Jump to content

oljekjøler


Guest turboford88

Recommended Posts

Guest turboford88

Jeg skal montere singelturbo på min sierra xr4x4, men jeg burde jo da ha oljekjøler, men hvor/hvordan burde jeg montere denne??

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en xr4x4 før med standard motor og singelturbo som ladet 0,7bar trykk. Den hadde jeg ikke oljekjøler på annet enn den orginale som sitter bak oljefilteret. Funket bra det selv om jeg pinte den en hel dag på ruudskogen i stekende sol i slutten av juli.

 

Men skal du bygge deg en motor med høyt effektutak så er det å annbefale å montere en luftkjølt oljekjøler.

Det du må ha da er en sandvitch plate med utak til oljeslanger som skal erstatte den orginale vannkjølte oljekjøleren som sitter bak oljefilteret nå. Bare pass på at du kjøper en med innebygget termostat. Slik sandvitch får du hos f.eks kollevold eller pedersen racing til 700kr.

 

Oljekjøleren monterer du foran radiator og evt intercooler men ikke så langt ned at det er fare for å slå den i stykker hvis du treffer en isklump eller liknende i veien. Prøv å få det til slik at den kommer i fartsvinden fra et luftinntak i fangeren eller grillen og ikke rett bak rammebjelken.

 

Slangene fra motor og frem til kjøleren MÅ vere av en type som du kan skru fast med gjenger! Ikke sånn slangeklemmejalla for det sklir av før eller siden. Husk at motoroljen kan bli opp til 120-130grader ved banekjøring og sammen med oljetrykket så gjør det at slangene sklir av!

Hydraulikkslanger fungerer bra og det får du på TESS eller et landbruksverksted.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...