Jump to content

4x4 fremre mellomaksel


capri1600gt

Recommended Posts

Hei!

Lurte på om noen hadde erfaringer med den fremre mellomakslen på cosworth 4x4 i forhold til holdbarhet. Har denne smørenipler originalt? Og låseringer så man kan skifte kryss enkelt?

 

Og om noen har prøvd aksler fra "billigere" forder som erstatning? Feks DOCH eller XR 4x4?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

du kan kjøpe et universalkryss i størrelse 74,6x27,0 hos hvilken som helst traktorforhandler. koster ca hundre spenn og bytte selv. ny aksel koster ca 3500. smørenippelen er det ikke plass til så du må smøre krysset før montering og erstatte den med en kort bolt.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er det med cosworth-aksel i forhold til de andre?

Holder den bedre?

Sierra XR4x4 hadde en jernpinne som aksel, tror denne ble byttet ut med et rør på DOCH 4x4, men hvordan er det på cosworth? Samme som på DOCH?

Noen erfaringer med hensyn på holdbarhet? Og vridning under belastning?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

det første de så etter på service på ford var att denne akselen var byttet til den sterke akselen , som de sa : eller har du ett helvetes problem . Og det er ikke billig når den ryker . Den pleide og ta MED seg når den røyk . Den som står i min har smøre nipler og blir smørt ofte .

Link to comment
Share on other sites

Hva er den sterke akselen da?

Den fra cosworth?

Kan man se forskjell på de?

4x4 er vel massivt jern så den er jo grei, men DOCH og cosworth?

Er de like eller kan man se/merke forskjell?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Kan nesten garantere deg att før den ryker av så den skader noe mer, så har du kjørt mange 100mil med bråk og risting i bilen din.

Har byttet den akselen på 5 forskjellige 4x4, og de har kjørt langt med defekt aksel, og den har aldrig ødelagt noe mer som Big har blitt fortalt på Ford.

Den sterkere akselen, grpa/GRPN er faktisk tynnere enn orginalakselen.

Link to comment
Share on other sites

Kan nesten garantere deg att før den ryker av så den skader noe mer, så har du kjørt mange 100mil med bråk og risting i bilen din.

Har byttet den akselen på 5 forskjellige 4x4, og de har kjørt langt med defekt aksel, og den har aldrig ødelagt noe mer som Big har blitt fortalt på Ford.

Den sterkere akselen, grpa/GRPN er faktisk tynnere enn orginalakselen.

det de sa meg var att den ikke røyk i leddet men i sveisingen i enden mot fremre diff . SÆRLIG UNDER HERJING og da pleide den og ta med seg noe . Heldig vis ikke selv opplevd .....

Link to comment
Share on other sites

På de bilene som jeg har byttet på, er det ytterdelen på den ene siden av krysset som hadde gått i stykker. Så du får en 20mm glipp i krysset. Så du vill merke att det bråker og rister i bilen.

Det er fler som har kjørt langt med det, og ingen ting har skjedd.(døm har kanskje hatt flaks). For det er jo klart hvis den hadde blitt løs, så hadde den nok slått i filler litt av hvert, + att den som hadde sittet i bilen hadde nok blitt litt brun i buksa si. :D For det tror jeg hadde smelt godt.

Link to comment
Share on other sites

Ja,det er det der om man sliter den av som bekymrer meg..

Det jeg lurer på er om cosworth eventuelt DOCH aksel er sterkere enn xr4x4 aksel?

Men designene har jo sikkert sine fordeler/ulemper, hvilke holder best ut fra erfaring?

Antar at xr4x4 aksel har lettere for å vri seg, mens cosworth og DOCH er mer utsatt for å ryke i sveis mellom rør og kryss?

Noen som vet?

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...