Jump to content

Type smøremiddler til tyske v6.


BR Racing V6

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd ang smøreoljer til disse tyske v6.

 

mangen hevder at disse gamle motorene er laget for kun mineral olje.

 

med dagens helsyntetiske oljer så er det fort gjort å ta dette som det beste valget.

 

 

Jeg selv har brukt begge deler. på turbo motorer har jeg etter innkjøring med mineral 10w-40w brukt en 10w-60w helsyntetisk. som castrol. eller nå siste gangene brukt Agip.

 

meget fornøyd med dette.

 

Jeg var på Meca og så CRC hadde en engine flush. eller rens. man skal bruke før et evt oljeskift. vil denne eks. være til hjelp for å rense en motor som har gått på eks. mineral olje i all tid. for så ha på syntetisk?

 

fordeler og ulemper.?

 

halvsyntetisk olje. hva med denne. kommer den midt imellom =?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

eg kommer aldri til og bruke noe anna en valvoline på mine motorer:) da veit eg at eg får noe som gjør jobben sin...

 

her kan man legge inn bil og se hvilke olje som er anbefalt på alle bilmerker.... http://www.valvoline.no/website16f1.html?displayid=1578

 

her står og litt... http://www.maxlife.no/maxside.aspx?nr=46

Edited by sierra is turbo

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å lage en tråd ang smøreoljer til disse tyske v6.

 

mangen hevder at disse gamle motorene er laget for kun mineral olje.

 

med dagens helsyntetiske oljer så er det fort gjort å ta dette som det beste valget.

 

 

Jeg selv har brukt begge deler. på turbo motorer har jeg etter innkjøring med mineral 10w-40w brukt en 10w-60w helsyntetisk. som castrol. eller nå siste gangene brukt Agip.

 

meget fornøyd med dette.

 

Jeg var på Meca og så CRC hadde en engine flush. eller rens. man skal bruke før et evt oljeskift. vil denne eks. være til hjelp for å rense en motor som har gått på eks. mineral olje i all tid. for så ha på syntetisk?

 

fordeler og ulemper.?

 

halvsyntetisk olje. hva med denne. kommer den midt imellom =?

Bruker nesten alltid engine flush selv og har forsøkt forskjellige og foretrekker QMI.

 

Når det gjelder olje så bør man tenke over at dagens oljer er tilpasset dagens biler og vi vet jo at FORD /MAZDA gikk til rulleløftere på 4,0 L motoren.

 

De siste årene har antall kamhavarier eksplodert i USA hvor massevis av gammeldagse støtstangsmotorer brukes. Årsaken er utstrakt bruk av olje som tilfredstiller de kravene som moderene motorer stiller til olje. Helsyntetisk, delsyntetisk eller mineral spiller mindre rolle, det er oljens egenskaper som er problemet, ikke oljens konstruksjon.

 

Problemet er såpass stort at mange merkeverksteder fyller gode oljetilsetninger i garantitiden for å unngå reklamasjonsproblemer. Når garantitiden er over fyller man vanlig moderne olje (helst den kunden selv foretrekker selvsagt), men uten å tilføre noe ekstra tilsetninger og vips, kamhavari, overhaling og penger i kassen.

 

EDIT.

Hentet fra linke til bige.

 

Legg merke til årstallene og sammenligne med Fords 2,3 - 2,9 V6 epoke.

 

Legg også merke til bruken av utrykket "høyere krav" uten å si hvilke egenskaper dette gjelder!

 

"API SG ca. 1988 - - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SF, lange skiftintervall

 

API SH ca. 1994 - - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SG, o.a. Lavere oljeforbruk, bedre mot skumming etc.

 

API SJ ca. 1996 - - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SH, o.a. Lavere oljeforbruk (lavere avdamping), redusert fosforinnhold, skjerpet krav til skumming etc.

 

Som vi ser har motorutviklingen ført til at motoroljene har utviklet seg i like stor grad.

I dag selges i hovedsak kun SG, SH, og SJ oljer på bensinstasjonene."

 

I dag er det oljer med API rating SL og SM som selges på disse stedene, med noen få unntak. Hvordan tror du det ligger an med innholdet av Zink, fosfor osv i disse oljene. God-stoffer som var i alle oljene som ble brukt gamle dager, i "støtstangsmotor-tiden".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Folk hiver også innpå olje uten å lese tekniske spec på motoren.

 

Leser her i salgsbrosyren att 20/50 mineralolje er anbefalt i min gamle granada v6.(sommerbruk)

Vet att mange bare fyller på olje uten å tenke på viskositet.

Har sett ett utall motorras på grunn av feil olje.

Min erfaring er att gamle v6 motorer ,dvs de uten hydrauliske løftere og eldre.

bør få mineralolje.

Bør og nevnes att min 24v trives best på castrol racing 10/60

 

Har i løpet av de 2 siste åra kjørt over 100 000km med min gamle 2.3 v6.

Den går på full åpning og blir missbrukt,den vil ikke dø!

Motoren tok jeg ut av ett herjet vrak av en bil.Som jeg vet hadde høy km stand.

Og mange års misbruk i historien sin.

 

Kendall 20/50 mineral olje er min favoritt

Edited by cossiegranada
Link to comment
Share on other sites

Min gamle Ranger 87 vil ha sunoco 5-40 helsynt på vinter'n, og sunoco 20-50 mineral på sommeren.

Med disse oljene er oljetrykket stabilt hele tiden.

Motoren, 2.9l har gått 206000 uten noe som helst problemer, og summer så pent atte!!

 

Tommy

Edited by drturbo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kommer kun til å bruke helsyntetisk på nybygde v6 motorer.

 

selv den gamle 2.9 twin turboen skal få smake på Agipen:)

 

tar en innvendig rens først før man går over på ny olje.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gode nyheter!

Hedigvis ble den ultimate løsningen endelig lett tilgjengelig for alle. Her er stoffet som alle oljene hadde før i tiden, men som nå er fjernet. Det står en god forklaring på problemet i Burtonpower katalogen.

Uansett, her er stoffet man absolutt bør tilsette motoroljen, spesielt når man er eier av en av FORD sine OHC og / eller V6 motorer og ikke kjører med katalysator.

https://www.burtonpower.com/product_main.as...7&sTxt=zddp

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...