Guest Bilpedanten Posted September 7, 2008 Posted September 7, 2008 (edited) Hejsan alla Norska vänner Denna bil var till salu för ca ½år sedan.Men köparen visade sig inte har pengarna, så jag tröttnade på allasom var "intresserade" men inte har pengarna.Pröva därför än en gång. Först till det negativa.Sitter ett 200-block i som är o-ringat och 6st långbultar. Nuhar blocket spruckit som ni ser här: Detta försöktes svetsas som ni ser, men det blev inte riktigt gjort så det höll inte länge såklart. Hittade nu en som kunde laga blocket så det håller, men jag orkar och har inte intresse just nu för att hålla på mer med den. Måste nog erkänna att alalputstimmar gjort att jag tröttnat när sådant här strul dyker upp Sitter ny bränslepump som ska räcka upp till ca 530 etanolhk. Sitter nyavev,ram och axiallager i motorn som gått 8 mil. Restern avmotorn har gått ca 500 mil. ALL info och bilder om bilen finns här:http://www.zatzy.com/projekt/206169-speedm...g-trimning.html Bilen är en Ford sierra cosworth från 1989 RWD. Importerad från Italien 2001= var HELT rostfri även innan jag började fräscha upp den. Köpte den 2004 och började med att lackera om hela bilen. Karossen:Lacken är slipad med långkloss flera omgångar innan bilen lackerades om, för att få den så rak som det bara var möjligt.Sedan lackerad i flintgrå som det är org. Och mellanslipad klarlack och 2 varv ytterliggare med hårdare klarlack.Allt svart är lackerat svart med matt klarlack, även torkararmarna. Underredet:Alla skruvar, brickor och muttrar är köpta på Ford. och bussningar bytta till polyuretan. Även avgassystemets upphängning.3" Moongoose avgassystem med 4" utblås där allting är höglanspolerat.Konidämpare med sänkningssats runt om. Bromsarna bak är org. som är lackerat och högglanspolerade bromsbelägg+monteringssats.Stålomspunna slangar runt om.Fram är det 330mm skivor och 4-kolvs ok med högglanspolerade hubbar. Motorn, botten:Även här är allt lackerat och högglanspolerat, även frostpluggarna.*Planat 200-block med Ross kolvar med ventiluttag och total-seal ringar.*Alla lager och packningar bytt.*H-profilstakar*Hela bottendelen med allting är balanserat och svänghjulet lättat ca 2kg.Arp till vevaxeln och toppen.Toppen:Allt lackerat och högglanspolerat.*Gt35R turbo med äkta Tial wastegate 42mm och rotfritt grenrör inlindat o svart bandage.*Toppen topplanad, mirafräst och bytt alla ventilstyrningar på avgassidan.*Cometic-packning till toppen och ventilkåpan. Uppskattad effekt(ej bänkad) ca 450 etanolhästar med förra bränslepumpen. Detta är kortfattat vad som är gjort på bilen!!Inte räknat exakt timmarna jag lagt på bilen, men uppskattningsvis över 1000 putstimmar. Bara högglanspolera och lackera ABS-enheten tog över 80timmar. Har ca 400 bilder på bilen under alla år jag jobbat med denna. Ni är välkomna att maila eller ringa för mera info vid SERIÖST intresse. Priset då?Kom med bud som den står nu, toppen är bortplockad från bilen men följer såklart med så det bara är att laga sprickan och sen köra.Kom med seriösa bud så kan vi se vad vi kan göra. Som sagt, säljes nu även i delar.Så tala om vad ni vill ha så ger jag ett pris. Säljer gärna karossen först innan alla delar säljes löst. Karossen är i utställningsskick!! Motor, bottendel:Oljetråg 2wd, 1000:-Oljepump högeffekt 200mil, 1900:-Vevaxel polerad(följer med lager som gått 8mil, vevlager 0.5 och ram 0.25), remskiva, kolvar, H-profilstakar och komplett koppling är balanserad tillsammans. Men vill ni köpa löst så är det dessa priser:Vevaxel- 3200:-Remskiva från Burton(873gram lättare än org. 8 mil gammal)- 1600:-Kolvar med ventiluttag och totalsealringar- 800:-Stakar- 2100:-Lättat 1kg svänghjul- 1000:-Sinterkoppling i ok skick(500mil) 500:-Tryckplatta org- 300:-200-block o-ringat och långa pinnbultar, med sprickor mellan vattenkanalen vid insug 3:an cylinder- bud Toppen, lackerad silvermetallic, med kammar,, bytt styrningarna på avgassidan för 1000mil sedan, då även alla tätningar, inslipade ventiler och mirafrästa säten och portad topp med givarna(behöver byta tryckarna p.g.a knack)- 6700:-Rostfritt grenrör inlindat i svart avgasbandage med äkta Tial wastgate med separat rör rätt ut och GT35R turbo(gått ca 350 mil)- 15.000:-Insug