Jump to content

Spørsmål ang pedalboks MK2!


nightking

Recommended Posts

Guest Mortenmk1

Er vel normalt med det oppsettet,men hvorfor skal du ha 0.7 bak og 0.625 foran? Har du større kalipere bak enn foran? normalen er oftes motsatt.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal du ha box i det store å hele ??

 

hørt flere som angret på å ha montert det .....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig å ha den minste sylinderen på den fremste kretsen.. Og grunnen er ren hydraulikk teori. Mindre areal(i sylinderens stempel) med samme kraft(pedaltrykk) gir mer trykk ut. Så det er grunnen til at den minste skal foran og den største bak(mindre trykk). Gjør en dette motsatt så vil en få veldig mye bakbrems.

 

Normalen er nok ikke motsatt..

 

hvorfor skal du ha box i det store å hele ??

 

hørt flere som angret på å ha montert det .....

 

 

For de fleste så vil det bli ett spørsmål om plass. Det er dårlig plass ved feks liggende webere el lign... Med ohc motor selvsagt... Man kan fint kjøre standard forsterker og pumpe om en bruker weber 44 idf forgassere.. Det kom som en option til escort mk2...

Link to comment
Share on other sites

Guest Mortenmk1
Det er riktig å ha den minste sylinderen på den fremste kretsen.. Og grunnen er ren hydraulikk teori. Mindre areal(i sylinderens stempel) med samme kraft(pedaltrykk) gir mer trykk ut. Så det er grunnen til at den minste skal foran og den største bak(mindre trykk). Gjør en dette motsatt så vil en få veldig mye bakbrems.

 

Normalen er nok ikke motsatt..

 

 

 

 

For de fleste så vil det bli ett spørsmål om plass. Det er dårlig plass ved feks liggende webere el lign... Med ohc motor selvsagt... Man kan fint kjøre standard forsterker og pumpe om en bruker weber 44 idf forgassere.. Det kom som en option til escort mk2...

 

Blir litt off topic dette men;

 

Stort sett brukes det calipere med større stempel areal foran enn bak fordi man oftes trenger mest skrub foran. Riktig at en pumpe med mindre areal vil gi høyere trykk, men den gir også mindre mengde. Liten pumpe på store stempler vil gi pedal med lang vandring og ikke ønsket bremse effekt. Hvis man da i tillegg har stor pumpe på små stempler bak vil disse bremse mye mer enn foran ved samme trykk på pedalen. Det ønsklige er at pumpene fyller caliperene i lik grad slik at vandringen på pedalen blir kort og pressis. Bremsevirkningen foran\bak justeres med vogga.

Edited by Mortenmk1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har monte carlo ap calipere 4 stemplet foran og 2 stemplede ap calipere bak.(escort mk2 gr 4 deler) Kjører med 0.625 foran og 0.700 bak. Og det fungerer helt utmerket. Høy pedal og perfekte bremser. Men det er endel justering for å få det også da.. Husk at det går mye væske i de 2 stemplede caliperene også. Stort areal innvendig. Men om en vil så kan en gjerne for meg starte med 2 like størrelser å justere fra det... Men bruker en for store hovedpumper så kan en risikere å få veldig høy og hard pedal med lav virkningskraft..

 

Her står det om justering av bremsevuggen om det skulle være til noens interesse.

 

http://www.rallydesign.co.uk/catalog/balancebar.php

 

En 4 stemplet caliper vil ikke nødvendigvis ha større totalt stempelareal/volum , stemplene er jo ikke like store, men ofte halvparten.... Men den vil klemme klossene fra flere punkter og derfor skape større friksjon/krefter. Pluss at en kan ha større klosser/areal av klossene....

Edited by kjetilr
Link to comment
Share on other sites

Guest Mortenmk1

Da er vi forsåvidt enig. Jeg snakker om stempel areal,ikke antall stempler. Dine bak calipere bruker mest sannsynlig mere veske enn for caliperene. Og da blir det riktig å bruke større bak. Det jeg villle frem til er at det er caliperen som avgjør størelsen på pumpa.

Link to comment
Share on other sites

Bakre calipere;

http://www.apracing.com/info/products.asp?...ct=12E4_245_135

 

areal 3,14x (25,4x25,4)= 2025,80 mm'2 areal pr stemplel * 2 =4051,60mm'2 på hver enkelt caliper

 

Fremre calipere;

 

http://www.apracing.com/calipers/products....182S4QR_238_131

 

areal 3,14x (19,05x19,05)= 1139,51 mm'2 areal pr stemplel * 4 =4558,05mm'2 på hver enkelt caliper

 

 

Så her ser du at arealet på stemplene totalt er litt større foran enn bak. Netopp derfor justere en bremsevuggen så den sylinderen foran flytter mer veske og samtidig får mye større trykk/kraft ut i caliperene.. Sånn har jeg lært det både i teori og praksis. Og spurt veldig mange andre om samme teoriene. :)

 

 

Men veldig off topic dette da..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...