Jump to content

Ei lita nøtt til dere som har trimma endel V6


Skrotnissen

Recommended Posts

Tenkte jeg sku gå igang med å bygge meg en grei gassermotor å ha i ene 17M P5`en min.

 

Hvilke deler hva hvilke motorer skal jeg bruke? Og hvilken motor skal jeg bruke som et utgangspunkt?

 

Har liggende i garasjen 2stk 2.9i 12V 1stk 2.9 24v BOB, 2stk 2.8 EFI, 1 stk 2.8 MFI og endel gasser 2,8 og 2,3..

 

Det blir ikke frest ut for større ventiler. Men porting og evt maskinering for å få nedi ei anna veiv eller slikt skal gå fint.

 

Har tenkt å gjøre detta så billig som mulig.

 

Så kommer ikke til å handle stort annet enn en kam og evt no gassere.

 

Hvilken motor og hvilke deler fra andre motorer skal jeg bruke?

 

mvh Aleksander B-)

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

I og med at 24V BOB har mest krefter ville jeg brukt den om jeg ikke skulle turbokonvertert. Er dyrt og holde vedlike tydeligvis, men en god og kraftig motor. Om du bestemmer for å bruke 2.8/2.9 ville jeg gått for turbo da det er mange som driver med dette og får ut stor effekt! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha slengt i en 24v veiv og råder i en 2,3, lette stempler og turtallsvilje , efi topper og 2,8forgasser-innsug og gasser, mfi kam eller trimkam og porting så har du en morsom motor som ser original ut ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha slengt i en 24v veiv og råder i en 2,3, lette stempler og turtallsvilje , efi topper og 2,8forgasser-innsug og gasser, mfi kam eller trimkam og porting så har du en morsom motor som ser original ut ;)

 

2,3 stempler er ikke lette. De veier omtrent det samme som 2,8/2,9 stempler. Øker en slaglengden avtar også turtallsviljen. Liker forøvrig ideen med å bruke 2,3 blokken. Med maskinert 2,4/2,9 veiv blir den nesten en 2,8L (2748cc). Bruk i så fall 2,3 topper også, gjerne portet med 2,8 ventiler i. 2,8 toppene passer ikke rett på 2,3 blokken pga forskjell i vannakanaler. Dette kan muligens omgås med spesielle toppakninger. Selv om resultatet blir svært likt en std 2,8 vil den se 100% ut som en 2,3L og ingen vil legge seg opp i den ved en teknisk kontroll.

Problemet er stempler. Du kan bruke 2,6 stempler som er maskinert ned 1,6-1,7mm eller Ford / Saab 1,7 V4 stemper som er de samme som 2,6 Ford. Eller nye aftermarket stempler fra hvorsomhelst.

Jeg hadde gått for en mild trimkam. 2,8 mfi kammen er ikke mye å rope hurra for med mindre kompresjonen økes. Det hjelper litt. Sikt mot 10:1. Mer hvis du har smidde stempler.

Forvent ikke underverker. Med en mild kam, forgasser og tilnærmet standard turtallsområde bør du være svært fornøyd om du lukter på 150hk.

 

At Saab kjørte med Ford V4 motorer kan V6 entusiaster dra nytte av. Saab var aktiv i motorsport og har gitt ut oppskriften for hva de gjorde med bilene sine, også motordata. Det som gjelder kam, forgasser, blokk, veiv og topper kan V6 folk dra nytte av. Noen motordeler er også lettere å spore opp hvis en søker etter Saab V4 deler.

Du finner info her: http://www.performance96.co.uk/Tuning.html

Link to comment
Share on other sites

Da slipper jeg å prøve den ideen for trimme 2,3 da ;) bra noen har peiling på hva de snakker om :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

1. Tenkte jeg sku gå igang med å bygge meg en grei gassermotor å ha i ene 17M P5`en min.

2. Har tenkt å gjøre detta så billig som mulig.

3. kommer ikke til å handle stort annet enn en kam og evt no gassere.

4. Og hvilken motor skal jeg bruke som et utgangspunkt?

5. Hvilken motor og hvilke deler fra andre motorer skal jeg bruke?

 

Ut fra hva du skriver så vil definitivt en 2,8 motor være det rette valget. For lett trimming MÅ du ha grenrør og gjerne en 2 port Holly forgasser, 350 eller 500 cfm. (Offenhauser innsug og 4 port Holly 390 forgasser er selvsagt mye bedre og mye dyrere.)

Jeg ville i første omgang brukt Duraspark fordeleren fra en 2,3 motor, helst den med 8,75:1 i komp.

Bruk aksling og akslingsbraketter fra vippetøyet til en 2,9 motor og toppdeksler fra 2,8 EFI.

Edited by RS1000
MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...