Jump to content

Hvor holdbare er DOHC motorene?


Guest ermo

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en 91 mod. Sierra 2.0i CL DOHC. Lurte på om det er noen som har erfaringer med spesielt motoren som står i bilen. Hvor lenge kan man regne med at den holder? Har nå gått 190 000 og er godt holdt ( servicehefte stemplet av fordforhandler frem til 140 000).

 

Motoren svetter litt olje i framkant, men dette sier den nåværende eieren ( Gammel bilmekaniker visstnok ) er helt normalt på disse motorene ( eller heller et problem?) pga. ved slitasje vil det bli slark slik at det lekker litt. ??

 

Ellers er bilen i veldig bra stand til 91 modell å være. Ikke rust, understellsbehandlet, meget pen å se på ( etter min mening ) og akkurat EU godkjent, derfor vurderer jeg også å kjøpe bilen.

 

Er dette en bil og en motor jeg kan leve med i noen år?

 

Setter pris på all tilbakemelding :)

Link to comment
Share on other sites

Guest stampede
Vurderer å kjøpe en 91 mod. Sierra 2.0i CL DOHC. Lurte på om det er noen som har erfaringer med spesielt motoren som står i bilen. Hvor lenge kan man regne med at den holder? Har nå gått 190 000 og er godt holdt ( servicehefte stemplet av fordforhandler frem til 140 000).

 

Er dette en bil og en motor jeg kan leve med i noen år?

 

Hei...

 

Jeg har nettopp byttet min '92 Sierra V.I.P med 2.0i DOHC. Når jeg kjøpte den hadde den gått 193 000. Serviceheftet var stemplet av Ford frem til 130 000. Når jeg solgte den hadde den gått 263 000.

 

Jeg har også hatt en '91 Sierra med samme motor. Den hadde gått 105 000 når jeg kjøpte den, og 270 000 når jeg solgte den. Denne pendlet jeg fra Fredrikstad til Oslo med hver dag i nesten 3 år. Jeg har ikke hatt noe problemer i det hele tatt med disse bilene. Normalt vedlikehold og oljeskift hver 7000 km er det jeg har gjort.

 

Min erfaring er iallefall at disse motorene funker bra og går billig, spesielt på langkjøring.

 

Just my 2 ¢.....

Link to comment
Share on other sites

Er det normalt at disse motorene lekker/svetter (rundt simmeringene?) litt olje når de begynner å dra på åra?

Link to comment
Share on other sites

Guest stampede
Er det normalt at disse motorene lekker/svetter (rundt simmeringene?) litt olje når de begynner å dra på åra?

 

Jeg hadde litt svetting på mine, men det var ikke noe big deal. Det er jo bare å bytte delene i så fall, jeg gjorde ikke det, men det fungerte alikevel. Husk at vi snakker om en bil fra '91 og ikke en ny en... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare motoren fungere så er jeg fornøyd. :)

 

Han som eier bilen sier at simmeringene må skiftes ( + noen pakninger e.l ) for at den ikke skal lekke, men dette vil bare holde mellom 5-10 000 km, så han har ikke giddet å fikse det. Koster jo gjerne et par tusen hvis man ikke fikser det selv.

 

Men motoren fungerer helt greit slik den er i følge han. Han pleier bare etterfylle litt olje og ta en motorvask i ny og ne.

 

Så da er vel den saken grei.

Link to comment
Share on other sites

Guest joda^
Er det normalt at disse motorene lekker/svetter (rundt simmeringene?) litt olje når de begynner å dra på åra?

 

DEt er ganske vanlig ja når de har gått noen kilometer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...