Guest mzziaz Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Jeg har fått den tvilsomme æren av å skifte styresnekka på min 1995 Ford Scorpio(froskefjestypen ) Spørsmålet er hvor jeg kan få tak i en nye en. Det lokale verkstedet skal ha 5500 (pluss moms?) for piratdel. Samme del koster 3500 sek hos svensk firma, men de sender ikke til Norge. Er det noen som vet hvor man kan få tak i billige Ford-deler i Norge?
Guest Bust Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 er vel ikke snekke på scorpio vel?Var ikke mk2 cortina den siste forden uten tannstang. Har du sjekka om det går ann å bytte bare selve tannstanga og piniong drevet, dvs ikke hele røklet med hylsa rundt og stagene ned til endeledda? rack & pinion kit til sierra koster feks bare £59.50 + frakt og mva hos rally design
Count Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Kjært barn mange navn.. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Guest mzziaz Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Ja, kjært barn har visst mange navn På engelesk heter det power steering rack Generelt anbefales det ikke å bytte bare deler av hva-det-nå-er, ettersom det skal være vanskelig å få det tett nok (problemet er at det lekker servoolje - mye). Lekkasje her er forresten ganske vanlig på disse modellene (ifølge www.fordscorpio.co.uk) jeg tror heller ikke jeg er kapabel til å skifte pakninger slik at det holder. Derfor tror jeg et er lurt å få tak i en ny. Noen tips om hvor? Jeg er liten sugen på å betale dobbel pris av det den er verdt Takk for tilbakemeldingene, forresten.
Guest Bust Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 snekke = steeringbox (brukt på gamle veteranbiler og enkelte nyere 4x4)tannstang = steering rack (omtrent alle andre) Disse fungerer på helt forskjellige måter. Blir omtrent som å kalle bil for hest
Guest JvhCossie Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Disse tannstengene anbefles å kjøpe nye og ikke overhale... Sjekk litt rundtomkring om det passer fra andre biler f,eks Sierra mondeo osv... kan være samme tannstang men annen lengde på endeledd, utveksling osv... Lykke til... Og til de som lurer på hvorfor men bør sjekke om det passer fra f.eks Sierra er at Sierradeler vokser på trær mens Scorpiodeler gjør IKKE det...
Count Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Nettopp.. Passer Sierra tannstang på Scorpio? Hvilken utveksling er det på de forskjellige? 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Guest mzziaz Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Okidoki, takk for svarene. Men det er ingen som har gode erfaringer med firma som selger billige deler?
Recommended Posts