Jump to content

Sierra doch'en fusker når den blir varm.


Guest Lynvingen

Recommended Posts

Guest Lynvingen

Det gjelder en 92mod sierra 2.0 doch.

 

Når bilen blir varm så begynner den og fuske. Ikke som om det er plugger eller kabler det er noe i veien med, men den kutter mometant slik at jeg nesten tygger i rattet og så tenner den igjen slik at jeg får whiplash i stedet. inntil bilen er varm er den helt fin. På varme dager eller når jeg belaster bilen med f.eks og trekke en båt på henger så er den værre en "normalt".

 

Jeg har en delebil (som funket fint) så jeg kan ta deler fra.

 

Hittil har jeg prøvd og bytte:

 

fordelerlokk

kabel mellom fordelerlokk og koil

koil

tenningsmodul (usikker på om det er det den heter, den svarte "boksen" under koilen)

 

 

Ingenting av dette har hjulpet. Viss noen har vært borti dette problemet eller bare har forslag så er jeg takknemlig for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Lynvingen
Veit du om hego (lambda) føleren funker som den skal da?

 

Det vet jeg ikke nei. Kan prøve det viss det ikke blir bedre etter at jeg byttet hjernen i kveld. Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

prøv å koble ut tps eller tempraturføleren på innsuget den som sitter på høyre side forantolkoblingen til map sensoren.. når du står å ser ned i motorrommet.. blir det forskjell så virker den..

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Har lignende problem selv, på en sierra 90 2.0 doch. Både når den er varm og kald. Er drit lei av feilsøk nå, så i morgen skal den inn til skikkelig feilsøk på ford verksted. Gidder ikke å plages mere. Prata med de, og mente de skulle kunne sjekke mye forskjellig på en time eller to.

 

Tipper selv at det er bensintrykket som er problemet. Har vært borti det før, og måtte skifte bensinpumpe pga for lavt bensintrykk. Ble bra da. Oppfører seg ikke helt likedan, men mye av det samme. Skal også be de sjekke diverse sensorer/følere, som f.eks map, hego, veivaksel, temp/tps. Tror ikke det har noe med tenninga å gjøre. Har bytta pluggene, og virker som ledninger og coil tenner som normalt. Men skal få de til å måle det også for sikkerhets skyld.

 

Lekkasjer på slanger og vakumfeil kan også være aktuelt å sjekke. I tillegg skal de få se etter signaler på toppakningen. Tror ikke det har noe med den å gjøre, men skal aldri si aldri. Tett bensinfilter eller feil på eksos/kat bør vel også sjekkes.

 

Andre tips til hva som bør sjekkes når jeg først er inne på Ford?????

 

Håper at jeg i løpet av dagen blir noe klokere og får lokalisert feilen(e), UTEN å bli ruinert.

 

PS! Var å kjørte en tur i kveld, og prøvde å koble fra både hego, map og tempføler, men uten noe som helst forandring. Biln oppførte seg akkurat likedan. Det betyr vel ikke at alle delene er ødelagt? Tviler på det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Viste seg at det var lekkasje på pakning mellom frontrør og eksosmanifoil. Da vil det normalt bli MYE fusking. Så må vel få tetta eksosen før jeg undersøker noe mer. Ford skulle ha kr 3.500 for denne reparasjonen. Synes det var noe drøyt, siden mekanikeren påstod det var lite jobb... Usikkerhetsmomentet var om det måtte planes på rørene før ny pakning ble montert.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder en 92mod sierra 2.0 doch.

 

Når bilen blir varm så begynner den og fuske. Ikke som om det er plugger eller kabler det er noe i veien med, men den kutter mometant slik at jeg nesten tygger i rattet og så tenner den igjen slik at jeg får whiplash i stedet. inntil bilen er varm er den helt fin. På varme dager eller når jeg belaster bilen med f.eks og trekke en båt på henger så er den værre en "normalt".

 

Jeg har en delebil (som funket fint) så jeg kan ta deler fra.

