Jump to content

Er den noen genier dær


Guest SMTuning

Recommended Posts

Guest SMTuning

hei dere.jeg lurer på noen ting:

 

1. jeg har grønndyser,3 bar mapsensor,RS500 intercooler,grA toppakning,330 chip,3" eksos.T34 hybrid turbo.

hva trenger jeg får å få 400 hk i min sedan 4x4?

 

2.hvordan får jeg vekk jagingen på tomgang? den jager fra ca 500-2000 rpm

 

3.er det none som kan hjelpe meg med litt ledningsnett og kontakter som ligger under/bak spilleren? har en kontakt som ligner en motor kontakt som ikke går til noen ting og en gul kontakt med 2 ledninger på,den er koblet til høydejustering av lys,men bare ene ledningen får når kontakten.

 

4. hvordan får jeg lysdimmeren til å funke?hvor ligger den?

 

5.når jeg kobler lyspære i de lysene som ligger i dekselene på siden fram under dasjbordet (under hanskerom og andre siden) så lyser de konstant.skal ikke de være kobblet på taklys eller slik at de kommer på når man åpner døren?

det lyser uansett når jeg slår på bryteren i taket,både fram å tilbake.

 

håper noen virkelig kan hjelpemeg med dette.

Link to comment
Share on other sites

1. Først og fremst må du nok bytte dyser. Til enten lyseblå eller grå dyser.

Et annet godt valg er f.eks. svarte siemens dyser. 550cc.

Hvilket eksoshus har du på T34'en din? Må nok opp i a/r .63 hus for å klare 400hk.

Og for lettere å oppnå slik effekt kan omsveist 4x4 innsug, portet topp etc. være å anbefale.

Men er ikke noe du må ha for å klare det. Resten av oppsettet du nevner bør klare det greit.

Resten av motor, er den orginal?

Drivverk også?

Er oppnåelig med 400hk på org. motor, men bør være en god motor for å få bra levetid.

For du må opp i ganske høyt turbotrykk for å oppnå en slik effekt.

Og drivverk vil nok ikke like det. Bl.a. clutch og girkasse.

 

2. Vil tippe det er tomgangsregulatoren som tuller seg.

Dette kan du kontrollere ved å ta av kontakten som sitter på den når den står og jager.

Tomgangsregulatoren sitter på spjeldet, før innsuget.

Viss det er defekt tomgangsregulator kommer den til å legge seg jevnt på tomgang når du kobler fra.

Kan evt. rengjøre den å prøve å fikse den, kjøpe ny, eller kjøre uten.

Jeg koblet min fra, og justerte opp tomgangen på gasswiretilkoblingen under spjeldet.

For den faller litt lengre ned når du kobler den fra.

 

3. Er nok noe som har med stereoanlegg og gjøre.

Kan det være en ISO kontakt til CD-spiller? Har du tilkoblet ISO kontakt på spilleren du har nå?

 

At ledningen til lyktejusteringen ikke når, kan være at den ligger strekt en eller annen plass bak dashbordet.

Kan prøve å ta ned nedre del av dash på førersiden og se om du finner en plass den ikke ligger rett.

Har sikkert vært demontert en gang og ikke blitt lagt rett når det er montert igjen.

 

4. Lysdimmeren til intrumentlysene du mener?

Den sitter på høyresiden av rattet, under instrumentet.

Du kan først se om den er tilkoblet når du har nede nedre del av dash på den siden.

Så kan du ta det derfra :)

Må nok gjerne litt feilsøking til. Står lysene konstant på sterk virkning, eller lyser det svakt/ingenting?

 

5. Er det de lysene som skal slå seg på når du åpner dørene du mener?

Har du sjekket om bryterene på dørene fungerer?

Har du kjørekomputer midt i dashen ved klokka, med skjerm som viser om dørene er åpne?

Kan kontrollere bryterene ved å slå taklyset på dørfunksjonen, og så trykke inn bryteren og se om lyset slår seg av.

Dette med tenning på/bilen i gang, og med de andre dørene igjen.

