Jump to content

ødelagt demper?


Stef

Recommended Posts

Hei, lurer på om det er ene demperen min som er ødelagt. Bilen er svært ustabil i stor fart, når jeg nærmer meg 100 begynner den å gynge fram og tilbake i veien. Den lager også en slags banke lyd når jeg kjører over humper og treffer hull i bakken. Akkurat som det er metall mot metall. Virker også som selve bilen ligger sjevt på veien. Dette er ventre framdemper.

Er det demperen eller kan det være noe annet?

 

mvh stefan :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være lageret som sitter øverst på demperen som lager lyd. Men det bruker ikke føre til at bilen blier ustabil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, tror kanskje jeg sender den inn på en eu-kontroll. Noen som har et verksted å anbefale?

 

Men en ting jeg lurer på, hvis de finner noen ganske alvorlige feil på eu-kontrollen, kan jeg miste skiltene eller noe då?

er ganske avhengig av bilen hver dag :P hehe

 

mvh stefan

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Jekk opp bilen og røsk i hjula, beveger hele fjørbeinet på seg er det bærekula, er det kun hjulet er det hjullager.

Legg deg under bilen med ett brekkjern og prøv å beveg på de forskjellige foringene, klarer du å trykke de sammen er de skrot.

Koster uansett ikke mange kronene for komplett foringsett foran. Rundt 500 kanskje, beste investeringa du vil gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Enkel måte og sjekke lager foringer: Jekk opp bilen framme, sette den gjerne på bukker på begge sidene. La rattlåsen være av. Ta en en hand i framkant av hjulet og en hand i bakkant av hjulet, helt innerst på hjulet. Dra fort med korte støt vekslevis med høyre og venstre hand. Kjenner du noe slakke eller hører noen lyder fra forstillingen er det sansynligvis bærekula som er gåen, men det kan være yttre eller indre styreledd også ( ops. På høyre siden kan du få en slakke som minner om indre styreledd, men som kan komme av slitt foring i tannstang. Sistnevnte er ikke farlig og skal ikke merkes nevneverdig under kjøring).

 

Når du skal sjekke lagerslakke tar du tak i øvre og nedre kant av hjulet med henholdsvis høyre og venstre hand og gjentar bevegelsen som er nevnt over. Vist du får slakke der så får du en kompis til å sette seg i bilen og bremse litt med fotbremsen. Vist slakken forsvinner da, så betyr det at hjullageret er synderen. Samtidig kan du kontrollere for ulyd i lageret. Ta tak og drei hjulet så fort du kan, bøy deg nedog lytt etter en rumle lyd fra navet. I enkelte tilfeller kan det være bremselyder som minner om lagerlyder, men lagerlyder er vanligvis jevnere. Hører du en ulyd eller kjenner slakke i lageret må det byttes.

 

Mens du samtidig har bilen jekket opp kan du legge deg under bilen og sjekke de indre stabstagforingen. Bruk ett stort skrujer/monteringsspett/brekkjern og sett mellom rammevang og stabstag. Prøv å bend det i alle tenkelige retninger. Ser du mye slakke i disse er det på tide med nye. For å sjekke de ytre stabstagforingene jekker du bilen ned igjen slik att alle hjulene hviler på bakken. Sett hanbremsen godt til. La hjulene stå rett fram. Still deg i framkant av hjulet og plasser en fot i øverkant av hjulet. Prøv å press så hard bakover som du klarer. Beveger hjulet seg veldig langt bakover, eller bærearmen stoppet i den bakre stoppeskiven på stabstaget, er foringen ødelagt. Hjulet skal bevege seg ca like mye på hver side, og med jevn motstand. Føler den ene siden mykere ut er foringen ødelagt. De ytre foringen kan du også merke når du kjører med at bilen kan trekke til ene siden og bli ustabil. Vist du bremser brått og hører en smelling fra forstillingen betyr det også att de yttre stabstagforingene er utslitt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svarene :) Ble virkelig klokere på dette :) Har mistanke om at det enten er bærekulen eller ytre stabstagforing på ventre side som er ødelagt.

Siden bilen er svært ustabil og det bare er byttet ytre stasbstagforing på høyre side og ikke venstre. Er også fra venstre side det kommer smell når jeg treffer ujevnheter i veien.

 

mvh stefan

Edited by Stef
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svarene :) Ble virkelig klokere på dette :) Har mistanke om at det enten er bærekulen eller ytre stabstagforing på ventre side som er ødelagt.

Siden bilen er svært ustabil og det bare er byttet ytre stasbstagforing på høyre side og ikke venstre. Er også fra venstre side det kommer smell når jeg treffer ujevnheter i veien.

 

mvh stefan

 

bytt begge stab stags foringene mens du driver på du.. er mindre arbeid å bytte begge samtidig også blir det bedre.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...