Jump to content

Gaz Gold


Janna

Recommended Posts

Etter å ha satt på nye Gaz Gold fremme på vingebilen virket det som om svinglagrene var defekt. ( knekke-lyder )

 

Skiftet de, men lydene kom fort igjen.

 

Virker som om fjøren "henger" litt igjen når man svinger?

 

En kompis her inne kjører uten både svinglagre og den skålen oppå (dårlig forklart ), og det skal visst virke bra?

 

Noen innspill hvorfor jeg ikke blir kvitt "knekke" lyden?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du er nødt for å legge på et par skiver inni der for å få shimset ned den skåla som fjæra ligger i, i forhold til den orginale skåla som foringen i dempertoppen ligger mot.

 

litt dårlig forklart men. sent, hehe...

 

husker ikke helt hvordan det stod nå, men setter du det i skrustikka så skjønner du fort hvor man må shimse.

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

du er nødt for å legge på et par skiver inni der for å få shimset ned den skåla som fjæra ligger i, i forhold til den orginale skåla som foringen i dempertoppen ligger mot.

 

litt dårlig forklart men. sent, hehe...

 

husker ikke helt hvordan det stod nå, men setter du det i skrustikka så skjønner du fort hvor man må shimse.

 

 

Er det oppå den skålen hvor fjøren treffer du mener?

 

 

Kan ta en titt her også og se om du blir noe klokere..

 

 

Link?

Link to comment
Share on other sites

hmm, hvis man begynner på toppen av demperen så er delene i denne rekkefølen: Låsemutteren på toppen - skåla man ser i motorrommet - foringen i karrossen - mutteren til skåla under foringen - skåla under foringen - svinglageret - her skal man shimse litt me skiver - skåla som fjæra ligger i mot - fjær.

 

problemet er at når man skrur det i sammen så presser man skåla som fjæra ligger i mot, opp mot skåla som ligger under foringen i karrossen. her må du shimse for at det skal bli klaring. ellers vil selve fjæra bli "svinglageret"

 

comprende? :D

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

hmm, hvis man begynner på toppen av demperen så er delene i denne rekkefølen: Låsemutteren på toppen - skåla man ser i motorrommet - foringen i karrossen - mutteren til skåla under foringen - skåla under foringen - svinglageret - her skal man shimse litt me skiver - skåla som fjæra ligger i mot - fjær.

 

problemet er at når man skrur det i sammen så presser man skåla som fjæra ligger i mot, opp mot skåla som ligger under foringen i karrossen. her må du shimse for at det skal bli klaring. ellers vil selve fjæra bli "svinglageret"

 

comprende? :D

 

 

Takk :-)

 

Det var forsåvidt det vi tenkte og, men da er det jo dårlig laget til.

Gjorde regne med at dette skulle vært "bolt-on", og ikke trenge å shimse på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Takk :-)

 

Det var forsåvidt det vi tenkte og, men da er det jo dårlig laget til.

Gjorde regne med at dette skulle vært "bolt-on", og ikke trenge å shimse på denne måten.

 

Hei jeg at styrte også veldig me å få gaz demperne mine til å funke...og egentli så syntes jeg de er bra du oppdaga at det er noe som ikke stemmer helt....

og sånn som du har montert demperne nå har svinglagret,,,ingen funk,,du må till me noen shims i tillegg til at du må slipe litt for at det skal passe...

Noen påstår at gaz gold er bolt on.. men det er det ikke og i følge gaz fabrikken også som sier ..at det ikke er tillpasset orginal fjærskål og topp mount..

send meg en pm me tlf nr så skal jeg forklare åssen du kan gå fram for å få det 100 pros,,,Dette gjelder da gaz gold.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg at styrte også veldig me å få gaz demperne mine til å funke...og egentli så syntes jeg de er bra du oppdaga at det er noe som ikke stemmer helt....

og sånn som du har montert demperne nå har svinglagret,,,ingen funk,,du må till me noen shims i tillegg til at du må slipe litt for at det skal passe...

Noen påstår at gaz gold er bolt on.. men det er det ikke og i følge gaz fabrikken også som sier ..at det ikke er tillpasset orginal fjærskål og topp mount..

send meg en pm me tlf nr så skal jeg forklare åssen du kan gå fram for å få det 100 pros,,,Dette gjelder da gaz gold.

 

 

Hadde vært greit hvis du bare skrev det her :-)

 

De shimsene blir da i samme størrelse som lageret?

