Jump to content

cosworth bobler/fjusker ved pådrag


Recommended Posts

Posted

Cosworth`n min bobler/fjusker under pådrag særlig rundt 4000rpm, kjører med innovate bb-lambda og den viser 10,5-11:1, prøvd justere diverse bensintrykk, byttet coil, tenningsmodul, målt vanntemp sensoren, koblet ut TPS uten at det hjelper.. har nye plugger og har prøvd flere sett, nye plugg-ledninger, fordelerlokk og rotor mm. dysene er helt nye siemens 3102.

 

Trenger noen tips om hva jeg kan prøve. om jeg holder gassen i bånn så den for boblet/fjusket ferdig rundt 4000rpm+- så kommer den seg og begynner dra bra igjen, og da drar den bra helt til turtall sperra på 7200rpm.

Posted
Hvor mye bensintrykk kjører du med?

Hvilken chip har du?

 

Bilen funker best på ca 2bar. skrur jeg den til 3,5 bobler den og skyter svartrøyk som **** og ca 8,2:1 på BB.. lånt chip fra en bil som går helt fint, med samme dyser.. har nå tenningsmodul, coil, chip og ecu fra den bilen som går helt fint i min nå.. prøvd annet chip og ecu også

Posted

Hvilke blanding har han på de forskjellige bensintrykkene?

Og hvor mye turbotrykk kjører du?

 

Kan stemme med bensintrykk ned mot 2 bar viss du ikke kjører med så mye turbotrykk.

For 3,5 Bar bensintrykk på slike dyser er forholdsvis mye.

Er ikke sammenlignbart med bensintrykk Bosch dyser som grønne (803) og grå (403) trenger til lignende leveringsmengde.

 

Klarer du å få blandingen opp mot 12 på fullt pådrag?

Og se hvor mye bensintrykk du må ha for å oppnå det?

 

Ja, så da er feil chip vertfall utelukket?

 

Merker du noen andre problem med gangen? Fusk, nykk på enkelte turtall etc.?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted
Hvilke blanding har han på de forskjellige bensintrykkene?

Og hvor mye turbotrykk kjører du?

 

Kan stemme med bensintrykk ned mot 2 bar viss du ikke kjører med så mye turbotrykk.

For 3,5 Bar bensintrykk på slike dyser er forholdsvis mye.

Er ikke sammenlignbart med bensintrykk Bosch dyser som grønne (803) og grå (403) trenger til lignende leveringsmengde.

 

Klarer du å få blandingen opp mot 12 på fullt pådrag?

Og se hvor mye bensintrykk du må ha for å oppnå det?

 

Ja, så da er feil chip vertfall utelukket?

 

Merker du noen andre problem med gangen? Fusk, nykk på enkelte turtall etc.?

 

turbotrykk ca 1,4, men det klarer jeg bare oppnå når den har boblet ferdig ved ca 4000rpm, nei blandinga kommer ikke opp på 12 uanz hva jeg gjør, den ligger på 10-11 ved pådrag nesten uanz, ved 3bar trykk ligger den helt nede på 8 ved pådrag. jeg målte nå nettopp klaring på TDC sensoren, den har nok ujustert seg, fikk inn 0,95. justert den til 0,6 og vurderer koble ut TPS og prøvkjøre i morgen tidlig.

 

Ja, jeg kan ikke skjønne at et chip som går fint i en bil som har nesten samme oppsett som meg og samme dyser og alt skal kunne være sååå feil på min slik at min kødder selv med bare 0,4 i turbotrykk.

Posted

Da går den jo vel i overkant feit hele tida da. Standard tenningsanlegg og ell? 4000 er vel antagelig der hvor du har maks moment og.?. Har den noen gang gått bra med dette oppsettet?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Ja, da er jeg enig med a.nilsen i at du bør gå over tenningsanlegget.

Kan være grunnen til at den ikke klarer å antenne nok av blandingen at du får så feit blanding ved så "lite" bensin tilført.

Kan også være tdc sensor som har gjort litt av utslaget. Men den har enten kontakt, eller ikke.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted
Da går den jo vel i overkant feit hele tida da. Standard tenningsanlegg og ell? 4000 er vel antagelig der hvor du har maks moment og.?. Har den noen gang gått bra med dette oppsettet?

 

grp.a coil, nye motorsport ledninger og som sagt prøvd flere typer plugger med 0,5-0,6 åpning. aldri gått bra nei, nystartet motor. dvs for noen uker siden, kjørt pent 20-25mil ca, alle sensorer er nye

Posted

er det bare med full gass den fusker eller fusker den også uansett gasspådrag?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

Har du org. tenningsforsterker da? Evt. MSD?

Er nok den som er problemet dersom gnisten er for svak på din motor, tipper jeg. Kan evt. være dårlig kontakt en plass.

Rotor og fordelerlokk, er det gammelt?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted
er det bare med full gass den fusker eller fusker den også uansett gasspådrag?

 

merker det aller best ved full gass, gir jeg javn gass slik at den paserer 4000 og så trår full gass så fjusker den ikke i det heletatt og drar seg rett til turtallsperra

 

Har du org. tenningsforsterker da? Evt. MSD?

Er nok den som er problemet dersom gnisten er for svak på din motor, tipper jeg. Kan evt. være dårlig kontakt en plass.

Rotor og fordelerlokk, er det gammelt?

 

har ikke fått MSD enda, har bestilt. rotor og fordelerlokk er helt nytt

Posted

hvordan oppfører turbotrykket seg? lurer litt på om det kan være turboen som går i surge

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

Tror jeg har funnet feilen, fjernet TPS og nå ser det ut som alt funker som det skal. har kjørt noen mil i dag og ikke et eneste fjusk.. samt at jeg har justert TDC sensoren fra 0,9 ned til 0,6

Posted
Så flott.

Har du ohm'et TPS og sett hvilke verdier den gir ut?

Vet du hvordan du kontrollerer den?

 

har målt volt på pinne 2, når jeg gir ca 80% gass så mister den spenning totalt, gir jeg full gass kommer den tilbake med normal verdi 0,5v. så den er nok ikke helt seg selv :)

Posted

Ja, viss du har problem med at den mister spenning, er den nok defekt ja :)

Skal jo gå jevnt oppover til max spenning.

Og måler du den "andre veien" på den andre pinnen til jord skal den gå andre veien. Fra full spenning ved lukket spjeld, og til 0V på full gass.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

en liten update om problemet jeg hadde. etter litt rensing av kontaker på tps fant jeg ut at den tps`n ikke var defekt, men når jeg koblet ut denne så forsvant problemet mitt med fjusking.. skjønte ikke så mye, men etter en prat med kjellis her på forumet ble feilen funnet. aktuator`n på turbo`n var for slapp, har nå prøvd en ny som er strammere og nå får jeg turbotrykk 1000rpm før og ikke et eneste fjusk (prøvd 2chip) samt TPS innkoblet.. ble fart i sakene endelig :)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...