Jump to content

Bytte av katalysator, lurt å kjøpe uoriginal?


Guest mrS

Recommended Posts

Guest mrS

Hei!

Har en scorpio, den som ser ut som en frosk, altså scorpio II 95 mod.

 

Har div problemer med den, men det ene er dårlig drag og nøkking ved moderat gassing (går reint med gassen i bånn).

 

Etter litt testing og spørring er det kokt ned til at katalysatoren (eller lambdaene) mest sannsynlig er syner(ne).

 

Problemet er at ny originalkatalysator koster skjorta, og jeg er for tiden skjorteløs. Derfor vurderer jeg å bare kjøpe en universalkatalysator på biltema. Evt. også nye lambdaer også.

Vil dette fungere like kurrant? holdbarhet er ikke så farlig for øyeblikket, bare det ikke streiker etter første sving. Bilen må også gjennom EUkontroll med ny kat.

 

takker for svar ^_^

Link to comment
Share on other sites

Guest mrS

very nice :)

 

Noen som har erfaringer med kat/lambda fra biltema?

 

Veit ikke med scorpio <-- 94, men er to stk på min. Blir dyrere å kjøpe originalt enn jeg betalte for bilen...

 

Motor er 2.0L DOHC forresten.

Link to comment
Share on other sites

Guest mrS

jo kunne gjort det, men ikke så lett å komme over brukbare biler, da de helst skal ha ganske lav kmstand (hvis den "nye" kat skal holde et par km). Pluss at jeg leste at disse kat'ene har det problemet at de smuldrer opp og løsner innvendig... har dette noe med at det er keramisk innmat i stedet for metall?

På biltema sine sider står det at det er metallkjerne for bedre holdbarhet.

På en annen side er det kanskje vanskelig å få sveisa skikkelig i et gammalt eksosrør? ingen erfaring med akkurat det..

Link to comment
Share on other sites

Guest mrS

0.0 ? er det kravet? hadde 0.9 på naf, og da sa han at det gikk akkurat!

 

Var det 95 --> scrorpio du gjorde dette på Cossyman?

Link to comment
Share on other sites

jo kunne gjort det, men ikke så lett å komme over brukbare biler, da de helst skal ha ganske lav kmstand (hvis den "nye" kat skal holde et par km). Pluss at jeg leste at disse kat'ene har det problemet at de smuldrer opp og løsner innvendig... har dette noe med at det er keramisk innmat i stedet for metall?

På biltema sine sider står det at det er metallkjerne for bedre holdbarhet.

På en annen side er det kanskje vanskelig å få sveisa skikkelig i et gammalt eksosrør? ingen erfaring med akkurat det..

 

Om du sjekker med hellik teigen, så har de en Frog stående der, men det er 2.3, og er usikker på om pottene her er like, men er verdt en sjekk, og ikke langt ifra biltema :)

 

Erfaringen med biltema og deler er langt ifra positiv, såfremt det ikke er deler til sabb eller volvo, men eksos derfra er ennå ikke prøvd, så kansje greit å se på delene før man vurderer ;)

 

Haakon

 

 

Har div problemer med den, men det ene er dårlig drag og nøkking ved moderat gassing (går reint med gassen i bånn).

 

Har hentet en Cosworth 95 fra utlandet, og ser at noe av det du nevner er likt med erfaringen jeg fikk etter motorvask, da ledningsnettet rett og slett mister isolasjon på sine ledninger, og gir noe overslag. Gir litt ujavn tomgang, variabelt pådrag ved moderat kjøring, og merker fint lite ved fullt pådrag, trodde jeg, frem til alt ble isolert på nytt, og bilen oppfører seg totalt anderledes.

 

Ser det lettest ved motorens TO hovedkoblinger / sammenkoblinger på høyre innerskjerm, og løsner du disse, så ser du hvertfall fort om noe har dårlig kontakt, og derfor påvirker dette.

 

Greit å sjekke alle alternativer, selv om KAT problemet også ikke er ukjent ;)

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest mrS
Ser det lettest ved motorens TO hovedkoblinger / sammenkoblinger på høyre innerskjerm, og løsner du disse, så ser du hvertfall fort om noe har dårlig kontakt, og derfor påvirker dette.

 

Greit å sjekke alle alternativer, selv om KAT problemet også ikke er ukjent wink.gif

 

Haakon

 

Ok takk skal sjekke dette også! Har også kjøpt "ny" sikringsboks som skal reingjøres, da sikringsboksen som sitter i ikke har deksel engang.

Men er 99 % sikker på at kat'en må byttes da det kommer raslelyder derfra også... Tar en ting om gangen, først sikringsboks =)

Men er det i kontaktene det blir overslag da? hvis jeg må gjør jeg det, men er det ikke mye stress å sjekke alle ledninger etter overslag? er ikke få av dem :mellow:

 

ja, enig der, deler og verktøy på biltema er ikke akkurat bra, men husk att en cat kun er stål og d dritte inni, ikke mye som kan ryke wink.gif like stor sansynelighet att noe andre merker ryker

 

Er platina som er inni, og det er ikke reint billig <_< , selv om det ikke er mer en svært få gram. Grunnen til at fabrikker som lager katalysatorer har hemmelig lokasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ok takk skal sjekke dette også! Har også kjøpt "ny" sikringsboks som skal reingjøres, da sikringsboksen som sitter i ikke har deksel engang.

Men er 99 % sikker på at kat'en må byttes da det kommer raslelyder derfra også... Tar en ting om gangen, først sikringsboks =)

Men er det i kontaktene det blir overslag da? hvis jeg må gjør jeg det, men er det ikke mye stress å sjekke alle ledninger etter overslag? er ikke få av dem :mellow:

 

 

 

Er platina som er inni, og det er ikke reint billig <_< , selv om det ikke er mer en svært få gram. Grunnen til at fabrikker som lager katalysatorer har hemmelig lokasjon.

 

Kontaktene i seg selv er stort sett greie, men ledningene INN på kontaktene er problemet, da de ligger meget tett, og lett bøyes, og om isolasjon da mangler, så får man lett overslag. De er lett å løsne fra torpedoveggen, så man ser fort det.

På bilen jeg snakker om, så måtte jeg ta av ALL isolasjon rundt ledningsnettet, og brukt nødløsning som tape på samtlige ledninger, og om bilen fortsatt skulle vært i bruk ( skal demonteres ) så ville jeg loddet alt på nytt. Mye jobb, men bedre.

 

:)

 

Hellik teigen (hokksund) har som sagt bil stående, men usikker på om det går om hverandre, vedrørende kat :)

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest mrS

huff, jaja bare å sette igang og håpe på det beste da =)

 

skal ta meg en tur til hokksund jeg da ;)

 

takker for råd :)

Link to comment
Share on other sites

huff, jaja bare å sette igang og håpe på det beste da =)

 

skal ta meg en tur til hokksund jeg da ;)

 

takker for råd :)

Bare hyggelig, håper det er til hjelp :)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...