Jump to content

På tide å bytte ut bass-forsterkeren din?


Guest Estate90

Recommended Posts

Guest Estate90

Nå har jeg, i flere måneder for å vite hva jeg snakker om, testet ut det kanskje heller ukjente, men så sinnsvakt bra merket

 

SOUNDMAGUS

 

Soundmagus x3100 som jeg brukte, er praktisk talt TO monoblokker, bygd sammen til èn forsterker, med hver sin utgang,

noe som selvfølgelig da gjør den til en to-kanals forsterker.

Og ikke nok med det, effekten blir, lett som ingenting, 1500 watt RMS - i hver kanal.

Altså 3000 watt rms (og det har jeg målt, så vet at det stemmer, at det ikke er juksewatt), en sinnsykt bra gjengivning

av bassen uansett hva slags sub du har, i tillegg til at den gjerne kan dra 4 stk 15" subber hvis du vil,

så mye effekt, for bare en smule over 3000kr er helt rått.. Prøvde den på 2 stk Kicker S15L7 (firkantsubber på 1000w rms hver)

og det var helt brutalt med lyd, lå på rundt 150/160 Db.

 

Aldri vært noe kluss med forsterkeren, før jeg lånte den bort og den ble ødelagt.. Men er ikke så mye for en ny en heldigvis.

 

På tide å bytte bass-forsterkeren din snart?

ta en tur innom www.komplett.no

Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90
Hvor mange og hvor store sikringer sitter det i forsterkeren ?

2 stk 100 ampers sikringer inebygd i forsterkeren. (en på hver forsterker)

Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90

Skal ikke selge noe som helst, jeg, bare vet hvor sykt bra denne forsterkeren er i forhold til prisen, prøvde bare å komme opp med et veldig bra tips, for de som bruker oppimot 10'000 osv for å få en rå forsterker. Også uten å mene å skryte, så hadde jeg 5 i elektro på gk og jeg målte det sammen med elektro-læreren min.. Så at forsterkeren leverte over 3000 watt uten problem. Da brokoblet for maksimal effekt selvfølgelig.

Edited by Estate90
Link to comment
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet, hvordan målte dere dette?

 

Å tror nok du overdriver en smule ( eller, et helt j.... brød ), 150-160db? Et par kompiser av meg driver aktivt med DB-drag, å satser stort. Han ene spiller 157db eller noe sånn, å det er med 8 monoblokker, 5-6 gelebatterier, og en bil som han har bygd kun for DB-drag. Kun Dynabel-utstyr.

x:88 Ford Sierra IS-Turbo
x:86 Ford Sierra 2.0L
98 VW Passat Sedan
87 Volvo 240 Turbo

Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90
Av ren nysgjerrighet, hvordan målte dere dette?

 

Å tror nok du overdriver en smule ( eller, et helt j.... brød ), 150-160db? Et par kompiser av meg driver aktivt med DB-drag, å satser stort. Han ene spiller 157db eller noe sånn, å det er med 8 monoblokker, 5-6 gelebatterier, og en bil som han har bygd kun for DB-drag. Kun Dynabel-utstyr.

Var ikke jeg som hadde ansvaret for den målingen, så det tør jeg ikke påstå at stemmer nei, vet bare at det var nok til at bilalarmen på bilen ved siden av gikk av :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90
Av ren nysgjerrighet, hvordan målte dere dette?

 

Å tror nok du overdriver en smule ( eller, et helt j.... brød ), 150-160db? Et par kompiser av meg driver aktivt med DB-drag, å satser stort. Han ene spiller 157db eller noe sånn, å det er med 8 monoblokker, 5-6 gelebatterier, og en bil som han har bygd kun for DB-drag. Kun Dynabel-utstyr.

 

En kompis av meg jeg var på på db drag på gatebil i fjor, spilte 148,3 db med en 12" soundstream, som drives av en forsterker, rett fra det vanlige batteriet som har sin plass i motorrommet. Dette i en corolla som brukes daglig som fremkomstmiddel.. Så trenger nok ingen tryllekunst for å komme over 150db, og da vi testet soundmagusen drev den to stk 15" Kicker S15L7, noe som flytter vesentlig mer luft enn en 12", og dette ble testa inni ei boble, men som sagt ikke jeg som stod ansvarlig for målingen, så skal ikke påstå at målingen var 100% korrekt.

Men gir vel mening at to 15" flytter vesentlig mer luft enn en 12"? Begge deler drevet kun med ett nytt batteri og en forsterker (selvom soundmagusen er to monobloker innebygd til en forsterker).

Link to comment
Share on other sites

Slevfølgelig kan en produsere en peek2peek på 3000 watt pga kondesatorer i strømforsyninga. Men det har jo absolutt ingenting å si for musikk effekten.

 

lå på rundt 150/160 Db.

 

Om den i det hele tatt greier å spille så syykt høyt. Så må det jo ha låti som om noen sto å jukka på volumkontrollen, 10db opp vil høres ihvertfall dobbelt så høyt.

