Guest Cossie77 Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 (edited) Var noe som skjedde med bilen da jeg var ute å kjørte i dag. Fikk ikke noe forvarsel. Kom bare sånn plutselig. Kjente da jeg kjørte ned en lang bakke at det begynte å lukte dritt, sånn katalysator lukt. Kjørte litt til før jeg parkerte og da jeg gikk ut lukta det kraftig "kat. dritt lukt". Bilen begynte også å fuske like før jeg parkerte. Kjørte et stykke igjen, og virka som eksosen var tett. Bilen rister ved gasspådrag og går meget tungt på tomgang. Motoren høres ut som en traktor når jeg gasser. Humper og går. Høres ut som det slår der framme. Og drivkarften er kraftig redusert. Ble egentlig bare værre etter å ha kjørt et stykke. Lukter mest svidd nå. Dritt lukta er forsvunnet. Prøvde å riste litt i eksosanlegget bakfra. La merke til stor rustflekk på bakre eksospotte. Mulig det er gått hull der. Hørtes ut som det var noe løst inne i den bakre potta. Hørtes ikke ut som det skrangla lenger fram på anlegget. Defekt katalysator? Eller kan hull i bakre potte forårsake denne fuskinga? Er det noe innmat i den bakre potta som kan ha løsnet og tetta systemet? Hadde et lignende problem tidligere, men da var det tenninga som hadde tatt kvelden. Var kommet vann på pluggene etter motorvask. Dermed var pluggene og ledningene defekte. Ble 100% bra etter å ha blåst tørt og bytta plugger og ledninger. Sjekka den ene pluggen i dag, men var helt tørt nedi der. De jeg bytta har gått 30.000. Mener det er 60.000 intervall på pluggene, eller hva? Så det var Denso plugger der nå. Biltema? Det er vel ikke Ford Motorcraft plugger. Er Mondeo like kresen på orginale plugger som Sierra? Og varer Denso pluggene kortere tid enn Motorcraft kanskje? Jeg har mest trua på tett kat. Hva tror dere? Hvordan fjerner jeg evt innmaten på katten? Edited June 20, 2008 by Cossie77
xr4ti Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Bilen din er nå 9 år så om eksosannlegget er gåent er ikke så rart! Bytt det ut, er ikke så dyrt hvis du bruker et ikke-merkeverksted eller gjør det selv. Ta av katten og få et ekosverksted til sjekke den! Min erfaring er at katten overlever 2 eksosannlegg! Plugger, det sies at Mondeoen er kresen på plugger! Selv har jeg brukt Nippon Denso Long Life-plugger og har funket veldig bra!Tror ikke Motorcraft sine plugger er noe dyrere enn disse og de er kjent for å være bra!
Recommended Posts