 

Kristan :)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest SMTuning
1. Først og fremst må du nok bytte dyser. Til enten lyseblå eller grå dyser.

Et annet godt valg er f.eks. svarte siemens dyser. 550cc.

Hvilket eksoshus har du på T34'en din? Må nok opp i a/r .63 hus for å klare 400hk.

Og for lettere å oppnå slik effekt kan omsveist 4x4 innsug, portet topp etc. være å anbefale.

Men er ikke noe du må ha for å klare det. Resten av oppsettet du nevner bør klare det greit.

Resten av motor, er den orginal?

Drivverk også?

Er oppnåelig med 400hk på org. motor, men bør være en god motor for å få bra levetid.

For du må opp i ganske høyt turbotrykk for å oppnå en slik effekt.

Og drivverk vil nok ikke like det. Bl.a. clutch og girkasse.

 

2. Vil tippe det er tomgangsregulatoren som tuller seg.

Dette kan du kontrollere ved å ta av kontakten som sitter på den når den står og jager.

Tomgangsregulatoren sitter på spjeldet, før innsuget.

Viss det er defekt tomgangsregulator kommer den til å legge seg jevnt på tomgang når du kobler fra.

Kan evt. rengjøre den å prøve å fikse den, kjøpe ny, eller kjøre uten.

Jeg koblet min fra, og justerte opp tomgangen på gasswiretilkoblingen under spjeldet.

For den faller litt lengre ned når du kobler den fra.

 

3. Er nok noe som har med stereoanlegg og gjøre.

Kan det være en ISO kontakt til CD-spiller? Har du tilkoblet ISO kontakt på spilleren du har nå?

 

At ledningen til lyktejusteringen ikke når, kan være at den ligger strekt en eller annen plass bak dashbordet.

Kan prøve å ta ned nedre del av dash på førersiden og se om du finner en plass den ikke ligger rett.

Har sikkert vært demontert en gang og ikke blitt lagt rett når det er montert igjen.

 

4. Lysdimmeren til intrumentlysene du mener?

Den sitter på høyresiden av rattet, under instrumentet.

Du kan først se om den er tilkoblet når du har nede nedre del av dash på den siden.

Så kan du ta det derfra :)

Må nok gjerne litt feilsøking til. Står lysene konstant på sterk virkning, eller lyser det svakt/ingenting?

 

5. Er det de lysene som skal slå seg på når du åpner dørene du mener?

Har du sjekket om bryterene på dørene fungerer?

Har du kjørekomputer midt i dashen ved klokka, med skjerm som viser om dørene er åpne?

Kan kontrollere bryterene ved å slå taklyset på dørfunksjonen, og så trykke inn bryteren og se om lyset slår seg av.

Dette med tenning på/bilen i gang, og med de andre dørene igjen.

 

Kristan :)

 

 

1.jeg er ikke sikker på hvor stort eksoshus jeg har.

 

2.hvis jeg tar ut kontakten,så blir den enda værre,stopper nesten,men når jeg setter den på,så går den opp litt å begyner å jage igjen.

 

3.har ikke isokontakt,det var klippet orginal svart flat kontak og kobblet sammen til kontakt som passet til min spiller.

det er en gul kontakt med 2 flate kabelsko på,men de sitter for tett til å passe på polene.

 

4 og 5. jeg mener lysdimmeren til taklys.har sjekket dørbryterene og de funker. heg har et display over spilleren dær jeg kan se om en dør er oppe,men den virker av å til.men ikke taklysgreiene når døren skal være oppe.(den som skal slokke når man lukker døren) jeg har prøvd mend dørene igjen og tenning på.og motor i gang.

Link to comment
Share on other sites

1. Først og fremst må du nok bytte dyser. Til enten lyseblå eller grå dyser.

Et annet godt valg er f.eks. svarte siemens dyser. 550cc.

Hvilket eksoshus har du på T34'en din? Må nok opp i a/r .63 hus for å klare 400hk.

Og for lettere å oppnå slik effekt kan omsveist 4x4 innsug, portet topp etc. være å anbefale.

