Jump to content

tuningsguide for idioter


møffe

Recommended Posts

Tuningsguide for idioter

 

Vi kender alle udtrykkene ”3 vinklede ventiler” , ”planet topstykke” , ”bearbejdet topstykket” ,”flowet topstykke”og ”slebet knastaksel”

 

Disse udtryk vil jeg gerne forklare gennem en hurtig gennemgang af den generelle motoropbygning. Som vil være fremvist og forklaret gennem en billedeserie. Ingen af de viste eksempler kan diskuteres i rigtighed (eller bør prøves på egen motor)

 

Vi starter med topstykket, og hvad er mere naturligt end at starte helt fra toppen. Motoren der arbejdes på er en sierra 2,0 8V DOHC motor

 

Knastaksel/er

Hvis man skal vinde mere effekt i en motor så er knastakslerne en vigtig del at kikke på. Hvis man vælger at få de orginale knastaksler ”slebet” om så er der 2 forskellige ting som operatøren gør. Han tager henholdvis af ”ryggen” og laver flere grader på selve knasten.

 

Når han tager af ”ryggen” menes der af bagsiden af knasten. Altså der hvor ventilen er i en form for hvilepotition eller sagt på en anden måde. Ventilen er lukket.

 

Det gøres ved at man sliber af bagsiden af knasten for at give mere løft. Det vil i bund og grund resultere i bedre fyldning og forhåbeligt mere bundtræk og flere hk over hele skalaen.

 

tuningsguideforidioter025.jpg

tuningsguideforidioter026-1.jpg

 

Når det kommer til at lave flere HK så skal man satse på flere ”grader” på selve løfteområdet, det er noget som vi alle kender som ”skarpe knaster” hvor udtrykket kommer fra vides ikke. For hvis man laver en skarpknast har man problemer, men en eller anden form for tab af HK.

Normalt så sliber man af selve knasten til man opnår det antal ”grader” over selve løfteområdet som man ønsker.

 

tuningsguideforidioter026-1.jpg

 

På billedet har jeg slebet den så den har ”variabel” knast timing.

 

tuningsguideforidioter024.jpg

 

Skal det laves så det virker så ligger man på knasten

 

tuningsguideforidioter014.jpg

tuningsguideforidioter015.jpg

tuningsguideforidioter020.jpg

tuningsguideforidioter021.jpg

Og sliber af til man opnår det antal grader og løft man vil have.

 

Bagefter hærdes akslen igen ved at smide den i en spand koldt vand.

 

tuningsguideforidioter061.jpg

 

troldmanden siger

 

tuningsguideforidioter063.jpg

 

held og lykke hjemme i garagerne.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...