Jump to content

"Dynamostøy" i Mondeo MK3


Guest Roon

Recommended Posts

Sliter med støy i bilen.

Alle høyttalere er koblet opp på forsterker og får "dynamostøy".

Jording av forsterker er plassert på festet til sikkerhetsbeltet så der er det god kontakt.

Spiller har ikke fått nye strøm eller jordings ledninger enda, da jeg håper å måtte slippe det. Men må jeg så må jeg.

Hva må jeg legge opp da. Bare fast + og - ifra batteri?

Strøm kabler til forsterker er strekt på førersiden av bilen under teppe, og under baksetet.

Forsterker er skrudd fast i høyre seterygg bak. (Dobbel jording???)

 

Ifra forsterker går det 4x høyttalerledninger tilbake bak spiller hvor de er koblet inn på det originale slik at jeg slipper å åpne alle dørene og ødelegge noe av det originale som er montert på bilen. 2 par signalkabler ifra DLS med trippel skjerming er også strekt på samme side som høyttaler ledningene altså på passasjer siden.

 

Håper noen har noen gode forslag.

Kan være en feil på forsterker så skal nå ut for å teste en annen forsterker.

Edited by Roon
Link to comment
Share on other sites

lakk og alt anna er fjerna ja. fikk en radio spesialist på mekonomen til å se på det og han sa at jordinga var plassert helt supert. han skjønner heller ikke hvor støyen kommer. skal prøve å jorde chassis på spiller og forsterker sammen for å se om det hjelper.

 

all hjelp til å løse det dumme problemet tas imot med stor takk

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen Pioneer spiller da.

Jeg har en splitter ny Kenwood KDC-W6641UY spiller.

Eneste som er gammelt og brukt er forsterker.

Har nå lagt opp 2.5mm2 jording ifra chassis på bil til chassis på spiller og chassis på forsterker for å prøve litt felles jord i tilleg til det som er der, men ikke noe forbedring.

Blir vel bare å kutte ut hele forsterkeren da den som er i spilleren er bra nok.

Hvis det ikke er noen her inne som har noen utrolig gode forslag? Skal prøve en ekstra jord på batteri også. 5mm2 ifra minus til chassis.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen Pioneer spiller da.

Jeg har en splitter ny Kenwood KDC-W6641UY spiller.

Eneste som er gammelt og brukt er forsterker.

Har nå lagt opp 2.5mm2 jording ifra chassis på bil til chassis på spiller og chassis på forsterker for å prøve litt felles jord i tilleg til det som er der, men ikke noe forbedring.

Blir vel bare å kutte ut hele forsterkeren da den som er i spilleren er bra nok.

Hvis det ikke er noen her inne som har noen utrolig gode forslag? Skal prøve en ekstra jord på batteri også. 5mm2 ifra minus til chassis.

 

Er jo noen ting du kan prøve for å finne kilden, som feks;

Strekk en ny signal kabel rett igjennom kupeen over seter å sånn for å sjekke.

Laske "remote" inngangen på forsterkeren og prøve å koble til en MP3 spiller.

Strekk en ny pluss kabel på utsiden av bilen for å eliminiere denne.

Kan uansett prøve å bare laske "remote" inngangen da denne kan bringe med seg støy.

 

Er ikke sikkert det er jordingsfeil. En av ledningene dine(ikke nødvendigvis signal kablene) plukker kanskje opp noe.

Link to comment
Share on other sites

Feil er vel funnet nå tror jeg. Og det var rett og slett forsterkeren i seg selv det er feil på.

Har prøvd 4 forskjellige signal kabler. Og 3 forskjellige måter å strekke de på.

Pluss er det ikke noe problem på. Testet en annen forsterker nå og da var støy borte.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Feil er vel funnet nå tror jeg. Og det var rett og slett forsterkeren i seg selv det er feil på.

Har prøvd 4 forskjellige signal kabler. Og 3 forskjellige måter å strekke de på.

Pluss er det ikke noe problem på. Testet en annen forsterker nå og da var støy borte.

 

Jepp.kan være brente jordinger inne i den gammle forsterkeren :blush:

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint

Det anbefales å trekke ny jordkabel fra batteriets minuspol og bak til forsterker, og gjerne en ny jording fra batteri til spiller i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
Haha nei

Og hvorfor ikke det?

