Jump to content

sierra Dohc 2000-4000 rpm PÅ TOMGANG


fostad

Recommended Posts

som sakt, går normalt med det samme jeg starter, så går den opp til mellom 2000rpm og 4000rpm,

er snakk om en sierra dohc, men når jeg trekker ut koblingen til tomgangsregulatoran faller den til ca 500..

 

er det eneste å gjøre da og bytte den ?

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

funka dårlig det ja;( har et problem til,

 

noen ganger går den som et dass, er kjempe seig og ikke noe drag, så etter å ha kjørt 30 min ca så kan den plutseli begynne å gå styggbra og drar godt i alle gir,

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

bensin pompa er nettopp bytta ;)

men hvordan kan jeg finne ut at det er den tps sensorn? hva gjør den?

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

koble ut tps å se hva som skjer :P

 

har du sett etter vakum lekk?.. er motoren din helt org?.. prøvde du å bytte tomgangsregulatoren eller rense?..

så etter vacum lekk, men i og med at den går lavt når jeg trekker ut koblingen til regulatoren er det sikkert den,har prøvd å rense, men hva burde jeg rense med? og hvordaN?

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

har kjørt en tur nå uten den tps følere, merka ikke noe, kan den ha noe med høy tomgang og gjøre? at den jobber sammen med tomgangsregulatoren eller noe?

 

nå kobla jeg til tomgangsregulatoren og kobla av tps følere, da holdt den seg på 1000rpm på tomgang=) bare bytte tps føleren? bare den svarte plast tingen?;P

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

har kjørt en tur nå uten den tps følere, merka ikke noe, kan den ha noe med høy tomgang og gjøre? at den jobber sammen med tomgangsregulatoren eller noe?

 

nå kobla jeg til tomgangsregulatoren og kobla av tps følere, da holdt den seg på 1000rpm på tomgang=) bare bytte tps føleren? bare den svarte plast tingen?;P

skulle bytte ista, har en delemotor, men de var merkelig nokk ikke like:S

 

er ikke alle dohc motorene like?

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

skjedde d ingen ting uten den, så er nok den gåen, den er d 2 typer av, ene har kontakta rett på tps'en og andre typen har en liten lednigs bit før kontakta, har ikke noe med tomgangen og gjøre egentlig, men hvist den sender feil singnal kan d tenkes att d påvirker

 

du kan bytte motornette over da:p men da må du bytte med gasspjell osv:)

Edited by Cossyman85
Link to comment
Share on other sites

men ser nå at hele ledningsnettet er ulikt:S

 

ingen som har en slik en da? jeg må ha en som har koblingen 10cm unna føleren

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

kontaktene mellom nettet på motoren og resten av motornettet er ikke like på 93mmod å de før så må enten fikse noe mekk der eller bytte hele nettet.. så finn deg en ny tps du.. mye lettere ;) desuten må man ikke ha tps for å kjøre.. kjører uten på bilen min for tiden..

 

spjellet er likt på 92 og 93mod så må ikke bytte det.. alle spjellene går om hverandre, er bare litt forskjell på kanalen til tomgangsskruen inni spjellet.. utvendig er det mer eller mindre helt like..

Link to comment
Share on other sites

kjører jo selv uten tps, hva er den til da? merker ikke noe jeg

Ford Sierra 2.0 MK1 `85

Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92
Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91
Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91

Finne Fraupompelag

Link to comment
Share on other sites

map justerer tenningen og bensin til vanelig og når tps er koblet av.. grunden til "turbo" førelsen er at tps og map ikke stemmer overens og motoren for litt feil tenning og/eller bensin.. eneste du merker forskjell fra når man kjører med tpr eller uten er at når du kjører ned en bakke og bremser på gira så henger den bittelitt bedre igjen og når du kommer ut på sletta og fortsatt henger på gira så er den ikke så villig til å dette under 1000rpm (tomgang)..

 

så den gjør jo noe til vanelig, men ikke noe du vil merke.. er desuten mye lettere med kø kjøring uten tps.. blir ikke så fort "kengerukjøring" siden hjernen leser av trykket i innsuget å ikke hvordan gassspjellet står ;)

Link to comment
Share on other sites

Mange rare teorier her ja :P Hovedsaklig har tps til oppgave å gi signal om plutselige forandringer på gasspjeld. F.eks når du skal kjøre forbi en bil og tramper gassen i dørken. Det som da skjer er at motorstyringen gir motoren litt ekstra bensin(akselerasjons tilskudd) for at motoren skal være mer villig til å gå opp i turtall. Enkelt forklart er det litt forsinkelse på signalet fra map sensoren som gjør behov for dette. Det er egentlig litt mer kompliset enn det, men har ikke tenkt å gå nærmere inn på det her. Når du slipper gasse brått opp skjer det motsatte, og motoren får litt mindre bensin en det signalet fra map sensor tilsier. Når tps står i tomgangsstilling, altså gasspjeld lukket, og motor har over ca 1500 rpm vil motor gå i bensinkutt. Dette for å spare bensin(ingen bensin blir sprøytet inn), og for å gi litt bedre motorbremse effekt. Når tps står i tomgangsstilling og turtallet begyner å nærme seg tomgang går motorstyringen i tomgangsmodus. Dette vil si at tomgangsmotor åpner slik at motor ikke skal stoppe vist man plutselig slipper gassen og tråkker inn clutchen. Vist signal om tomgang fra tps uteblir, og turtallet blir veldig lav, kan forskjelllige motorstyringer reagere forskjellige. Det kan faktisk bety at tomgangsmotoren blir stående på full åpning hele tiden. Det skal også stå en diode i tilknytting til strømtilførselen til tomgangsmotoren. Denne har til oppgave og sørge for at motoren ikke får "snikstrømm" når den ikke er aktivert. Fungerer ikke denne dioden kan det føre til at tomgangsmotoren henger.

