Jump to content

Eksosanlegg mondeo


Guest Homer

Recommended Posts

Guest Homer

Må fjerne katalysatoren på Mondeo`n, den er ikke helt i form. Vurderer å kappe den ut og sette inn en fleksibel eksosslange fra biltema - noen som har erfaring med dette? Og er det noen som vet dimensjonen på originalrøret på en 97 mondeo 2,0i?

 

Jeg vet at bilen kommer til å få mangel på eu, men det er 2 år til.

 

Tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Flexirør og eksosklemmer blir muligens litt vanskelig

 

Katalysatoren har ingen skjøt som kan skrus av i forkant, bare i bakkant. Og i forkant så går de to rørene fra eksosmanifolden rett inn til katalysatoren. Så jeg vil tro det beste vil være å sveise det.

 

Skal du sveise det så kan du ta et 3" eksosrør, å sette det i skrustikken så det det blir ovalt i ene enden, slik at den passe på/rundt de to rørene fra manifolden. I andre enden kan du kappe 4 linjer langs røret, og bøye de innover mot 2.25" røret og sveise.

Link to comment
Share on other sites

Guest Homer

Det er bare ett rør inn på katalysatoren på min bil. Tenkte jeg skulle kutte ut katalysatoren, erstatte med flexirør/eksospasta og stramme til med eksosklemmer. Burde vel kunne funke det?

 

Du vet ikke noe om dimensjonen på originalanlegget?

Link to comment
Share on other sites

Mener det er 2.25"

 

På mk1 er det hvertfall to rør fra grenrør til cat. De går sammen til ett rør rett før cat`n, men det er jo ingen standarstørrelse på dette røret i og med at det er to rør som forenes. Derfor tror jeg det vil bli vanskelig med eksosklemme.

Link to comment
Share on other sites

På min mk1 var det også 2 mindre rør til katalysatoren. Katalysatoren min tetta seg, ringte høggern og fikk en "ny" katalysator derifra fra en annen 2-liter, men denne hadde faktisk bare 1 rør, ca like stort som begge de 2 røra tilsammen. Vet ikke hvorfor det er sånn jeg..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...