Men er ikke noe du må ha for å klare det. Resten av oppsettet du nevner bør klare det greit.

Resten av motor, er den orginal?

Drivverk også?

Er oppnåelig med 400hk på org. motor, men bør være en god motor for å få bra levetid.

For du må opp i ganske høyt turbotrykk for å oppnå en slik effekt.

Og drivverk vil nok ikke like det. Bl.a. clutch og girkasse.

 

2. Vil tippe det er tomgangsregulatoren som tuller seg.

Dette kan du kontrollere ved å ta av kontakten som sitter på den når den står og jager.

Tomgangsregulatoren sitter på spjeldet, før innsuget.

Viss det er defekt tomgangsregulator kommer den til å legge seg jevnt på tomgang når du kobler fra.

Kan evt. rengjøre den å prøve å fikse den, kjøpe ny, eller kjøre uten.

Jeg koblet min fra, og justerte opp tomgangen på gasswiretilkoblingen under spjeldet.

For den faller litt lengre ned når du kobler den fra.

 

3. Er nok noe som har med stereoanlegg og gjøre.

Kan det være en ISO kontakt til CD-spiller? Har du tilkoblet ISO kontakt på spilleren du har nå?

 

At ledningen til lyktejusteringen ikke når, kan være at den ligger strekt en eller annen plass bak dashbordet.

Kan prøve å ta ned nedre del av dash på førersiden og se om du finner en plass den ikke ligger rett.

Har sikkert vært demontert en gang og ikke blitt lagt rett når det er montert igjen.

 

4. Lysdimmeren til intrumentlysene du mener?

Den sitter på høyresiden av rattet, under instrumentet.

Du kan først se om den er tilkoblet når du har nede nedre del av dash på den siden.

Så kan du ta det derfra :)

Må nok gjerne litt feilsøking til. Står lysene konstant på sterk virkning, eller lyser det svakt/ingenting?

 

5. Er det de lysene som skal slå seg på når du åpner dørene du mener?

Har du sjekket om bryterene på dørene fungerer?

Har du kjørekomputer midt i dashen ved klokka, med skjerm som viser om dørene er åpne?

Kan kontrollere bryterene ved å slå taklyset på dørfunksjonen, og så trykke inn bryteren og se om lyset slår seg av.

Dette med tenning på/bilen i gang, og med de andre dørene igjen.

 

Kristan :)

 

1. Det første så bør gjøres er jo å få klarhet i ka slags hester ein er ute etter her... litt forskjell på seriøse 400 målte på nav eller hjul og 400 estimerte motorhester !!

Uansett så holder original innsug (hvertfall t-25 escorten sitt - vet ikkje om det er forskjell) i bøtter og spann til 400hk !!

Originalcluthen min ga opp på 340 hk (nav) ca....men vet ikkje kor slitt den va - så om ny original kan holde vet sikkert andre bedre enn meg - men kan sikkert skiftes ut til oppgradert med fordel :)

Drivverk holder så lenge du vil det skal holde... bør oppgraderes om du skal kjøre som ein tulling *he-he*

 

Når det gjelder selve motoren - så klarer du å oppnå 400hk med original !

Å mange vil nok anbefale deg å sette i gang å bytte på alt mulig rart... men for min del så syns eg det er greit å la være - rett og slett fordi at du bør prøve om de 400 hestene er noe for deg før du legger for mye penger i det. Dersom du får ein motorkarakteristikk du blir fornøyd med så legger du heller ned penger i å få den holdbar etterpå. Kjedelig å kjøpe masse dyre deler til ett 400 hestes oppsett for så å skru de ut igjen to månender seinere fordi du vil ha noe ennå grommere :(

(men det er nå bare min filosofi....sikker andre filosofer her med andre ideer he-he... )

Link to comment
Share on other sites

1. Det kan du lese av på eksoshuset ditt, i forkant.

Står entet a/r 0.48 eller a/r 0.63. Mulig det står a/r 0.55 også, men desse er skjeldne.