 

Bare spør siden dette er standard prosedyre av stort sett alle i konkurransesammenheng for å unngå støyproblemer og dårlig jord (som ett karosseri er)

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
Alle jeg har spurt, og lest, har sagt at jordinga skal være så kort som mulig. Og en 4m jordledning ikke er noe å trakte etter

Dette er bare tullprat, sånn at du er klar over det.....

 

Jordinga er fortsatt mange meter selv om du har 1 meter kabel

Den skal fortsatt gjennom karosseriet til bilen som er like langt, med dårlige sveiseskjøter, kanskje bare limt og boltet noen plasser også....

 

Ett karosseri er faktisk ett UTROLIG dårlig jordingspunkt.

Link to comment
Share on other sites

hahahaha lol

 

hvis bilen din er opprustet er den et dårlig jordingpunkt ja :P

 

men ellers er vell karrossen den beste plassen å ha jording

 

er lønnt å bytte jord kabler i motor rom å til minst like tykt som den du har på pluss !

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Om kablene fra batteriet til chassis i motorrommet ikke er gjort noe med er faktisk chassis ett utrolig dårlig jordingpunkt. Aner ikke hvor mange idiotiske oppkoblinger av anlegg jeg har sett hvor de har rukt opp i mot 50mm2 + kabel fra batteriet og bak til forsterker, samt 50mm2 fra forsterker til chassis i bakasjerommet. Mens jordingledningen fra batteriet til chassis i motorrommetfortsatt er 8mm2, da sier det seg sjøl at strupinga ligger i jordinga i chassis....

Link to comment
Share on other sites

Om kablene fra batteriet til chassis i motorrommet ikke er gjort noe med er faktisk chassis ett utrolig dårlig jordingpunkt. Aner ikke hvor mange idiotiske oppkoblinger av anlegg jeg har sett hvor de har rukt opp i mot 50mm2 + kabel fra batteriet og bak til forsterker, samt 50mm2 fra forsterker til chassis i bakasjerommet. Mens jordingledningen fra batteriet til chassis i motorrommetfortsatt er 8mm2, da sier det seg sjøl at strupinga ligger i jordinga i chassis....

jaha? forklar for når du ser på karoseriets størrelse så sier det seg selv at det er en enorm motstand i dette og derfor blir strømmen som kommer til minus på batteriet veldig liten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint

Den beste jordinga får du ved å legge opp ny kabling i motorrommet, fra dynamo til batteri, gods osv.

Og i tillegg legger en jordkabel fra batteriet og bak til bilstereoutstyret :)

 

Som nevnt, med en 8mm2 jording fra dynamo til batteri så er man jo uansett fucked strømmessig selv om man har 50mm2 bakover.

Link to comment
Share on other sites

jaha? forklar for når du ser på karoseriets størrelse så sier det seg selv at det er en enorm motstand i dette og derfor blir strømmen som kommer til minus på batteriet veldig liten.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte den der. Mener du at fordi chassi er stort har det stor motstand? Det er i så fall feil, større areal å frakte strømmen på gir mindre motstand.

Men en dedikert minus kabel er nok det ultimate ja, men om man gjør det riktig så er det ikke no ulempe å bruke chassi for å spare noen kroner og arbeid.

Men sjøl med alle kabler oppgradert er det ett must å feste di ordentlig. MAO ingen vannpumpe tang for å klemme kabelsko så di rister løs igjen i første dump, bruk skikkelig kabelsko tang så funker det mye bedre! I mitt tilfelle så falt spenningen opp til 2,5v ved maks volum før det ble byttet polsko og tilhørende kabelsko. Nå synker ikke spenningen mer enn ca0.5v på maks volume og bilen på tomgang. (begge tilfeller med oppgraderte jordingkabler i motorrom)

Husk; 2,5v spenningsfall er det samme som 17,8% effekttap!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
jaha? forklar for når du ser på karoseriets størrelse så sier det seg selv at det er en enorm motstand i dette og derfor blir strømmen som kommer til minus på batteriet veldig liten.

Strømmen i Pluss og minus er lik.

Du må nok oppgradere heleveien..... en kjetting er aldri sterkere enn det svakeste ledd ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Escort (|||) 1982 (SOLGT)

Sierra DOHC 1992-93 (DØD)

Sierra DOHC 1990 stv

Ranger 2,5D 2008

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...