Jump to content

Risting i akselerasjon fra f.eks 60 - 70km/t


Siberiantiger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg opplever at når jeg f.eks aksellerer fra 60 - 70 eller 50 - 60 km/t, så rister det det et sekund eller 2 (kanskje 3) før det forsvinner. Dette oppleves fra min side som periodisk.. Er det noen som har noe formening om hva dette kan skyldes?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest dieseldyret
Hei!

 

Jeg opplever at når jeg f.eks aksellerer fra 60 - 70 eller 50 - 60 km/t, så rister det det et sekund eller 2 (kanskje 3) før det forsvinner. Dette oppleves fra min side som periodisk.. Er det noen som har noe formening om hva dette kan skyldes?

 

Hadde det samme problemet, spesielt i 4 gir fra ca 1500 omin. Hos meg var det røret fra intercooleren som slår borti chassiet når bilen presses. Fiksa det ved å klemme en gummibit for eksosrøret mellom der det lå inntil, det hjalp merkbart.

 

Dette røret ser du hvis du jekker opp bilen foran og titter på venstre side foran ved radiatoren.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det samme problemet, spesielt i 4 gir fra ca 1500 omin. Hos meg var det røret fra intercooleren som slår borti chassiet når bilen presses. Fiksa det ved å klemme en gummibit for eksosrøret mellom der det lå inntil, det hjalp merkbart.

 

Dette røret ser du hvis du jekker opp bilen foran og titter på venstre side foran ved radiatoren.

 

Men er det så mye risting / vibrasjon at det merkes i hele bilen? Bilde?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det problemet der har jeg hatt og løst for lenge siden, det er en helt annen type risting jeg opplever denne gangen.. virker ikke som noe tar borti, men mer som om noe kommer i ubalanse.. Tenkte at det kunne være bak hjulet mitt som det er slakke i hjullager som gjorde det.. altså at det begynte å "skjelve" i visse aksellerasjoner.. har merket det i 70 -> 80 km/t også, men oftere i 50 -> 60 km/t. Noe sier at det kan være noe galt med girkassen.. dette er en Ford Mondeo 2.0 TDCi stv. automat.. Noen som har flere tips eller løsning på problemet?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Når du snakker om senterringer, tenker du da på slike foringer midt i hjulet eller snakker du om de "klipsene" på skruene?

 

Ja, hjulene var avbalansert da de var ny i sommer/høst.

 

Indre og ytre drivledd ja.. nei det har jeg ikke peiling på.. og som du sier, kan det kjennes som om det kommer bakfra.. men dette er en 2004 modell.. har den samme opplegget? Er det dyrt/vansklig å skifte?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...