org. portad, distansplatta och lackerad i flintgrå kulör- 1000:-Spridare MSD 998cc(gått 300mil) 2500:- Svarta silikonslangkit till rwd cosworth 3500:-Org. kylare med kylarfläktar lackerat i silver och svart- 2000:-Högglanspolerad RS500 Pace IC- 3800:-Stort luftfilter(500 mil) 500:- Styrbox med etanolchip(går alltid använda som grundchip, EJ rimbochippet!!!) för 998cc MSD-spridare- 2300:-Och ett org. rwd med org.chip- 1800:- Generator 90 AMP lackerad i silver båda halvorna och mitten flintgrå, svart remskiva och flintgrå fläkt, Kåpan bak lackerad flintgrå. Nytt kol för 150mil sedan, medföljer reservdelsgenerator även den lackerad i samma kulör- 1000:- Servopump lackerad silver med svart remskiva, med behållare lackerad silver och stålomspunna snålslangar med rostfria klammor- bud 18" OZ-fälgar lackerad i flintgrått och guld fälgkant med 215/35 Märket ska jag kolla imorgon(köptes nya för 12500:- 300 mil sedan)- 11.700:- Polerat ställbart fjäderbensstag fram- 1200:- Rwd org. växellåda lackerad i silver(vinande ljud, antagligen ett lager. Men fungerar kanon att köra med) Short-shift- 4100:-Kardan rwd, lackerad i silver med svart medbringare och knutkort- 1000:-Bakaxel lackerad i silver med svarta medbringare- 2700:-Drivaxlar lackerade i silver med svarta medbringare och nya klammor till damaskerna och högglanspolerade-1300:- Bränslepump(med grov gummihölje som tystar ner pumpen mkt) som räcker till ca 530 etanolhk, högglanspolerat filter och nya skruvar till hållaren och pulverlackerad svart hållare- 3100:-Ny äkta 10m stålomspunnen bränsleslang 8mm med några kopplingar- 3000:-Moongoose avgassystem 3" med 4" slutrör, högglanspolerat hela systemet och medföljer svarta polyuretanbussningar för upphängningen(kostar 800:- nya) - 4500:- Brembo 4-kolvs ok med 330mm AP-skivor slitsade och ventilerade. Passar både rwd och 4*4 tack vare distansplattan som är svarvad till hubbarna. Hubbarna polerade och nya insexskruvar med låsbara brickor och bultar- 12.000:- Kaross:Ny vindruta och ny list(300 mil sedan)Proffstonade rutor alla 5. Näst ljusast bak och framsidorutorna ljusast.Lacken är slipad med långkloss flera omgångar innan bilen lackerades om, för att få den så rak som det bara var möjligt.Sedan lackerad i flintgrå som det är org. Och mellanslipad klarlack och 2 varv ytterliggare med hårdare klarlack.Allt svart är lackerat svart med matt klarlack, även torkararmarna. Underredet:Lackerad svart,alla skruvar, brickor och muttrar är köpta på Ford. och bussningar bytta till polyuretan.Konidämpare med sänkningssats runt om.Utställningsskick!!Prisidè50.000:- Mail:bilpedanten@hotmail.comMobilnr: +4673- 268 09 38Mvh/Tobbe Edited September 9, 2008 by Bilpedanten
Escort RST WRC Posted September 7, 2008 Posted September 7, 2008 Nydelig bil!! Synd med problemene..Skulle fått denne til landet Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
kimosabi Posted September 7, 2008 Posted September 7, 2008 Den bilen ekke mye bruksvennlig. Sett den på vakumlager i Tyskland. Sierra XR4i
Sierra_2.9 Posted September 7, 2008 Posted September 7, 2008 JATAKK!! '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden
Guest Bilpedanten Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 mot ein anna 89rwd cossie Tyvärr, ser jag ingen mening med. Mvh Tobbe
FitjarRacing Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 sjønnte egentlig da:P men veldig fin bil vertfall kan ikkje forstå at den ikkje e solgt allerede eg
vinge86 Posted September 8, 2008 Posted September 8, 2008 pris da? "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best
kimosabi Posted September 9, 2008 Posted September 9, 2008 Er det INGEN blant over 8mill. svensker som kjøper denne? Hadde den vært på norske skilt så hadde den vært solgt nå. Bombesikkert.:-) Sierra XR4i
Lasse... Posted September 9, 2008 Posted September 9, 2008 Jeg har sendt deg Mail. Hilsen Lasse Johansson.
Guest Bilpedanten Posted September 11, 2008 Posted September 11, 2008 Jeg har sendt deg Mail. Hilsen Lasse Johansson. Vet inte om jag fått ditt mail, vad vilel du köpa? Mvh Tobbe
Lasse... Posted September 11, 2008 Posted September 11, 2008 Joa, du har det, men du har ikke svart på den siste, jeg er interessert i bremsene dine. Lasse
Recommended Posts