møffe Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 Tuningsguide for idioter Vi kender alle udtrykkene ”3 vinklede ventiler” , ”planet topstykke” , ”bearbejdet topstykket” ,”flowet topstykke”og ”slebet knastaksel” Disse udtryk vil jeg gerne forklare gennem en hurtig gennemgang af den generelle motoropbygning. Som vil være fremvist og forklaret gennem en billedeserie. Ingen af de viste eksempler kan diskuteres i rigtighed (eller bør prøves på egen motor) Vi starter med topstykket, og hvad er mere naturligt end at starte helt fra toppen. Motoren der arbejdes på er en sierra 2,0 8V DOHC motor Knastaksel/er Hvis man skal vinde mere effekt i en motor så er knastakslerne en vigtig del at kikke på. Hvis man vælger at få de orginale knastaksler ”slebet” om så er der 2 forskellige ting som operatøren gør. Han tager henholdvis af ”ryggen” og laver flere grader på selve knasten. Når han tager af ”ryggen” menes der af bagsiden af knasten. Altså der hvor ventilen er i en form for hvilepotition eller sagt på en anden måde. Ventilen er lukket. Det gøres ved at man sliber af bagsiden af knasten for at give mere løft. Det vil i bund og grund resultere i bedre fyldning og forhåbeligt mere bundtræk og flere hk over hele skalaen. Når det kommer til at lave flere HK så skal man satse på flere ”grader” på selve løfteområdet, det er noget som vi alle kender som ”skarpe knaster” hvor udtrykket kommer fra vides ikke. For hvis man laver en skarpknast har man problemer, men en eller anden form for tab af HK. Normalt så sliber man af selve knasten til man opnår det antal ”grader” over selve løfteområdet som man ønsker. På billedet har jeg slebet den så den har ”variabel” knast timing. Skal det laves så det virker så ligger man på knasten Og sliber af til man opnår det antal grader og løft man vil have. Bagefter hærdes akslen igen ved at smide den i en spand koldt vand. troldmanden siger held og lykke hjemme i garagerne.
fiesta_xr2i Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 ja dette må prøves med en gang... 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi
bullseyee Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 vet det er følk som sveiser på kamen i bilcross Ford sierra is TurboBmw E46 328 automoteFord sierra suge powerBmw E46 316IT
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now