Jump to content

Hvordan få bra basslyd i sedan??


Ford_Sierra_Sedan

Recommended Posts

Har tenkt samme tanke som deg, og trur jeg går for det, da jeg ikke vil ha masse hull i hattehylla. Har kjøpt inn 2 store bassrefleksrør på biltema som skal settes inn og kuttes sånn at de styrer trykket best mulig inn i kupeen. Trur det kan bli meget bra ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Noen som har peil på det her?? Virker som det er alt for innestengt i bilen min.. Rister jo i hele bilen når subben står på.. Men hører nesten ingenting inn i bilen.. Er løsningen og skjøre hull i setet?? Der armlenet er??

Høres ut som at du har helt feil kasse på subben og kansje litt feil frekvens på den... det er typisk når du får mer risting enn lyd.. ta gjerne ett bassrefleks rør i hattehyllen gir ikke de største utslagene ;)

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

det er sikket bedre å vende høytalerne mot bakenden på bilen... men som sagt du kan prøve med bassreflek rør i hattehyllen.. Lave frekvenser som en sub gir fra seg trekker igjennom det meste ;)

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Det er faktiskt best lyd hvis du vender dem innover, men husk at hvis det sitter noen i baksetet, så er til og med en 8" som er kjøpt på eurpris nok til å gjøre at de mister pusten... (skjedde i min bil :P)

Link to comment
Share on other sites

Lag heldekkende plate som går ned fra hatthylle og til bunn av koffert. Helt ut til begge sider, sånn at rommet under hattehylle blir delt vekk fra resten av bagasjerommet.Lag så evntuelle basskasser mest mulig etter rommet du nå har fått under hatthylle.Tette kasser=mindre plass... Sett så kassen(e)mot den nye

veggen du har laget, lag hull i seterygg ved midtarmlenet og monter rør som kan lede trykket inn i kupeen, og vips: Bra trøkk, riktig bass som spiller den type musikk du måtte digge. Ikke at dette er noen fasit, men jeg bygger mine annlegg så de tåler å tynes igjen og igjen... Jeg spiller stort sett metal, og på max volum, og da vil jeg ha lyd som følger med på alt som skjer, og ikke en eneste lang dur, som de åpne kassene har tendens til. Elementene går også oftere til bunns, og blir dermed fortere ødelagt...;-)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

hei, er ikke plass/huller til 6x9" oppå hattehylen? iså fall så opner du de og bare setter en høytaler gitter over og da kan du slippe bass trykket inn i bilen uten å måtte kjære noe extra... det skal fungere bra det faktisk, pleide å gjøre på andre biler, særlig Opel, Mercedes med bensin tanken bak settet. Bare sørg for å feste godt fast den platta siden den vil skrangle en del etterhver som du drar opp lyden... :D

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

hvis alt annet feiler, ta ut basselementene og snu de, så magnetene stikker ut i bagasjerommet.. fungerte MEGET bra i Scorpioen til Mazdafun hvertfall!! :o

12 kuga 2.0

08 mondeo 2,0 (solgt)

07 focus 1.6 (solgt)

01 passat 1,8 T (solgt)

05 focus (solgt)

88 sierra xr4x4(solgt)

99 mondeo (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

ikke baksete engang? hehe... da er ikke noe problem å satse på båndpasskasse da. vil trykke ganske bra hvis rørene plasseres der ryggsetet sitter.

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Techpoint

Å sette en bassrefleks i hattehylla for å få bassen inn i kupeen er en dårlig løsning.

 

Bassrefleksen tuner frekvensen i subben din. Og det du får her er en subkasse inni en subkasse.

 

Bedre om du bare lager ett hull og setter noe over.

 

Jo mer stålplate du får vekk, jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest groundzero_lover
Har to 10 tommere i lukket kasse jeg da.. Spesialbygd fra alpine sin fabrikk.. Hvilken vei har dere subbene da?? sånn at dem peker inn mot bilen..? Trokke det er no galt med frekvensen.. Men virker som det er for innestengt. Er jo sånn jernplate i hatthylla.. Får lissom ik no lyd inn i bilen..

jeg har 2X12" 800watt hver i en lancer, og jeg har ikke noe problem med å få lyden inn i bilen. men jeg har en portet kasse da.og litt risting skal det no være. hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...