 

 

Meen billige forsterkere leverer bra dem, men det er nok sjeldent at di leverer det som det står på pakka. Har selv fillerista gammle sierra'n min med en ADS og 2x 1000w pioneer elementer. Bokstavelig talt så revna reservehjulsbrønnen etterhvert pga helt ekstreme vibrasjoner(selvfølgelig uten at det lå ett hjul der:P). Og brusflasker som hoppa 5cm oppå takluka, dog tomme men artig :P...

Edited by zanor
Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90
Slevfølgelig kan en produsere en peek2peek på 3000 watt pga kondesatorer i strømforsyninga. Men det har jo absolutt ingenting å si for musikk effekten.

 

 

 

Om den i det hele tatt greier å spille så syykt høyt. Så må det jo ha låti som om noen sto å jukka på volumkontrollen, 10db opp vil høres ihvertfall dobbelt så høyt.

 

 

Meen billige forsterkere leverer bra dem, men det er nok sjeldent at di leverer det som det står på pakka. Har selv fillerista gammle sierra'n min med en ADS og 2x 1000w pioneer elementer. Bokstavelig talt så revna reservehjulsbrønnen etterhvert pga helt ekstreme vibrasjoner(selvfølgelig uten at det lå ett hjul der:P). Og brusflasker som hoppa 5cm oppå takluka, dog tomme men artig :P...

Var forskjellige låter da :) Ettersom hvor mørk/lys/jevn og ujevn bass det var i de. Kom seg hvertfall over 150 og det er gøy :)

Men selvfølgelig skulle jeg gjerne likt å hatt råd til en diger j**el av en JBL forsterker eller lignende, evt en RF forsterker, men har ikke noe kjennskap til disse helt enda pga økonomi, men det kommer :) Er hvertfall bra til prisen.

 

Hvis noen har en rimelig forsterker til salgs etterhvert så er det bare å si fra, da helst monoblokk eller 2/1ch forsterker.

Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90
1500 wattern skal ha 150A sikring

3000 wattern skal ha 300A sikring

 

står i instruksjonsboka. vis ikke jeg tar feil :) jeg har brukt 150A på min hele tiden.

åja, er kanskje 2 stk 150A i min da? har åpna forsterkeren og det sitter visst to DIGRE sikringer der :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90
ingen sikring i 1500 wattern hverfall.. kun en på kabelen.

Er inni forsterkern så vidt jeg veit, men bør jo ha utvendig også :) Ingen på utsiden eller lignende som på andre forsterkere.

Edited by Estate90
Link to comment
Share on other sites

kan du si meg hvor den er ?

vett om en forsterker som ble kobla feil. fettern min satt minus å pluss omvendt uten sikring, på kabelen.. så viss det er en inni så haddde det vært knall å fått vite hvor den er. så jeg kan fikse den..

mvh Thomas :)

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Link to comment
Share on other sites

Guest Estate90
kan du si meg hvor den er ?

vett om en forsterker som ble kobla feil. fettern min satt minus å pluss omvendt uten sikring, på kabelen.. så viss det er en inni så haddde det vært knall å fått vite hvor den er. så jeg kan fikse den..

mvh Thomas :)

Hvis du åpner opp forsterkeren så skal du se det jeg tror er en sikring på selve printplata i forsterker'n, men kan ikke garantere at det er det, har ikke sett ei slik 150A sikring før, men ser hvertfall ut som det er det, bare at det er ikke noe plastikk rundt slik det er på vanlige sikringer, også må den loddes for å byttes (klippes av og loddes på ny). Føler meg dum nå men.. Tror nok du burde se etter det, se om den "kretsen" jeg snakker om, med sikringa rett opp fra printplata er ryki. Kunne evt tatt den i mot hos meg og sett på den og muligens fiksa den hvis det var håp, hvis det kunne vært noe hjelp i det.

mvh Julian :)

Edited by Estate90
Link to comment
Share on other sites

De blokkene der er veldig oppskrytt!

 

Har selv prøvd noen slike å de leverer ca 1440w max i 1ohm men da brenner du de fort.

 

Att du har klart 150-60db med en slik på 1 standard batter i viser egentlig hvor lite peiling du har på dette. Skrittet OPP til 150 db krever mye hodebry, forskjellige kasseløsninger, 3-4 batterier (da tenker jeg ikke standard batterier men optima osv.) Mye kabler, støyisolering, nøyaktig tunet kasse, ++++

 

Posten din med att en magus forsterker leverer så utrolig mye watt RMS vil jeg da kalle for noe tull! det vet jeg av egen erfaring. Det er billige kina-forsterkere som leverer bra med power men tåler ingenting viss de får for lite spenning. mine begynte å brenne innvendig.

1977 Ford Capri L

1976 Ford Capri 1600GT

1999 Ford Courier

1992 Bmw 525i

 

Skaffer det meste av deler til brukte og nyere ford

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...