangen skulle endre seg, stige tror jeg, når den ble nappa ut. Men det skjedde ikke.

 

Noen som har erfaring med dette? Så nå er jeg på jakt etter en ny Hego og en TPS. Noen som har?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...