 

2. Jager den mer når du tar av kontakten? Normalt at den legger seg lavere ned på turtall, men skal ikke jage da.

Viss det er tomgangsregulatoren som er defekt. Har du prøvd å justere opp tomgangen litt på wire'en når du har kontakten av?

Og sett om den gikk skikkelig?

 

Har du kontrollert for vakuumlekkasje?

Gått over å sprayet på mulige steder for lekkasje, og sett om den har endret turtall av det?

 

3. Vet du om det stod org. forsterker i den orginalt?

Under cd-spilleren.

Har en slik i min, kan ta et bilde av kontakten som går til den evt.?

 

Har du mulighet til å sjekke hvor ledningene går? Og gjerne et bilde over hvordan det ser ut der inni, med spilleren utav?

 

4. og 5. Det displayet, når det virker, viser den om dørene er åpne da? Har du kontrollert kontakten inn på styreenheten til den kjørekomputeren?

Sitter innenfor hanskerommet, ut mot skjermen. En ganske liten alu styreenhet.

Du får altså ikke noe lys i taklys når du åpner dørene? Helt dødt?

 

1. Det første så bør gjøres er jo å få klarhet i ka slags hester ein er ute etter her... litt forskjell på seriøse 400 målte på nav eller hjul og 400 estimerte motorhester !!

Uansett så holder original innsug (hvertfall t-25 escorten sitt - vet ikkje om det er forskjell) i bøtter og spann til 400hk !!

Originalcluthen min ga opp på 340 hk (nav) ca....men vet ikkje kor slitt den va - så om ny original kan holde vet sikkert andre bedre enn meg - men kan sikkert skiftes ut til oppgradert med fordel :)

Drivverk holder så lenge du vil det skal holde... bør oppgraderes om du skal kjøre som ein tulling *he-he*

 

Når det gjelder selve motoren - så klarer du å oppnå 400hk med original !

Å mange vil nok anbefale deg å sette i gang å bytte på alt mulig rart... men for min del så syns eg det er greit å la være - rett og slett fordi at du bør prøve om de 400 hestene er noe for deg før du legger for mye penger i det. Dersom du får ein motorkarakteristikk du blir fornøyd med så legger du heller ned penger i å få den holdbar etterpå. Kjedelig å kjøpe masse dyre deler til ett 400 hestes oppsett for så å skru de ut igjen to månender seinere fordi du vil ha noe ennå grommere :(

(men det er nå bare min filosofi....sikker andre filosofer her med andre ideer he-he... )

 

Ja, selvfølgelig. Men regner med det er motorhester han mener.

Har man 400 hjul/nav hester er det jo i realiteten mer hk, motormessig..

Og mtp. resten av hans oppsett, er det ikke så mye som skal til for å oppnå 400motor hk egentlig.

 

Ja, selvfølgelig holder org. innsug til det, men les hva jeg skriver da.

Bytte av innsug vil LETTERE gi han mer hk.

Pga. at det fløder bedre og vil på den måten lettere gi mer hk på samme trykk etc.

Org. clutch tåler nok ikke slik effekt over lengre tid nei. Og org. 4x4 girkasse er kjent for å gi seg.

Resten av drivverket er også litt svakt til hard bruk med 400hk.

Men man kan selvfølgelig få det til å holde viss man bruker bilen like fint som mor behandler konebilen sin..

 

Og ang. innvendig motor, vil jeg ikke anbefale å kjøre 400hk utav en resten org. motor, som gjerne ikke har vært overhalt i det hele tatt.

OG som garantert har hatt et hardt liv, er Cosworth det er snakk om.

Selvfølgelig går det jo, en liten stund. Men er ikke noe jeg vil ANBEFALE å gjøre.

Dette har vært diskutert utallige ganger, og kan finnes mer info om ved å bruke søkefunksjonen.

Er nå like kjedelig å ryke noe etter noen få turer fordi man absolutt skal prøve å bytte minst mulig, er min mening.

Siden motorene oftest har gjennomgått mye bank og lite eller dårlig vedlikehold..

 

Å overhale/forsterke motor er nå aldri bortkastet mener nå jeg. Bygger man motor for 400hk, HOLDBARE HK.

