Trond_V Posted June 24, 2009 Posted June 24, 2009 (edited) Hepp!! Ettersom jeg driver og bytter jobb om dagen, så har jeg så smått begynt å se meg rundt etter en nyere bil. Siden det blir pendling i prøvetiden, så vil jeg ha bil med dieselmotor. Er sugen på Focus av typen med facelift, siden jeg nå har hatt Fiesta i snart 5 år, og Mondeo blir unødvendig stor til mitt bruk. Så! Det jeg vet om MK1 focusene er at mange av de ruster i dører, panser og bakluke. Det jeg bla lurer på er om de ruster andre steder også? Evt hvor, og er det enkelt å oppdage når man ser på en bil? Denne rusten er et problem som Ford oppdaget ganske tidlig etter hva jeg har forstått. Er den da begrenset til biler av visse årsmodeller? Eller gjelder det alle MK1 Focuser? Så litt spørsmål om tdci motorene:Når skal registerreim byttes på disse? Siden det finnes et par mekanikkere her inne, så drister jeg meg til å spørre om noen vet ca hva et slikt bytte koster på verksted?Hvordan er holdbarheten på tdci motorene? Tenker litt på at en del av bilene med disse motorene har gått langt.Er det noen motordeler som man vet må byttes innen en viss tid? Understell:At foringer og slike ting slites og må byttes er klart. Men hvilke deler er mest utsatt? Og ikke minst. Er det kostbare deler som pleier å ryke? Mener å ha lest at en foring i bakstiling kan ryke, og at denne ikke er spesielt billig å kjøpe ny. Stemmer det? Generell service: Hva blir byttet på servce som jeg enkelt kan sjekke selv? Slik at jeg kan få en indikasjon på at bilen faktisk har vært på service, og ikke bare har fått et tilfeldig stempel i boken Mange spørsmål, men jeg vil gjerne vite mest mulig om disse bilene, slik at jeg vet litt hva jeg skal se etter, og spørre etter når den tid kommer. Edited June 24, 2009 by Trond_V
grcossie Posted July 15, 2009 Posted July 15, 2009 Rusten er noe, som varer langt oppover i årsmodell desverre, memn den er lett å se. Sjekk innvendige plateskjøter, om fugemassen er løs, eller bobler rundt der. For evt garanti dekning, må alle servicer være holdt og kaross inspeksjon være gjort. Rust som kommer på fremre kanalkanter pga hjulsprut, er ikke med i dekningen. Noen biler, som ikke har vært tectyl behandlet fra ny bil av, begynner å bli brune under rund plateskjøter, dette kommer ann på hvor bilen har gått selvsagt. Reaksjonsstag foringer bak og bakre bære bro foringer framme, er de som blir slitt, , også linkarmer er vanlig med slark i. Visst bilen har stempel fra verksteder, så ta kontakt med dem for evt info om hva som er gjort. Garati jobber får alle Ford forhandlere frem på dataen.Reg reim interval er 150tusen km eller 10år mener jeg.Foringen i bakstillingen, var ikke som løs del å få tidligere, da måtte man kjøpe hele staget, og er litt jobb å skifte. Vi brukte Volvo foringer da, de har samme bakstillingen, nå får vi løse Ford foringer.Priser har jeg ikke i hodet akkurat, jeg gjør bare jobben og tenker ikke så mye over det.Mvh grcossie (pm evt for tlf nr visst du lurer på mer)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now