Vist map sensor av en eller annen grunn skulle slutte å fungere, eller få svært missvisende signaler, vil motorstyringen gå over i nødmodus slik at man kan kjøre med tps som signalkilde om belastning på motren. Denne nødmodusen vil føre til merkbart dårligere effekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

har nok noen rare teorier ja, men er bare litt dårlig forklart det jeg har opplevd med bilen min :P

 

trur ikke doch'en går i sånn nødmodus som du snakker om truckdriver.. har prøv å kjøre uten map tilkoblet å det er ikkeno merkbar forskjell på effekten, men tomgangen blir helt på bærtur.. :P

 

må nesten spørre om dette siden temaet er oppe.. kjøre jo uten tps på 60mm spjellet mitt nå og ifølge det jeg skjønner av det truckdriver sier her så vil bilen min gå bedre og bli snillere på bensin med tps.. stemmer det?..

 

å hva skjer egentlig når motoren går i tomgangsmodus?.. bare at tomgangsmotoren justeres?..

Link to comment
Share on other sites

har nok noen rare teorier ja, men er bare litt dårlig forklart det jeg har opplevd med bilen min :P

 

trur ikke doch'en går i sånn nødmodus som du snakker om truckdriver.. har prøv å kjøre uten map tilkoblet å det er ikkeno merkbar forskjell på effekten, men tomgangen blir helt på bærtur.. :P

 

må nesten spørre om dette siden temaet er oppe.. kjøre jo uten tps på 60mm spjellet mitt nå og ifølge det jeg skjønner av det truckdriver sier her så vil bilen min gå bedre og bli snillere på bensin med tps.. stemmer det?..

 

å hva skjer egentlig når motoren går i tomgangsmodus?.. bare at tomgangsmotoren justeres?..

 

Ecc-iv motorstyringen til dohc motoren har KAM(Keep Alive Memory), noe som også betyr at motorstyringen lærer, og kan tilpasse seg enkelte feil i motorstyringen. Og dermed også gå i "limp home modus", med en eller flere av signalkildene som kreves for å regne ut nøyaktig bensinmengde og tenning fraværende. Med map frakoplet, mener du slangen avkoplet, eller kontakten til map sensor avkolpet? Vist du mener med vakumslangen avkoplet så har du helt rett i att det ikke påvirker effekten på en en sugemotor. Dette pga at man henter ut full effekt ved atmosfæretrykk, eller tilnærmet atmosfæretrykk, som man da får når man ligger på full gass. Hadde du hatt bbl tilkoplet ville du sett forskjellen i bensinmengden motoren får med map påkoplet og frakoplet. Dette forklarer også tomgangen på bærtur. Og at du får motor til å gå noe tilnærmet brukbart, eller i det hele få start, uten map og tps påkoplet, har jeg vanskelig å tro. Dette pga motorstyring ikke har noe signal om belastning på motor, verken hovedsignal fra map eller sekundærsignal fra tps. Til sammenligning så går det fint å få start på en IS også uten luftmengdemåler påkoplet, men motoren sliter med å holde seg i gang, og taper veldig mye effekt, da med tps som signalkilde om belastning.

 

Dohc motoren med sin orginalt sløve gassrespons har neppe mer akselerasjons tilskudd enn absolutt nødvendig for å unngå fjusk, vist jeg tipper rett. Sikkert derfor du ikke merker forskjell på responsen med og uten tps ;) Dessuten gir mest sansynlig plutselige endringer i signalet fra map sensoren også akselerasjonstilskudd, bare ørlite mer forsinket enn signalet fra tps. Bensinkutt vil så klart hjelpe å få ned bensinforbruket når man kjører nedover bakker og tps gir signal om at gassen er lukket.

 

Tomgangmodus var egentlig ett ord jeg fant p selv :P Men sannsynligvis inneholder programmvaren en funksjon som gjør at motorstyringen gjør seg klar til å opprettholde tomgang med tomgangsmotoren når man plutselig slipper gassen og kommer under ett visst turtall. Jeg har i vertfall en slik funksjon i MS som "møter på gassen" når jeg plutselig slipper gassen. Vist jeg deaktiverer denne funksjonen eller bruker for lav verdi så har motoren lett for å stoppe vist jeg plutselig slipper gassen og trykker inn clutchen. Blir verdien for høy har motoren lett for å ruse seg opp vist jeg slipper gassen raskt. Derfor er det også naturlig å tro att den orginale motorstyringen inneholder en liknende funksjon.

 

Viss, eller når, du får deg datasprut vil du nok også etterhvert forstå de forskjellige funkskjonene i motorstyringen bedre. Det er utrolig mange ting som spiller på lag. Og tomgangsmotoren har jeg brukt endel timer på å få en brukbar funksjon i. Og jeg har enda ikke klart å få riktig så fin funksjon som en velfungerende tomgangsmotor kan ha med orginalmotorstyring.

 

Og til sist, så er det bare fint å ha mange teorier om hvordan ting fungerer, men det er så klart best å få bekreftet eller avkreftet om man har sant. Det er slikt man lærere av. Ikke dermed sagt at alle mine teorier viser seg å stemme helt ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...