Jump to content

Innsug på 24v


scorpio

Recommended Posts

Har noen spørsmål om 24v cosworth motor (boa) Hvilket innsug passer på denne? skal passe fra mustang, men er usikker på effektøkning og hvilket innsug som passer her, lurer også på hva som evt kan gjøres med det org, for å få øket effekten, noen andre enkle ting som kan gjøres i samme slengen jeg holder på med å bytte register og har toppene av motor? Tips mottas med stor takk :rolleyes:

90`Scorpio 2,9 i GL 4x4 (Combi)

91`Scorpio 2,9 i CL (Sedan) Skrotet

91`Scorpio 2,9 i 24V Ghia (Sedan) Solgt

Link to comment
Share on other sites

Har noen spørsmål om 24v cosworth motor (boa) Hvilket innsug passer på denne? skal passe fra mustang, men er usikker på effektøkning og hvilket innsug som passer her, lurer også på hva som evt kan gjøres med det org, for å få øket effekten, noen andre enkle ting som kan gjøres i samme slengen jeg holder på med å bytte register og har toppene av motor? Tips mottas med stor takk :rolleyes:

 

Kan ikke tenke meg at noen Mustang deler passer på en BOA. Selv ikke BOB innsuget passer uten en adapterplate. Men hvis en først lager en adapter er det jo mye rart en kan få til å passe....

Jenvey laget et throttlebody kit til BOA. Sist jeg indersøkte var prisen 18000 sek. Vet ikke om det fremdeles er i salg. http://www.jenvey.co.uk/Kits.htm

BOB kammer er et kjent råd, men det er ikke snakk om voldsom effektøkning. 10-15hk som er nevnt høres ut som et realistisk anslag. BOB innsuget gir også effektøkning, men krever en styring av plenum divider ventil som ikke finnes i EEC IV ECU'n. En programerbar rpm switch vil løse det problemet. 230-240 hk anslås som maks med lett trim med standard deler.

Har tilgode å se en måling som dokumenterer disse tallene.

Det anbefales heller ikke å bruke for grovt eksosanlegg sammen med standard ECU. Bensin blandingen har da en tendens til å ta turen rett ut i eksosen og motoren vil gå for magert.

 

Du kan også finne en del info her: http://fordpower.org.uk/forum/index.php?showforum=12

 

Svein A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmmmm, noe jeg kan gjøre med det org innsug? porte innsug? (frese bort grader osv) Høvle topper? evt hvor mye uten å ødelegge noe?

90`Scorpio 2,9 i GL 4x4 (Combi)

91`Scorpio 2,9 i CL (Sedan) Skrotet

91`Scorpio 2,9 i 24V Ghia (Sedan) Solgt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen sier blokk/bunndel tåler 670 hk, andre sier max 240..... noen formening her da?? ble ikke denne levert med org 300 fra Cosworth og bremset til 193 av Ford da?

90`Scorpio 2,9 i GL 4x4 (Combi)

91`Scorpio 2,9 i CL (Sedan) Skrotet

91`Scorpio 2,9 i 24V Ghia (Sedan) Solgt

Link to comment
Share on other sites

den 300hk motoren innehoder smidde høycomp stempler. 10.8:1

du har støpte alu stempler med 9.7:1

 

det hva ting tåler kan være forskjellig fra motor til motor. og ikke minst den som mapper den. ungår man tenningsbank. riktig blanding og ikke for høyt turtall. så holder org inmat

 

3-350hk. men som sagt. vanskelig å fastslå noe holdbarhet over tid. har hørt om std råder som er blitt brukt til mye hk. over 400hk. dette er noe som det ikke er lett å gi noe bra svar på.

 

enten får man gamble. og ha en reserve motor i bakhånd. ellers blir det fort dyrt å gardere seg med grom innmat.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

BOB innsuget gir også effektøkning, men krever en styring av plenum divider ventil som ikke finnes i EEC IV ECU'n. En programerbar rpm switch vil løse det problemet.

Litt O.T men hva kommer det av man må programmere eller styre denne ventilen? Gjør vel ikke noe om spjeldet, som denne vakum ventilen styrer, står oppe hele tiden slik at det blir luftgjennomstrømning i plenumet?. Motoren bruker ikke mer luft for det? Eller? Jeg hører ingen forskjell i motorgangen om denne ventilen er opp eller igjen.

Link to comment
Share on other sites

her er bilder av insuget eg hadde på BOB eg hadde..var eier før meg som lagde d.slåstad rs vet sikkert mer om dette siden d var en kompis av han som laga dette..

 

24vinnsug1.jpg

 

24vinnsug4.jpg

Edited by sierra is turbo

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Litt O.T men hva kommer det av man må programmere eller styre denne ventilen? Gjør vel ikke noe om spjeldet, som denne vakum ventilen styrer, står oppe hele tiden slik at det blir luftgjennomstrømning i plenumet?. Motoren bruker ikke mer luft for det? Eller? Jeg hører ingen forskjell i motorgangen om denne ventilen er opp eller igjen.

 

Ventilen er lukket (eller åpen, husker ikke) ved lave turtall. Så man får lengre innsug og dermed mer moment. Over et visst turtall vil dette virke hemmende, fordi motoren rett og slett trenger å gulpe så mye luft som mulig, dermed åpner (eller lukker, husker ikke) ventilen og innsuget blir kortere.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...