Jump to content

trimming


tuszi

Recommended Posts

Guest aNTILooP
porting, planing, større bensintrykk, bedre eksos-anlegg og et powerfilter...

har du peil på hvordan du får opp bez trykket på std gasser på 1,6? weber...

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
har du peil på hvordan du får opp bez trykket på std gasser på 1,6? weber...

Das må du nok finne deg større dyser til gasseren, eller enda bedre: Større forgasser. Eks. fra xr3. Eller gjør som meg; weber 38/38 etellerannet.... Mye suppe, og ingen morro før 5000rpm........

Porting og planing gir mye bedre drag i disse motorene. Ihop med en annen kam, grenrør osv.....

Link to comment
Share on other sites

Guest aNTILooP
har du peil på hvordan du får opp bez trykket på std gasser på 1,6? weber...

Das må du nok finne deg større dyser til gasseren, eller enda bedre: Større forgasser. Eks. fra xr3. Eller gjør som meg; weber 38/38 etellerannet.... Mye suppe, og ingen morro før 5000rpm........

Porting og planing gir mye bedre drag i disse motorene. Ihop med en annen kam, grenrør osv.....

jau..har fått ett tips .. 2,3 granada gasser eller 2.0 gasser... motorn blir slik.. xr blokk.. plana rst topp (kam kommer seinere) og xr grenrør og effekt annlegg...og luftfilter..

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Mange fine forslag om å putte forgasser på en 1.6 i ...?

 

Vel uansett, hadde selv samme motoren i XR2 en min, bare MED forgasser..

Jeg satte bare på ny forgasser, grenrør, luftfilter, bedre plugger.

Men viktigst av alt jeg portet toppen litt.

Det hjalp godt.. B)

Den nye forgasseren var helst standard XR2 forgasser.

 

Var ute og kappkjørte litt med en Sierra Cossie (helt standard)

I alle hastigheter opp til ca 100 km/t holdt jeg følge med ham. over det hadde ikke jeg sjangs.

Han ble mektig irritert over den lille svarte "loppa" som hang på hjul hele tiden. :D

 

Uansett, med insprøytning bør du i første rekke bytte luftfilter, kamaksel, eksosanlegg, grenrør, bensinpumpe, dyser.. i den rekkefølgen da det er den billigste rekkefølgen. Deretter finn en fyr som kan porte toppen for deg..

 

Lykke til..

 

PS: RS-turbo er heller ikke galt..

 

Men skal du ha moromotor, bruker du en zetec-blokk, veiv svinghjul, cvh topp, og modda bunnpanne til tørrsump, custom-råder, kam, ventiler, og 2 doble Weber DCOE 40mm, og noen skikkelige headers. da har du 170 gamp UTEN turbo...

Du vil nok trenge noen til å gjøre de modda som trengs med blokk og slikt.. men hey, skal man ha det gøy så...

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Etter det jeg leste i Fast Ford, så har zetec-toppen begrensninger på ventilstørrelse og bevegelse.

CVH toppen derimot har rom for mye større ventiler.

 

Selv visste jeg ikke at de gikk ann å bruke om hverandre engang..

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic
hadde nok gitt **** i cvh-toppen i det oppsettet der ihvertfall

 

hvorfor strupe en grei na-zetec med en cvh-topp?

Liten oppdatering.

 

B)

Kikket gjennom noen Fast Ford.. har for mange til å lete gjennom alle.

 

Derfor kikket jeg litt på nettet, og fant samme info der.

 

http://www.zetecinside.com/xr2/zetectune.htm

 

Det jeg ikke visste var at denne sammensetningen også kan brukes i forbindelse med turbo. Hvis du blander Zetec blokk, og veiv og stempler. Deretter kombinerer du dette med CVH toppen.

Her er en link til komplett oppskrift på en ZVH .

http://www.quantums.info/zvh.htm

 

Zetec'en har en svakhet i ventilene, derfor er den "dårligere" enn CVH'en.

(Tofte) ! Dobbelt så mange ventiler kan bety dobbelt så galt faktisk.. selv om zetec er en helt ok motor, derfor tar man det beste fra to motorer og kombinerer dette (lager synergier) og får det moro :D

 

Denne sammensetningen kombinert med Turbo fra RST f.eks gir fort mye mer hester enn bare en CVH turbo, eller en Zetec-turbo.

 

Etter det som står på den sida.. De har greie på det! Så er ikke 270 hk urealistisk i det hele tatt.

 

FOR EN 1.6liter turbo eller 1.8liter !!!

 

.. B) ..

Link to comment
Share on other sites

nå har de jo tatt ut over 400 hk med zetec 16v og turbo da, men siden denne topicen ikke inneholdt noe om turbotrimming, holder vi oss unna det....

 

ZVH begynner å bli en gammel "oppfinnelse" nå og ;)

 

hva er det som er så dårlig med ventilene på 16v-toppen da? hvis du setter i rustfrie ventiler og mekaniske løftere, kan det vel ikke være noe problem med de??

 

og man får jo mer luft inn i sylinderen, ettersom man får dekt større areal med 2 ventiler, og med en skikkelig portjobb da, hadde jeg ikke lurt på noe annet på en na-motor...det sammen med høyere komp, skikkelige kammer, grenrør og effektanlegg, trottle-bodies, omex elektrisk tenning og skikkelig innsprut, må det bli en bra kombinasjon...200 bhp anyone?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

sett i en rs2000 motor med noen råe weber gassere og trim kammer,litt høyere komp og litt porting så passerer du 200HK.

1,8 liter zetec med kam,grenrør,råe webere,porting og høyere kompresjon så nærmer du deg 200HK

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Mitt forslag var jo ikke annet enn et forslag.

Har ingenting imot zetec'en jeg.. Helt ok motor..

Kom bare til å tenke på det når jeg leste om trimming her.

Kunne godt tenkt meg en ombygd Taunus med Zetec også jeg..

Med litt av det digget du nevner..

 

En ZeeVH er jo en litt dyr byggejobb antar jeg.. Forresten, det er jo nesten alt som er gøy med motor.. For dyrt etter hvor gøy det er..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest Ford Gnomen

Hiv i 1300 stempler, fres ut ventilspor, stapp i vill kam, port livet ut av toppen, smekk på grenrør, 2x gassere, feit coil, bedre dynamo, 2" hele veien bak med ei potte og hiv alt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...