Jump to content

Bensintrykksreg?


cossiemk1

Recommended Posts

Kan jeg kjøre med 7bar bensintrykk på en is med orginale dyser??

Har finni en trykkreg som kan justeres fra 2,5-7bar, og lurer på å kjøpe en slik å bruke den på ist motor.

 

Er det mye stress å få en slik til å passe på en std is motor?

trykkreg.jpg

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

kjøp datasprut i tillegg og større dyser, så blir det bra.

 

Hadde jeg hatt penger i overflod, så hadde jeg ikke bygd ist i første omgang...

Dette skal ikke være noe 3-400hk bygge i første omgang.

Jeg har samlet deler over lang tid, for at dette skal bli så billig som mulig, så datasprut er uaktuelt i denne omgang.

 

Dessuten så lurer jeg på hvor mye bensintrykk jeg kan kjøre på ORGINALdysene, ikke hva som er det beste ;)

Link to comment
Share on other sites

Husk også at det faktisk er begrenset hvor mye mer dysene flower med så mye trykkøkning. Har prøvd 4 bar grunntrykk med orginale dyser, og da var det på min bil svært lite å hente på ekstra bensinmengde. Dette testet jeg med datasprut når jeg prøvde e85 i lag med orginale dyser, på sugemotor.

Prøv heller btr med justerbar progressivitet, og justerbart grunntrykk, kombinert med noe større dyser(300-350ccm kanskje). Da slipper du å ha flere bensinpumper i serie for å klare opprettholde 7 bar grunntrykk også.

Men jeg ville absoleutt heller anbefalt noen større dyser og datasprut. Kjøper du f.eks MS byggesett, gjør alt selv med lodding og montering og holder deg kun til det mest nødvendige, trenger hele innstallasjonen ikke koste mer enn 2000,-

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skal omformulere spørsmålet mitt jeg... Hvor mye bensintrykk kan jeg klare på en ellers orginal sierra 2.0i ohc, uten å bytte noe annet enn bensintrykksregulatoren??

 

Tilleggs-spørsmål:

Hvor mye er orginaltrykket på?

Grunntrykk, er det trykk på tomgang?

Kan jeg justere opp trykket med den orginale trykkregulatoren?

 

Har sett på MS, og spurt litt her inne, men ikke fått noe klart svar på hva jeg MÅ ha, og utifra det jeg finner på nett, så må jeg regne med minst 3000,- før jeg har noe som er brukendes...

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Skal omformulere spørsmålet mitt jeg... Hvor mye bensintrykk kan jeg klare på en ellers orginal sierra 2.0i ohc, uten å bytte noe annet enn bensintrykksregulatoren??

 

Tilleggs-spørsmål:

Hvor mye er orginaltrykket på?

Grunntrykk, er det trykk på tomgang?

Kan jeg justere opp trykket med den orginale trykkregulatoren?

 

Har sett på MS, og spurt litt her inne, men ikke fått noe klart svar på hva jeg MÅ ha, og utifra det jeg finner på nett, så må jeg regne med minst 3000,- før jeg har noe som er brukendes...

 

Grunntrykket er 2,5 bar. Grunntrykket måles uten vakumslangen påkoplet btr. Tomgang eller turtallsperre, grunntrykket skal være 2,5 bar orginalt, målt uten vakum påkoplet

Den orginale btr er ikke justerbar, men man kan klare å få opp trykket litt med å slå et hakk i toppen av den, slik at fjæra strammes. Men ikke nok til 7 bar. Den orginale bensinpumpa på min IS sleit med å klare noe særlig over 4bar grunntrykk.

 

Du har ikke vurdert ekstradyser styrt av trykkbryter? Får det vel ikke billigere. Ulempene blir jo veldig unøyaktig AFR, og mildt sagt veldig høyt bensinforbruk.

