Jump to content

Ombygging av Escort MK1


Sloggi

Recommended Posts

Heisann... lurer på om jeg skal kjøpe meg en Escort MK1 så jeg har noe å fikle med i noen år.

 

Men det som hadde vært rått hadde vært en cossie motor...

 

Men hva slags deler må man bruke for å få dette gorkjent? Capri 2.8 deler eller slik? Om det passer? det er vel ikke det enkleste å få tak i nå for tiden?

Tusen takk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Yngve
Heisann... lurer på om jeg skal kjøpe meg en Escort MK1 så jeg har noe å fikle med i noen år.

 

Men det som hadde vært rått hadde vært en cossie motor...

 

Men hva slags deler må man bruke for å få dette gorkjent? Capri 2.8 deler eller slik? Om det passer? det er vel ikke det enkleste å få tak i nå for tiden?

 

Dette lurer eg oxo på,da eg allerede har en med cossie motor :rolleyes:

men en ide er vell å gå step by step. Min er godkjent med 2liter og 110kw nå. Med rs 2000 bemser osv. Det vigtige er å få godkjent bilen med mere eller samme foraksel trykket som d blir med cossie motor..

 

mvh Yngve

Link to comment
Share on other sites

Heisann... lurer på om jeg skal kjøpe meg en Escort MK1 så jeg har noe å fikle med i noen år.

 

Men det som hadde vært rått hadde vært en cossie motor...

 

Men hva slags deler må man bruke for å få dette gorkjent? Capri 2.8 deler eller slik? Om det passer? det er vel ikke det enkleste å få tak i nå for tiden?

 

Dette lurer eg oxo på,da eg allerede har en med cossie motor :rolleyes:

men en ide er vell å gå step by step. Min er godkjent med 2liter og 110kw nå. Med rs 2000 bemser osv. Det vigtige er å få godkjent bilen med mere eller samme foraksel trykket som d blir med cossie motor..

 

mvh Yngve

det har jeg aldri hørt om.. Og min er godkjent med 2 liter... hadde på grenrør, og dobble 45 når jeg godkjente den, ikke noe problem det... :blink:

Edited by Ford4fun
Link to comment
Share on other sites

Guest Yngve

det har jeg aldri hørt om.. Og min er godkjent med 2 liter... hadde på grenrør, og dobble 45 når jeg godkjente den, ikke noe problem det... :blink:

 

Hva har du aldr hørt om? d med foraxel trykket? Det skal vistnokk ver veien å gå,Dersom IKKE du får bilfabrikanten med på å dokumentere att motoren er godkjent i din bil..

Men ikke vet eg,har som sagt cossie motor i min mk 1, og vet ikke hvordan folk pleier å få dette gjennom på biltilsynet. D har jo vert gjort før, så en facit hadde vert fint om noen gravde frem :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis du logger inn på norskescortregister.net, så har det vært mange diskusjoner der om dette emne.

Jeg vet bare om en mk1 som garantert er godkjent med cossi. Han har vært på TUV og ordnet papirer. 220kw i vognkortet :P

Jeg holder selv på med mk1 med cosworth motor. Det meste om prosjektet står på garasjesidene til norskescortregister.net, men kort fortalt det jeg prioriterer for å få det godkjent er sømsveising av karosseri, rallyforsterkninger etter tegninger fra Escort Rallypreparation book. 6 punkt bur. Volvo 1031 bakaksel, den har jo skiver bak som er gode nok for mye hk. 4 link og coilover bak.

Foran så har jeg bilstein blåbein som skal få et sett nye skiver, antakelig et sett fra willwood. sierra cosworth har 285mm skiver foran, så det burde jo også holde på escorten som jo er endel lettere, samt 4 stemplers calippere.

Jeg har enda ikke sendt søknad til biltilsynet, men jeg tror en utfyllende og oversiktlig søknad er veien å gå. Skal bli spennende :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Yngve
Hvis du logger inn på norskescortregister.net, så har det vært mange diskusjoner der om dette emne.

Jeg vet bare om en mk1 som garantert er godkjent med cossi. Han har vært på TUV og ordnet papirer. 220kw i vognkortet :P

Jeg holder selv på med mk1 med cosworth motor. Det meste om prosjektet står på garasjesidene til  norskescortregister.net, men kort fortalt det jeg prioriterer for å få det godkjent er sømsveising av karosseri, rallyforsterkninger etter tegninger fra Escort Rallypreparation book. 6 punkt bur. Volvo 1031 bakaksel, den har jo skiver bak som er gode nok for mye hk. 4 link og coilover bak.

Foran så har jeg bilstein blåbein som skal få et sett nye skiver, antakelig et sett fra willwood. sierra cosworth har 285mm skiver foran, så det burde jo også holde på escorten som jo er endel lettere, samt 4 stemplers calippere.

Jeg har enda ikke sendt søknad til biltilsynet, men jeg tror en utfyllende og oversiktlig søknad er veien å gå. Skal bli spennende  :unsure:

 

Hørtes interesant ut,kom ikke inn på norskescortregister.net nå men skal prøve seinere.. Men den Escort Rallypreparation book hvor får du tak i den då??

Og den volvo bakaxelen hvordan passer den på spor vidden??

Og fjørtårn til coiloversen,lager du de sjøl? eller bruker du fra en annen bil??

 

mvh Yngve :)

Link to comment
Share on other sites

Hørtes interesant ut,kom ikke inn på norskescortregister.net nå men skal prøve seinere.. Men den Escort Rallypreparation book hvor får du tak i den då??

Og den volvo bakaxelen hvordan passer den på spor vidden??

Og fjørtårn til coiloversen,lager du de sjøl? eller bruker du fra en annen bil??

 

 

Sidene er litt ustabile for tiden pga mye trafikk, men de virket nå igjen.

Escort rallypreparation book får du hos Kollevold.

Det ligger også mye info på VIP delen til norskescortregister. Tror det du trenger er lagt ut der, jeg har ikke fått registrert meg som VIP enda så jeg vet ikke 100% hva som ligger der.

Volvo 240 akselen er 3-4 cm bredere enn escort akselen.

Fjørtårna fulgte med prosjektet jeg kjøpte og er såkalte Round turrets fra prepfab i England.

Men som sagt tror det meste du lurer på ligger på nettet og et bra utgangspunkt er www.norskescortregister.net. Hvis du ser på medlemmenes garage så har jeg lagt ut endel bilder etterhvert av det jeg har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Guest Yngve

Sidene er litt ustabile for tiden pga mye trafikk, men de virket nå igjen.

Escort rallypreparation book får du hos Kollevold.

Det ligger også mye info på VIP delen til norskescortregister. Tror det du trenger er lagt ut der, jeg har ikke fått registrert meg som VIP enda så jeg vet ikke 100% hva som ligger der.

Volvo 240 akselen er 3-4 cm bredere enn escort akselen.

Fjørtårna fulgte med prosjektet jeg kjøpte og er såkalte Round turrets fra prepfab i England.

Men som sagt tror det meste du lurer på ligger på nettet og et bra utgangspunkt er www.norskescortregister.net. Hvis du ser på medlemmenes garage så har jeg lagt ut endel bilder etterhvert av det jeg har gjort.

 

Såg ut som ett seriøst prosjekt du har der ja!! Takker for info!! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...