 

Hittil har jeg prøvd og bytte:

 

fordelerlokk

kabel mellom fordelerlokk og koil

koil

tenningsmodul (usikker på om det er det den heter, den svarte "boksen" under koilen)

 

 

Ingenting av dette har hjulpet. Viss noen har vært borti dette problemet eller bare har forslag så er jeg takknemlig for alle svar.

hei.....Har det samme problemet på min doch som det dere snakker om... har sjekket alt men uten reultat... men i dag oppdaget jeg en gummi tettning tilvakumen som sitter under spjelet på innsuget.....den var råtten og full av sprekker. så det kke med engang men når jeg vrei litt på den så syntes sprekkene... får svar i morgen om det hjalp.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lynvingen

Noen som har funnet ut noe mer her?

Jeg har nå byttet plugger og lambda føler uten noe resultat.

Både lambda føleren og pluggene var helt kvite noe som tyder på mager blanding vil jeg tro.

Jeg har også prøvd og bytte tenningsregulatoren.

 

donald: hvor ligger map sensoren da??

Link to comment
Share on other sites

Guest Lynvingen
map sensoren sitter på høyre innerskjerm rett foran batteriet..

 

oki, var ikke det tenningsregulatoren da? mener det var en som skrev det her. jeg har iallefall byttet den uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har funnet ut noe mer her?

Jeg har nå byttet plugger og lambda føler uten noe resultat.

Både lambda føleren og pluggene var helt kvite noe som tyder på mager blanding vil jeg tro.

Jeg har også prøvd og bytte tenningsregulatoren.

 

donald: hvor ligger map sensoren da??

 

Map sitter på torpedovegg vist jeg husker rett. Men er enkelt å finne ut av. Går en vakumslange fra innsuget og inn på den. Tror det er 3 ledninger som går inn på kontakten.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

nei.. map sensoren sitter på høyre innerskjerm.. map sensoren finner jo ut hvor mye gnist og bensin motoren skal ha så er på en måte en teningsregulator men heter map.. :P map betyr manifold absolute pressure sensor..

 

dsc0jmh1409dp7.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

nei.. map sensoren sitter på høyre innerskjerm.. map sensoren finner jo ut hvor mye gnist og bensin motoren skal ha så er på en måte en teningsregulator men heter map.. :P map betyr manifold absolute pressure sensor..

 

Hehe. Ja du har rett med tanke på plassering av map. Er vel ohc med cat som har map på torpedovegg.

Men du tar nok litt feil når du kaller den for tenningsregulator. Map gir bare signal om lufttrykket i plenum. Den informasjon brukes ac ECU til å regne ut luftmengden som motor bruker, i lag med andre sensorer som f.eks lufttemp, rpm og tps. Når ECU vet luftmengde så kan den regne ut bensinmengde og tenning i forhold til belastning. Kanskje ikke verdens beste forklaring, men :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

var ikke jeg som kalte den for en tenningsregulator nei.. sa det var på en måte en tenningregulator for å slippe å skrive den lange og inviklede forklaringen jeg, men til de som vil ha den..

her er den :P

page56hk0.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Cossie77

Fikk bytta pakninger rundt manifoil i går, både mot frontrøret og blokka på motor. Skifta bensinfilteret også. Bilen ble desverre ikke bedre. Begynner å bli litt rådvill nå, og lei av doch-fusking. Men er vel fortstt en del sensorer/følere som kan være problemet. Huff. Ingen i Trondheim som har noen sensorer liggende som de veit funker? Synes det er litt håpløst å dra på huggern å prøve div sensorer. Veit jo ikke 100% om de fungerer så. Og feilsøk på Ford er alt for dyrt synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie77

Blander alle disse begrepene jeg. Meget oversiktlig side du har lagt ved der. Har du mere fra den manualen? F.eks en fil med hele sierra doch manualen. :) Finnes den bare på engelsk?

 

Må gå å titte litt i motorrommet å se på hva som er hva i kveld... Går litt i surr alle følerne

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...