Justerbar btr koster jo også noen kr, og med det sinnsyke grunntrykket du har tenk holder det ikke med ei orginal bensinpumpe. Med det trykket trenger du gjerne ei grp A pumpe, gjerne i serie med den orginale(grpA pumpa er garantert å klare 5 bar trykk), og ei sånn pumpe koster fort 2000,-

Ei løsning som fungerte greit, og med helt akseptable AFR verdier og bruk av orginal motorstyring, er den løsninga Combatkit brukte. Større dyser med bedre sprøytebilde enn orginalt(S2 dyser f.eks, org IS dyser har elendig sprøytebilde), btr med justerbart grunntrykk og justerbar progressivitet, 3" LMM fra en bil med større motor, men ellers lik LMM, f.eks BMW.

Ekstrasprut koster fort det samme som en enkel MS installasjon, så det regner jeg med blir uaktuell i alle fall.

 

Og så til den løsninga jeg brenner mest for :D

Kjøp noen større dyser. Det kan være S2, orginale cossie dyser, dyser fra diverse volvo turbomotorer. Alle de kan skaffes ganske billig.

Så innvesterer du i MS som du lodder selv.

Feks. MS2 pcb.v3.0. Prisen med dagens kurs blir ca nøyaktig 2000,- helt fram til døra. Ett billigere eksemplar er MS1 pcb.v3.0 til ca 1500,- på døra. MS1 fungerer fint, og kan bygges ut til ms2 senere vist du ønsker flere funksjoner. Det du trenger i tilleg er en loddebolt, loddetinn, kanskje noen motstander og litt tolmodighet. Har du en db9(com) kabel fra før av som er straight thru. Og har du en gammel laptop med com port er dette ypperlig. Ellers kan du bruke en nyere og benytte usb adapter. En stimulator vil gjøre testing og feilsøking enklere, men er ikke noe du absolutt må ha. Bruker du det orginale ledningsnettet i bilen, og bare lodder rett på db37 kontakten, er dette alt du trenger for en enkel installasjon. I dette tilfellet holder orginal btr og bensinpumpe lenge. Du vil nå også få muligheten til en mer driftsikker motor, og lavere bensinforbruk enn de fleste andre mulighetene. Bredbåndslambda bør du ha uansett hvilken løsning du velger, og den gjør justering av motor mye enklere.

 

Det er ikke meningen å demotivere deg, men jeg vil råde deg til å tenke, og regne ut hvilken løsning som egentlig vil lønne seg mest. Bruk litt mer tid på research før du bestemmer deg for noe. Det er ikke alltid de billigste løsningene blir billigst i lengden.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

S2 dyser er uaktuellt... Da blir det heller no saab dyser i tilfelle.

Skal ha MF2 tilleggs-sprut, med 2 ekstra dyser, men bensintrykket bør vel økes uansett..??

Hadde ikke tenkt til å kjøre med 7bar bt, men lurte på hvor mye som var mulig på orginaloppsett.

 

Den btr som jeg la ved bilde av, kan justeres fra 2,5 til 7bar nemlig, og koster ikke en dritt ;)

Men det er kanskje like greit å kjøpe en bosch erstattning, som har 4,5bar trykk da? koster ikke stort mere den, men er ikke justerbar da...

Link to comment
Share on other sites

denne her Btr hadde vært mye bedre å kjøpt enn den som står over her. den over her ligner på sånn som jeg hadde og det er noe billig møkk som skaper problemer. prisen sier alt her.

 

Sikkert fin den,men hvis du leser alt over her, så ser du at dette skal koste minst mulig, så en btr til 2500kr er også uaktuellt, da bruker jeg mye heller penger på bredbåndslambda.

Det viktigse for meg er at det skal fungere 100%, ikke mest mulig effekt

Link to comment
Share on other sites

når du skal ha tillegsprut trenger du ikke øke bensintrykket. bare å sette den på 3 bar så er du sikker. holder i massevis, da klarer org is dysene til ca 0,4-5 bar overtrøkk med riktig innstilt tenning

 

Takk for svar.

Da mener du at jeg skal kjøpe den justerbare btr, og justere den til 3bar?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...