Så er det ikke så mye som må oppgraderes for en 500hk motor egentlig. Men selvfølgelig, en 600+motor er det mye mer som må byttes.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1. Det kan du lese av på eksoshuset ditt, i forkant.

Står entet a/r 0.48 eller a/r 0.63. Mulig det står a/r 0.55 også, men desse er skjeldne.

 

2. Jager den mer når du tar av kontakten? Normalt at den legger seg lavere ned på turtall, men skal ikke jage da.

Viss det er tomgangsregulatoren som er defekt. Har du prøvd å justere opp tomgangen litt på wire'en når du har kontakten av?

Og sett om den gikk skikkelig?

 

Har du kontrollert for vakuumlekkasje?

Gått over å sprayet på mulige steder for lekkasje, og sett om den har endret turtall av det?

 

3. Vet du om det stod org. forsterker i den orginalt?

Under cd-spilleren.

Har en slik i min, kan ta et bilde av kontakten som går til den evt.?

 

Har du mulighet til å sjekke hvor ledningene går? Og gjerne et bilde over hvordan det ser ut der inni, med spilleren utav?

 

4. og 5. Det displayet, når det virker, viser den om dørene er åpne da? Har du kontrollert kontakten inn på styreenheten til den kjørekomputeren?

Sitter innenfor hanskerommet, ut mot skjermen. En ganske liten alu styreenhet.

Du får altså ikke noe lys i taklys når du åpner dørene? Helt dødt?

 

 

 

Ja, selvfølgelig. Men regner med det er motorhester han mener.

Har man 400 hjul/nav hester er det jo i realiteten mer hk, motormessig..

Og mtp. resten av hans oppsett, er det ikke så mye som skal til for å oppnå 400motor hk egentlig.

 

Ja, selvfølgelig holder org. innsug til det, men les hva jeg skriver da.

Bytte av innsug vil LETTERE gi han mer hk.

Pga. at det fløder bedre og vil på den måten lettere gi mer hk på samme trykk etc.

Org. clutch tåler nok ikke slik effekt over lengre tid nei. Og org. 4x4 girkasse er kjent for å gi seg.

Resten av drivverket er også litt svakt til hard bruk med 400hk.

Men man kan selvfølgelig få det til å holde viss man bruker bilen like fint som mor behandler konebilen sin..

 

Og ang. innvendig motor, vil jeg ikke anbefale å kjøre 400hk utav en resten org. motor, som gjerne ikke har vært overhalt i det hele tatt.

OG som garantert har hatt et hardt liv, er Cosworth det er snakk om.

Selvfølgelig går det jo, en liten stund. Men er ikke noe jeg vil ANBEFALE å gjøre.

Dette har vært diskutert utallige ganger, og kan finnes mer info om ved å bruke søkefunksjonen.

Er nå like kjedelig å ryke noe etter noen få turer fordi man absolutt skal prøve å bytte minst mulig, er min mening.

Siden motorene oftest har gjennomgått mye bank og lite eller dårlig vedlikehold..

 

Å overhale/forsterke motor er nå aldri bortkastet mener nå jeg. Bygger man motor for 400hk, HOLDBARE HK.

Så er det ikke så mye som må oppgraderes for en 500hk motor egentlig. Men selvfølgelig, en 600+motor er det mye mer som må byttes.

 

Er ikkje meningen å starte noe "krangel" med deg då *he-he*..., men syns bare at hvis ting kan gjøres litt enkelt - koffer komplisere sånn..

For å oppnå 400 motorhester så ville eg ikkje gjort så mye...

Har sjøl kjørt med nermere (hvis ikkje over) 500 i ett år nå på original motor... siden eg er ein av de så har ein mistanke om at bilen min tåler både regn og snø...samt faktisk liker å kjøre den - så gjemmer eg den ikkje vekk store deler av året heller, men bruker den daglig.. å for min del så virker holdbarheten grei ut :)

Etterhvert så har eg funnet ut at karakteristikk og krefter er heilt topp - så fremover så kommer eg nok til å overhale motor og gjøre ting mer holdbare - syns det va ein grei måte å gjøre det på eg, så deler erfaringen med andre.