 

Og jeg har sendt mail til Woodford for å få bekreftet om de skal være 100% bolt-on eller ikke. (Der jeg kjøpte de )

Hvis de sier 100% bolt-on, så skal de **** få forklare hvordan :-)

Edited by Janna
Link to comment
Share on other sites

Hadde vært greit hvis du bare skrev det her :-)

 

De shimsene blir da i samme størrelse som lageret?

 

Og jeg har sendt mail til Woodford for å få bekreftet om de skal være 100% bolt-on eller ikke. (Der jeg kjøpte de )

Hvis de sier 100% bolt-on, så skal de **** få forklare hvordan :-)

 

 

he he ja du kan jo prøve ,,,skal se om jeg finner måla på den shimsen jeg laga....har du ting i biter nå??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt uten de svinglagrene på demperne uten problemer.. Kommer litt "klonk" lyd avogtil når jeg svinger. Er det eneste jeg har merket :)

 

 

Kjør på en firesøyla løftebukk eller ei grav....åsså får du noen til å svinge me hjula dine mens du ser på fjærene dine,,,,så gjør det semme me en bil som har svinglagre,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Kjør på en firesøyla løftebukk eller ei grav....åsså får du noen til å svinge me hjula dine mens du ser på fjærene dine,,,,så gjør det semme me en bil som har svinglagre,,,,,

 

Ja det er sikkert forskjell, men jeg kan ikke si jeg har merket noen dårlige kjøreegenskaper av den grunn ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sikkert forskjell, men jeg kan ikke si jeg har merket noen dårlige kjøreegenskaper av den grunn ;)

 

 

nei du merker kansje ikke så mye der ,,,men husk tenk på hva som sjer når fjæra av stål blir tvunget med runt,,,,den må skli på den nedre Alu justeringen....derav spjong lydene du hører og når fjæra har gravd dypt nokk spor vill du sikkert få mer lyd,,,,dette er dumt da demperne er ganske dyre,,,

Og er vell ikke mange biler uten fjærlager,,,,,eller.

Link to comment
Share on other sites

nei du merker kansje ikke så mye der ,,,men husk tenk på hva som sjer når fjæra av stål blir tvunget med runt,,,,den må skli på den nedre Alu justeringen....derav spjong lydene du hører og når fjæra har gravd dypt nokk spor vill du sikkert få mer lyd,,,,dette er dumt da demperne er ganske dyre,,,

Og er vell ikke mange biler uten fjærlager,,,,,eller.

 

Jepp sikkert en grunn til at de er der. Skal snart få på camber justeringsplaten foran, så da trenger jeg ikke det lageret, siden det er slik på platene.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jepp sikkert en grunn til at de er der. Skal snart få på camber justeringsplaten foran, så da trenger jeg ikke det lageret, siden det er slik på platene.

Good:)åssen er det å feste camber plater i tårnet,,? mye modding eller,,,du må holde oss oppdatert:)

Link to comment
Share on other sites

Good:)åssen er det å feste camber plater i tårnet,,? mye modding eller,,,du må holde oss oppdatert:)

 

Skal egentlig gå veldig greit å montere de. Er bare å finne ut hvordan demperen skal stå, så skrur du fast platen :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Skal egentlig gå veldig greit å montere de. Er bare å finne ut hvordan demperen skal stå, så skrur du fast platen :)

Legg ut bilder når du er ferdig da:)

 

hmm, hvis man begynner på toppen av demperen så er delene i denne rekkefølen: Låsemutteren på toppen - skåla man ser i motorrommet - foringen i karrossen - mutteren til skåla under foringen - skåla under foringen - svinglageret - her skal man shimse litt me skiver - skåla som fjæra ligger i mot - fjær.

 

problemet er at når man skrur det i sammen så presser man skåla som fjæra ligger i mot, opp mot skåla som ligger under foringen i karrossen. her må du shimse for at det skal bli klaring. ellers vil selve fjæra bli "svinglageret"

 

comprende? :D

Perfekt forklaring:)

Link to comment
Share on other sites

Første svar fra England

 

 

Good morning Jan

Ive just spoken to our workshops and gaz and they all say the way you are doing it is correct,the blue plate acts as the bearing. but if you get any more problems please let me know and i shall find out for you. i hope this helps

 

 

Så de mener det ikke skal være svinglagre montert altså.

 

Har bedt de forklare hvordan jeg da skal bli kvitt den knekke lyden.

Edited by Janna
Link to comment
Share on other sites

Så var det svar fra the managing director at gaz and this is what he said

 

 

Their is a small washer that comes with the kit that sits ontop of the blue top collet & then the bearing sits on this, it holds the blue top collet away from the metal cup so this can turn freely on the bearing.

 

 

Så det skal altså være noe mellom den platen som holden fjøren på plass og svinglageret altså :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...