 

Blir vel omtrent som hvis man kjøper noe fancy vin på ein restaurant.... kelneren skjenker oppi ein skvett først så du får prøve om det er noe å satse på ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, neida ikke meningen med noe krangel fra min side heller :)

Men det jeg mener er at, du mest sannsynlig har en av de bedre motorer, som har fått riktig vedlikehold og ikke blitt brukt så hardt/for hardt tidligere.

Som oftest er det en org. motor som er sliten og gjerne ikke har fått rett vedlikehold, som ikke vil like 400hk så godt over lengre tid.

Så derfor vil jeg anbefale å gjerne ikke tyne hvilken som helst motor, og oppnå slike effekter.

Om ikke mindre enn overhale for å være sikker på at den vil tåle det.

Trengst vertfall grundig gjennomgang av motor, slik at man vet hvordan den har det.

Hadde ikke akkurat kjørt på med 2 BAR trykk på en org. motor med ukjent km som jeg f.eks ikke visste oljetrykk på. Bare et eksempel,

men skjønner tegningen :)

 

Vi vet jo ingenting om motor til trådstarter, så vil ikke være så lurt å gi han råd om å montere f.eks. det oppsettet du kjører med på din motor,

og la han forvente at den vil holde like lenge som din, og med like godt utfall ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest SMTuning

jeg vet at bilen ble imprtert i 1999.hvordan den er blitt behandlet vet jeg ikke,men som folk sier :

DET ER EN COSWORTH.å det sier seg selv.ingen som kjøper en sånn en for å sinke,er det d da??jeg kjører ikke så hart.drar somregel på bare i 2,3,4 gir.det er jo draget som er gøy.

jeg skjønner å at ting ikke varer hvis man ikke bruker det rett.målet var å få stabile 400 hk.å bygge mere ut i fra det.jeg har ekstra drivverk som jeg skal forsterke.å koster det,så får det bare gjøre det. jeg kjører nå på 1,5 kg.å det funker brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Guest TorYngve@Racefix

Et datasprut vil gi deg den effekten du er på jakt etter, selg grønndysene og map føleren så har du til nye dyser, 750cc er en fin størrelse. På .48 eksoshus og std ex manifold kan du regne med max 300hk på hjulene. Med .63 eksoshus fra escort litt mer.

Datasprutet styrer tomgangsmotoren bedre og, den vil gi deg perfekt tomgang fra kald til varm motor. Motorens gange generelt vil bli MYE bedre, og du har mulighet til å kjøre med coilpack istede for gammeldags fordeler. Farvel til småfusk og annet f*enskap under pådrag.

Sprut får du ferdig montert og mappet fra 16-17 lapper og oppover:)

Link to comment
Share on other sites

min bremsa 370 nav hester..

turbonetics e50, med 63 eksos hus, om sveisa 2wd eksos manifold til ekstern WG, 4wd insug, orginal cam og topp, simens deka dyser, 4bars bensintrykk, pukkelrygg chip, MSD a6 tennings forsterker, 3toms eksos, kina cooler..

1,8 i lade trykk, det var på 5300 rpm bare, hadde noe tennings problemer som gjorde at pullet ikke kunne fullføres..

 

bremspap0001.jpg

Link to comment
Share on other sites

min bremsa 370 nav hester..

turbonetics e50, med 63 eksos hus, om sveisa 2wd eksos manifold til ekstern WG, 4wd insug, orginal cam og topp, simens deka dyser, 4bars bensintrykk, pukkelrygg chip, MSD a6 tennings forsterker, 3toms eksos, kina cooler..

1,8 i lade trykk, det var på 5300 rpm bare, hadde noe tennings problemer som gjorde at pullet ikke kunne fullføres..

 

bremspap0001.jpg

 

hva var lamdan din da ? syntes 4 bar bensintrykk var møe .

kjørte 2,9 på min med simens 550 og hadde strøken lamda.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...